کاهش مصرف ۱٫۳ میلیارد لیتری گازوئیل در نیروگاه‌ها

کاهش مصرف ۱٫۳ میلیارد لیتری گازوئیل در نیروگاه‌ها شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر کاهش یافت. به گزارش ایرنا، با توسعه فازهای پارس‌جنوبی در دولت یازدهم و افزایش تولید گاز، سهم این سوخت در سبد انرژی کشور […]

کاهش مصرف ۱٫۳ میلیارد لیتری گازوئیل در نیروگاه‌ها

شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، با توسعه فازهای پارس‌جنوبی در دولت یازدهم و افزایش تولید گاز، سهم این سوخت در سبد انرژی کشور رو به افزایش گذاشت؛ به‌طوری‌که اکنون ۷۰ درصد سبد انرژی به گاز اختصاص دارد.

پیش از این، نیروگاه‌های تولید برق از سوخت مایع استفاده می‌کردند که علاوه بر هزینه زیاد، باعث آلودگی می‌شد. بنابراین، برنامه جایگزینی سوخت نیروگاه‌ها از سوخت مایع به گاز در حال پیگیری است.

به گزارش تارنمای شرکت ملی گاز ایران، مدیر دیسپچینگ این شرکت گفت: تعهد تأمین گاز نیروگاه‌ها در تابستان به‌طور کامل پوشش داده شده است و افزون بر آن، دو میلیارد مترمکعب گاز بیش از برنامه مصوب نیز به بخش نیروگاهی گازرسانی کرده‌ایم.

به گفته مهدی‌جمشیدی‌دانا، این آمار صرفه‌جویی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۴۰۰ میلیون لیتر مازوت را نشان می‌دهد.

جمشیدی‌دانا افزود: همچنین ۳۰۰ میلیون اضافه مصرف سوخت نیروگاه‌ها نسبت به برنامه مصوب تأمین شده است.

وی گفت: تابستان امسال، حدود ۳ میلیارد مترمکعب گاز، بیش‌تر از همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۶، به بخش نیروگاهی تحویل شد و در نتیجه، مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها نیز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر کاهش یافت.

وزارت نفت گاز را با سوخت مایع مصرفی در نیروگاه‌ها (گازوئیل و مازوت) جایگزین کرد تا گاز را صادر کند که ارزش افزوده بیش‌تری برای کشور به همراه دارد.

وزارت نفت تا سال ۱۳۹۳، برای تأمین گازوئیل مصرفی در نیروگاه‌ها ناچار بود که این فرآورده را وارد کند اما اکنون در تولید گازوئیل به خودکفایی رسیده است و حتی سالیانه حجم قابل توجهی گازوئیل نیز به خارج صادر می‌شود.