بورس تحریم‌های نفتی را دور نمی‌زند

بورس تحریم‌های نفتی را دور نمی‌زند یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مشکلات هسته معاملات بورسِ تهران و گمانه‌زنی‌‌ها درباره عرضه نفت خام در بورس می‌گوید «وقتی هنوز نتوانسته‌ایم مشکلات و ضعف‌های هسته معاملاتی بورس را برطرف کنیم چطور می‌خواهیم یک سیستم نرم‌افزاری جدید برای بورس نفت ایجاد کنیم؟» او همچنین تأکیدکرد: با عرضه […]

بورس تحریم‌های نفتی را دور نمی‌زند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مشکلات هسته معاملات بورسِ تهران و گمانه‌زنی‌‌ها درباره عرضه نفت خام در بورس می‌گوید «وقتی هنوز نتوانسته‌ایم مشکلات و ضعف‌های هسته معاملاتی بورس را برطرف کنیم چطور می‌خواهیم یک سیستم نرم‌افزاری جدید برای بورس نفت ایجاد کنیم؟» او همچنین تأکیدکرد: با عرضه نفت خام در بورس نمی‌توان اثرات تحریم‌ها را کاهش داد؛ مسؤولان باید به دنبال راهکاری اثربخش باشند.

علیرضا قدرتی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این‌که آیا با عرضه نفت خام در بورس آن طور که مسؤولان می‌گویند می‌توان تحریم‌های آمریکا را دور زد، گفت: فکر ایجاد بورس نفت در ایران به سال‌های قبل از تحریم‌ها برمی‌گردد ولی به دلایل مختلف از جمله دلایل فنی، علمی و عدم توجیه اقتصادی، تاکنون این موضوع رخ نداده است.

وی افزود: با توجه به فرارسیدن تحریم‌های نفتی اخیر، یکی از راه‌هایی که به ذهن مسؤولان رسیده ایجاد بورس نفت است، ولی من فکر می‌کنم تأسیس بورس نفت نمی‌تواند ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها باشد و این اقدام حتی در کاهش اثرات تحریم‌ها نیز تأثیر ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر این‌که با عرضه نفت خام در بورس نمی‌توان تحریم‌ها را دور زد، گفت: سازوکار بورس نفت بر اساس بازار آزاد است و بازار آزاد مبتنی بر عرضه و تقاضاست. طبیعتاً ما در سمت عرضه مشکلی نداریم، ولی در سمت تقاضا قطعاً با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود چرا که بازار مناسبی برای تقاضای نفت ما وجود نخواهد داشت.

قدرتی اضافه‌کرد: موضوع دیگری که تأیید می‌کند تأسیس بورس نفت نمی‌تواند باعث دور زدن تحریم شود، این است که نحوه تسویه نقدی نفت در بورس، براساس دلار انجام می‌پذیرد ولی با توجه به تحریم‌های ارزی، ما در تسویه نقدی معاملات دچار مشکل خواهیم شد.