هشدار BP نسبت به شوک جنگ تجاری آمریکا بر بازار نفت

هشدار BP نسبت به شوک جنگ تجاری آمریکا بر بازار نفت مدیر تجارت نفت شرکت BP در آسیا اظهار کرد تحریم‌های آمریکا علیه ایران عرضه نفت جهانی را به شدت تا پایان امسال محدود خواهد کرد اما تهدید برای تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۹ از جنگ تجاری آمریکا و چین ظهور خواهد کرد. […]

هشدار BP نسبت به شوک جنگ تجاری آمریکا بر بازار نفت

مدیر تجارت نفت شرکت BP در آسیا اظهار کرد تحریم‌های آمریکا علیه ایران عرضه نفت جهانی را به شدت تا پایان امسال محدود خواهد کرد اما تهدید برای تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۹ از جنگ تجاری آمریکا و چین ظهور خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، جانت کانگ، مدیر بخش عرضه و تجارت نیمکره شرقی در شرکت BP به رویترز گفت: ما به زمانی نزدیک می‌شویم که بازار به شدت دچار محدودیت عرضه می‌شود. وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران میزان عرضه را از هم‌اکنون تا پایان سال محدود خواهد کرد.

یک مقام ایرانی اظهارکرد عربستان سعودی و روسیه به دلیل عدم وجود ظرفیت، نفت بیش‌تری به بازار عرضه نخواهند کرد و پیش‌بینی کرد قیمت نفت افزایش بیش‌تری پیدا خواهد کرد.

کانگ در ادامه افزود: تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا نیز افت تولید در این کشور را تشدید کرده در حالی که اختلال تولید در نیجریه و لیبی نیز عرضه به بازار را بیش‌تر فلج کرده و از صعود قیمت نفت برنت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرد.

به گفته کانگ، عوامل بنیادین بازار در کوتاه‌مدت به دلیل شوک‌های عرضه بسیار خوش‌بینانه و مثبت به نظر می‌رسد اما به تدریج که میزان عرضه افزایش پیدا می‌کند و شوک‌های متوجه تقاضا آشکارتر می‌شود، بازار در سال آینده دور دیگری از تعادل مجدد را تجربه خواهد کرد.

در این بین، چین و آمریکا که دو اقتصاد بزرگ جهان هستند، در یک جنگ تجاری فزاینده که بازارهای جهانی را متلاطم کرده و نگرانی‌هایی را نسبت به کندی اقتصادهای جهان و تقاضا برای کالا‌ها در سال آینده برانگیخته است، روی واردات کالاهای یکدیگر تعرفه وضع کرده‌اند.

مدیر تجارت نفت BP نسبت به تأثیر جنگ تجاری آمریکا و چین که به تدریج خود را نشان می‌دهد ابراز نگرانی کرد. تأثیر جنگ تجاری هنوز در آمار نشان داده نشده است اما به تدریج خود را نشان خواهد داد و بنابراین شوک عرضه بسیار شدید خواهد بود در حالی که شوک ناشی از جنگ تجاری به تدریج بروز می‌کند.

تحلیلگران و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده‌اند رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال آینده بین ۰٫۱ تا یک درصد کاهش پیدا می‌کند.

براساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش نفت ماهانه خود اعلام کرده که تقاضای جهانی برای نفت سال آینده به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد با این حال بحران بازارهای نوظهور و اختلافات تجاری ممکن است این آمار را کم‌تر کند.