اجرای پروژه‌ نمونه‌سازی طرح تفصیلی پست‌های فوق توزیع در برق منطقه‌ای یزد

اجرای پروژه‌ نمونه‌سازی طرح تفصیلی پست‌های فوق توزیع در برق منطقه‌ای یزد مجری پروژه نمونه‌سازی طرح تفصیلی پست‌های فوق‌توزیع شرکت برق منطقه‌ای یزد از اجرای این پروژه با الگوی مناسب و قابل ارایه برای صنعت برق کشور تا پایان سال ۹۸ خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل ا ز روابط‌عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، […]

اجرای پروژه‌ نمونه‌سازی طرح تفصیلی پست‌های فوق توزیع در برق منطقه‌ای یزد

مجری پروژه نمونه‌سازی طرح تفصیلی پست‌های فوق‌توزیع شرکت برق منطقه‌ای یزد از اجرای این پروژه با الگوی مناسب و قابل ارایه برای صنعت برق کشور تا پایان سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل ا ز روابط‌عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، محمدمهدی‌منصوری مجری پروژه نمونه‌سازی طرح تفصیلی پست‌های فوق‌توزیع این شرکت با اعلام این خبر افزود: دو مفهوم طراحی تفصیلی و نمونه‌سازی (تیپ‌سازی) در سال‌های گذشته کم‌وبیش توسط مدیران و کارشناسان این شرکت مطرح بود که در ابتدای سال ۹۷ به پشتوانه تجارب موجود، منجر به تهیه اسناد و عقد قرارداد شد.

وی افزود: روند موجود به این صورت است که برای هر پروژه توسعه و احداث پست، یک طراحی جدید انجام می‌شود که بررسی و تأیید آن توسط مشاور، کارشناسان دفتر مهندسی و معاونت بهره‌برداری زمانی بین ۳ تا ۶ ماه از هر پروژه را نیاز دارد و متناسب با آن هزینه‌ای برای شرکت برق منطقه‌ای در بر خواهد داشت.

منصوری با بیان این‌که این قرارداد با دو مفهوم نمونه‌سازی و طراحی تفصیلی، توسط مشاور بومی و با هزینه‌ای کم‌تر از هزینه طراحی یک پست برق در حال انجام است، افزود: این پروژه علاوه بر کاهش زمان و هزینه باعث می‌شود تا پست‌های احداث‌شده براساس نتایج این قرارداد یکسان باشند و مشکلات ناشی از تنوع پست‌‌ها برای بهره‌بردار که موجب ایجاد مشکل در اجرای مانور، تهیه لوازم‌یدکی، دانش تعمیرات و فرایندهای تحلیل حوادث می‌شود؛ کاهش یابد و این نمونه‌سازی و طراحی تفصیلی، به‌صورت گسترده‌تر در مدت‌زمان چندین دهه بهره‌برداری پست، اثربخشی خود را بیش‌تر نشان می‌دهد.

وی در ادامه به تشریح طرح تفصیلی نیز پرداخت و بیان‌کرد: در معاونت طرح و توسعه دو مرحله طراحی برای یک پروژه صورت می‌گیرد که مرحله اول، مرحله مدارک پایه پست و مرحله دوم طراحی جزییات یا تفصیلی است که این بخش از فعالیت در پروژه‌های EPC (طراحی، اجرا و مهندسی) توسط پیمانکار انجام می‌شود و علاوه بر صرف هزینه و زمان در مدت توسعه و احداث، باعث ایجاد تنوع در طراحی پست‌های همسان شده که مشکلاتی را در زمان بهره‌برداری ایجاد می‌کند. اجرای این طرح، ضمن کاهش هزینه و زمان اجرای پروژه‌ها، سهولت بهره‌برداری را در بر خواهد داشت.

منصوری همچنین از تهیه طرح تفصیلی در دو نوع پست‌های مرسوم (Conveional) و پست‌های اتوماسیون (DCS/SAS)، برای پست‌های فوق‌توزیع خبر داد و گفت: نکته دیگرِ در نظر گرفته‌شده در این پروژه این است که طرح‌های تفصیلی نمونه‌سازی شده به تفکیک اجزای مختلف پست، نظیر: فیدر، ترانس و خط تهیه می‌شود تا در پروژه‌های احداث و توسعه موارد خاص نظیر: توسعه فیدر، توسعه خط و یا ترانس، مورد استفاده قرار گیرد.

مجری پروژه نمونه‌سازی طرح تفصیلی پست‌های فوق‌توزیع شرکت برق منطقه‌ای یزد ابراز امیدواری کرد: در انتهای اجرای پروژه، ضمن ارزیابی مزایای فنی و صرفه‌جویی‌های اقتصادی این طرح، به‌صورت الگویی در سطح ملی ارایه گردد.