بدهی دو هزار میلیارد تومانی وزارت‌نفت به پیمانکاران

بدهی دو هزار میلیارد تومانی وزارت‌نفت به پیمانکاران وزیر نفت با اشاره به اقدامات وزارتخانه متبوعش در حوزه نفت گفت: وزارت‌نفت در حد توانش مسؤولیت‌های اجتماعی خود را انجام داده است. به گزارش خانه‌ملت، بیژن‌نامدارزنگنه در نشست دیروز مجلس شورای‌اسلامی در پاسخ به سؤال علی‌ساری، نماینده اهواز درخصوص سؤالش مبنی بر علت عدم پاسخگویی مدیران […]

بدهی دو هزار میلیارد تومانی وزارت‌نفت به پیمانکاران

وزیر نفت با اشاره به اقدامات وزارتخانه متبوعش در حوزه نفت گفت: وزارت‌نفت در حد توانش مسؤولیت‌های اجتماعی خود را انجام داده است.

به گزارش خانه‌ملت، بیژننامدارزنگنه در نشست دیروز مجلس شورای‌اسلامی در پاسخ به سؤال علی‌ساری، نماینده اهواز درخصوص سؤالش مبنی بر علت عدم پاسخگویی مدیران نفت، عدم توزیع مناسب خدمات اجتماعی و عدم اعطای مالیات شهرداری‌ها گفت: مسأله مسؤولیت‌های اجتماعی دستگاه‌ها از جمله نفت یک مقوله‌ای است که درباره آن کارهای زیادی انجام شده و سال‌هاست که به آن پرداخته‌ایم، لذا اگر در خصوص این مسایل، مدیران نفتی پاسخگوی سؤالات نمایندگان محترم نبودند، این مسؤولیت متوجه بنده بوده و به نوبه خود از نمایندگان محترم عذرخواهی می‌کنم.

وزیرنفت گفت: درخصوص پرداخت‌های مالیات‌های ارزش افزوده و عوارض آلایندگی به معاونت امور مجلس دستور داده شد که با نمایندگان محترم و مسؤولان استانی جلسه‌ای برگزار کرده و مسأله را حل کند.

وی ادامه داد: در مورد آلودگی هوا و گازهای نفت سوخته شده وضعیت خوبی در استان خوزستان وجود ندارد، خوشبختانه با برنامه‌های انجام شده ظرف دوسال آینده هیچ گازی در اطراف اهواز سوخته نشود و این آلودگی ناشی از آنها به کلی برانداخته شود.

زنگنه بیان کرد: در این خصوص قراردادی با پتروشیمی‌ها در چند ماه گذشته منعقد شده که بخش اصلی این گاز‌ها گرفته شده و به صورت خوراک پتروشیمی استفاده شود و هزینه‌های آن از طریق این خوراک‌ها تأمین شود که این امر به یکسال‌ونیم زمان و دو میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: طرح دیگری در غرب کارون در حال انجام است که به عنوان NGL1200 در دست اجراست و طرح‌های دیگر نیز برای غرب و شرق کارون گذاشته‌ایم که برای این برنامه‌ها ۵ سال و بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: برای شرق کارون نزدیک به ۱۲۰۰میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته شده است که به عنوان یک طرح ابتکاری از آن یاد می‌شود که باید سریعاً آن را اجرایی کرده و مشکلات ناشی از آلایندگی‌ها سریعاً برطرف شود.

زنگنه ادامه داد: یک طرح که ۶میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شده باید ۴درصد آن برای مسایل اجتماعی در نظر گرفته شود که از این ۶ میلیارد دلار، نزدیک به دوهزار میلیارد برای طرح استفاده خواهد شد.

وزیر نفت گفت: برای حوزه اهواز نزدیک به ۸۵ طرح به ارزش ۲۹۵ میلیارد تومان در دست اجرا داریم که مقادیر و زمان آن مشخص است که این کارهای انجام شده در حد توان وزارت‌نفت است.

زنگنه خاطرنشان کرد: وزارت‌نفت درگیر مشکلات مالی است، بیش از دوهزار میلیارد تومان صورت‌وضعیت تأیید شده داریم که نتوانسته‌ایم تأمین مالی کنیم، لذا در حال گرفتن وام برای تأمین آنها هستیم، بنابراین آنچه از وضعیت موجود می‌توان نتیجه گرفت مشکلاتی است که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

وی افزود: متأسفانه تصور می‌شود که تمام پول نفت استخراج شده به حساب وزارت‌نفت واریز می‌شود و این وزارتخانه حق مردم را نمی‌دهد، در حالی که این پول تا ریال آخر به حساب خزانه واریز شده و در همین مجلس برای آن تصمیم‌گیری می‌شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که وزارت‌نفت در خصوص مسایل اجتماعی انجام داده، به‌کارگیری ۲۵۰ کارآموز در منطقه غرب کارون است که به آنها آموزش‌های حرفه‌ای داده شده و قریب به ۳هزار میلیارد برای آنها هزینه شده است و خوشبختانه بیش‌تر آنها به‌کار گرفته شده‌اند.

زنگنه بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهمی که در حوزه خدمات اجتماعی انجام داده‌ایم، از سال ۹۶ کلاس‌های کنکور برگزار کرده که این کلاس‌ها با محوریت آموزش‌وپرورش انجام شده است که یک کار ارزشمند است که بالغ بر ۲۰۰ دانش آموز تحت پوشش آموزش‌وپرورش و کلاس‌های کنکور قرار گرفته‌اند که نتیجه آن دو نفر زیر رتبه۱۰۰، ۹نفر زیر رتبه یکهزارو۹۴ نفر زیر رتبه ۲۰ هزار شده‌اند که بسیار ارزشمند است.

وزیر نفت در خاتمه یادآور شد: آنچه در اختیار وزارت‌نفت بود به اعداد به نمایندگان محترم گزارش داده شد، لذا برای بیش‌تر شدن خدمات نیازمند کمک مجلس هستیم که می‌تواند با افزایش منابع کمک‌های بیش‌تری نیز صورت گیرد.