۸۰ درصد از صنعت CNG بومی‌سازی شد

  مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از بومی‌سازی ٨٠ درصدی صنعت گازطبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) خبر داد. به گزارش وزارت نفت، محمدرضا مظلومی افزود: این دستاورد بزرگ حاصل تلاش سازندگان داخل و حمایت دولت در ١٠ تا ١٢ سال اخیر است که این صنعت را به صادرکننده تجهیزات و دانش تبدیل کرده است. […]

 

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از بومی‌سازی ٨٠ درصدی صنعت گازطبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) خبر داد.

به گزارش وزارت نفت، محمدرضا مظلومی افزود: این دستاورد بزرگ حاصل تلاش سازندگان داخل و حمایت دولت در ١٠ تا ١٢ سال اخیر است که این صنعت را به صادرکننده تجهیزات و دانش تبدیل کرده است.

به گفته این مقام مسؤول، بیش از ٩٠ درصد قطعات مورد نیاز شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران از شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود.

مدیر بازرگانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: توجه به توان سازندگان داخلی سال‌هاست در برنامه‌ریزی‌ این شرکت ساری و جاری است و با اجرای این سیاست، امروز در پخش و توزیع فرآورده‌ها ٩٠ درصد تجهیزات و در بخش سی‌ان‌جی ٧٠ تا ٨٠ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم.

مظلومی، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده درباره صادرات فرآورده‌های نفتی در کشور اظهار داشت: اقدام‌های خوب صورت گرفته در مجموعه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سبب شده است تا با وارد شدن گاز طبیعی به جای سوخت مایع، امروز روزانه نزدیک به ۳۵ میلیون لیتر نفتگاز مازاد داشته باشیم.

وی اضافه کرد: افزایش توان صادراتی، جلوگیری از خام‌فروشی و توانمند کردن تولیدکنندگان و سازندگان داخلی از جمله مصداق‌های بارز اجرای اقتصاد مقاومتی در مجموعه وزارت نفت است.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، طرح ساخت جایگاه‌های زنجیره‌ای سوخت را از جمله سیاست‌های این شرکت برای حمایت از بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: باید حضور بخش خصوصی را در این صنعت افزایش داد که بدون شک این امر با سیاست‌های وزارت نفت، مقوله برندسازی و کاهش نقش حاکمیتی دولت، محقق خواهد شد.

وی، جذب سرمایه‌های خارجی را برای توسعه صنعت نفت الزامی برشمرد و تصریح کرد: حضور بخش خصوصی داخل در کنار سرمایه‌های خارجی می‌تواند انتقال دانش، فن‌آوری و تجهیزات را به دنبال داشته باشد.

 

ایران با مصرف روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گازطبیعی فشرده، بزرگ‌‌‌‌ترین ناوگان سی ان جی را در جهان در اختیار دارد و مطابق آمار‌‌‌‌ها هم اکنون ۷۰ درصد خودروهای ناوگان عمومی و ۹۰ درصد تاکسی‌های ایران از گاز سی‌ان‌جی استفاده می‌کنند.