میزبانی اجلاس بین‌المللی سدهای بزرگ در یک قدمی ایران

  رییس کمیته ملی سدهای بزرگ ایران از نامزدی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی برگزاری هشتاد و نهمین اجلاس و مجمع عمومی و بیست و هفتمین کنگره کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ در سال ۲۰۲۱ در شیراز خبر داد. به‌گزارش وزارت نیرو، علی نورزاد با اعلام این خبر، گفت: کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ تشکیلاتی غیردولتی است […]

 

رییس کمیته ملی سدهای بزرگ ایران از نامزدی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی برگزاری هشتاد و نهمین اجلاس و مجمع عمومی و بیست و هفتمین کنگره کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ در سال ۲۰۲۱ در شیراز خبر داد.

به‌گزارش وزارت نیرو، علی نورزاد با اعلام این خبر، گفت: کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ تشکیلاتی غیردولتی است که در سال ۱۹۲۸ میلادی تأسیس شده است و در حال حاضر ۹۶ کشور از سراسر جهان از جمله ایران عضو این کمیسیون هستند.

رییس کمیته ملی سدهای بزرگ ایران ضمن برشمردن اهداف اصلی کمیسیون افزود: این کمیسیون اطلاعات و تجارب بخش‌ها و موضوعات مختلف مربوط به سدسازی اعم از مسایل مربوط به طراحی، اجرا، آسیب‌ها، ایمنی و همچنین موارد جانبی مانند اثرات زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی را بین اعضا به بحث و تبادل نظر می‌گذارد.

نورزاد ادامه داد: این کمیسیون نشست‌های سالیانه دارد و در این نشست‌‌ها کمیته‌های مختلف زیرمجموعه این تشکیلات، تجریبات مربوطه را به اشتراک می‌گذارند.

این تجارب در قالب بولتن‌هایی تنظیم و منتشر می‌شود و در اختیار کشورهای عضو و جامعه بین‌المللی درگیر با صنعت سدسازی قرار می‌گیرد.

 

ICOLD مخفف International commission on large dams است که معادل فارسی آن کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ است و هشتاد و چهارمین اجلاس آن در ژوهانسبورگ کشور آفریقای جنوبی برگزار شد. برنامه‌های جانبی از قبیل بازدید از سد‌ها و پروژه‌ها همچنین برنامه‌های فرهنگی از دیگر برنامه‌های این اجلاس است.