بازی موش و گربه نفتکش‌های ایرانی

بازی موش و گربه نفتکش‌های ایرانی صنعت نفت جهانی کنجکاوی زیادی پیدا کرده است تا ببیند ایران چگونه در برابر تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفتش عمل خواهد کرد؟ به گزارش ایسنا، تحلیلگران غربی می‌گویند ایران با کمک نفتکش‌های خود بازی موش و گربه به راه انداخته است. نفتکش‌های ایران فرستنده‌های خود را خاموش کرده‌اند تا […]

بازی موش و گربه نفتکش‌های ایرانی

صنعت نفت جهانی کنجکاوی زیادی پیدا کرده است تا ببیند ایران چگونه در برابر تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفتش عمل خواهد کرد؟

به گزارش ایسنا، تحلیلگران غربی می‌گویند ایران با کمک نفتکش‌های خود بازی موش و گربه به راه انداخته است. نفتکش‌های ایران فرستنده‌های خود را خاموش کرده‌اند تا از رصد سیستم‌های ردیابی ماهواره‌ای جهانی پنهان بمانند.

ایران همچنین همزمان با افزایش قابل توجه فعالیت پالایشگاه‌های داخلی، نگهداری نفت در نفتکش‌های خود را به عنوان یک خط دفاعی دیگر افزایش داده است.

توجهات به نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش ایران که ۳۸ نفتکش VLCC دارد، معطوف شده است. این شرکت دومین اپراتور بزرگ چنین نفتکش‌هایی پس از شرکت Bahri عربستان سعودی است که ۴۷ نفتکش VLCC دارد.

نرم‌افزار eFlow «اس‌اند پی گلوبال پلاتس» نشان می‌دهد برخی از نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش ایران سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) را خاموش کرده‌اند.

براساس گزارش پلاتس، تقریباً ۱۱ نفتکش ایرانی در چند هفته گذشته فرستنده خود را خاموش کرده‌اند و در نتیجه ردیابی صادرات نفت ایران دشوار شده است.

این تاکتیک در دوران تحریم‌های غربی در فاصله سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ مورد استفاده قرار گرفته بود.

برخی از نفتکش‌‌ها سیگنال خود را به دلیل شرایط جوی نامساعد از دست داده‌اند اما تحلیلگران متعدد بر این باورند که این روند در میان نفتکش‌های ایرانی با تحریم‌ها مرتبط است.

صادرات نفت و میعانات ایران از ماه مه که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، کاهش یافته است و طبق برآورد پلاتس، صادرات ایران در سپتامبر به ۱٫۷ میلیون بشکه رسید که ۷۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به مه کاهش داشت.

بر پایه اطلاعات پلاتس، ایران در حال حاضر حدود ۷ تا ۸ میلیون بشکه نفت و میعانات را در مخازن شناور در پایانه‌های نفتی اصلی خود نگهداری می‌کند در حالی که سطح این مخازن حدود ۳ هفته قبل ۱۵ تا ۱۷ میلیون بشکه بود.

تحلیلگران می‌گویند افزایش ذخایر نفت ایران به همراه نفتکش‌های شبح این کشور نشان می‌دهد تولید ایران هنوز چندان محدود نشده است.