اصرار پتروشیمی‌ها برای خروج از بورس

اصرار پتروشیمی‌ها برای خروج از بورس پتروشیمی‌‌ها همچنان برای خروج معاملات خود از بورس کالا اصرار دارند و اکنون به بهانه فروش بلندمدت، زمزمه خروج تمامی محصولات خود از این بازار رقابتی را فریاد می‌زنند. به گزارش مهر، محمد‌آل‌طاها، کارشناس حوزه پتروشیمی با بیان این‌که طی سال‌های گذشته، وزارت صمت نفر اول مخالفان بورس کالا […]

اصرار پتروشیمی‌ها برای خروج از بورس

پتروشیمی‌‌ها همچنان برای خروج معاملات خود از بورس کالا اصرار دارند و اکنون به بهانه فروش بلندمدت، زمزمه خروج تمامی محصولات خود از این بازار رقابتی را فریاد می‌زنند.

به گزارش مهر، محمد‌آل‌طاها، کارشناس حوزه پتروشیمی با بیان این‌که طی سال‌های گذشته، وزارت صمت نفر اول مخالفان بورس کالا بوده و هست، گفت: علت این مخالفت آن است که اساساً این وزارتخانه، توانایی اصلاح سامانه بهین‌یاب را ندارد و نمی‌تواند پروانه‌های بهره‌برداری که تولید ندارند یا پایین‌تر از ظرفیت تولید می‌کنند را حذف کند. همین ناکارآمدی وزارت صمت در عدم بهینه‌سازی سامانه بهین‌یاب، سبب افزایش میزان تقاضا کاذب و در نتیجه ایجاد بازار ملتهب و دلال‌پرور می‌شود.

وی افزود: تا به امروز این وزارتخانه جهت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بورس به دلیل عدم توانایی در مدیریت کردن میزان تقاضا، ساده‌‌ترین راه یعنی اعمال سقف رقابت را بدون در نظر گرفته که آثار آن بر بازار خارج از بورس را اعمال کرده است.

به گفته این کارشناس ارشد پتروشیمی، حال با این شرایط و افزایش روزبه‌روز اختلاف قیمت بورس و بازار آزاد، مطمئناً وزارتخانه صمت برای رهایی از انتقادات و نشانه گرفتن انگشت اتهام به عدم مدیریت تقاضای محصولات پتروشیمی، بهترین راه را در عدم الزام فروش محصولات از بورس کالا می‌دانند؛ زیرا این وزارتخانه به خوبی واقف است که با خروج محصولات از بورس کالا و عدم شفافیت از میزان عرضه، تقاضا و قیمت معاملات، می‌تواند به راحتی ناکارآمدی وزارتخانه را پنهان نماید.

آل‌طا‌ها با اشاره به این‌که سؤال اصلی از وزارتخانه صمت این است که اگر این وزارتخانه وظیفه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی را دارد، چرا در زمان تک‌نرخی شدن نرخ ارز و قیمت‌گذاری غلط در بورس کالا و آن هم با اعمال سقف رقابت و ایجاد بازار دلالی، اقدامی در جهت کنترل بازار صورت نگرفت، ادامه‌داد: چگونه می‌توان از وزارتخانه‌ای که به جای تنظیم بازار و کاهش اختلاف قیمت بورس و نرخ بازار آزاد، اعمال سقف رقابت را از ۱۵ درصد به ۵ درصد اعلام می‌کند، توقع داشته باشیم که با خروج محصولات پتروشیمی از بورس مسأله تنظیم بازار حل می‌شود؟

همچنین محمدحسین‌رضایی، کارشناس صنعت پتروشیمی با بیان این‌که بسیاری از اهداف و وظایف شرکت ملی پتروشیمی که در اساسنامه این شرکت آمده است، به فراموشی سپرده شده است، گفت: طی سال‌های گذشته یکی از منتقدین اصلی خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، وزارت نفت بوده است. معاون وزیر نفت در مصاحبه ۲۱ شهریورماه با صداسیما اعلام کرده بود که «پس از شناسایی واحدهای تولیدی پایین‌دست از سوی وزارت صمت، محصولات پتروشیمی به‌طور مستقیم و طی قراردادی به این صنایع فروخته شود» و بر این اساس، این اولین بار است که یکی از مسؤولان وزارت نفت طی دوران عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، موافق خروج عرضه محصولات پتروشیمی است.