زیان ۹ میلیارد دلاری کشور‌ها از کاهش قیمت نفت

زیان ۹ میلیارد دلاری کشور‌ها از کاهش قیمت نفت نماینده ایران در هیأت عامل اوپک، زیان تقریبی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را از کاهش قیمت نفت طی ۳ ماه گذشته، حدود ۹ میلیارد دلار اعلام کرد. حسین‌کاظم‎پوراردبیلی در آستانه نشست ۱۷۵ اوپک در وین، در گفت‎وگوی اختصاصی با شانا گفت: نشست اخیر اعضای اوپک […]

زیان ۹ میلیارد دلاری کشور‌ها از کاهش قیمت نفت

نماینده ایران در هیأت عامل اوپک، زیان تقریبی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را از کاهش قیمت نفت طی ۳ ماه گذشته، حدود ۹ میلیارد دلار اعلام کرد.

حسین‌کاظمپوراردبیلی در آستانه نشست ۱۷۵ اوپک در وین، در گفتوگوی اختصاصی با شانا گفت: نشست اخیر اعضای اوپک با مسایل متعددی که در انتهای سال میلادی با آن مواجه شده‌ایم، همزمان شده که از جمله می‌توان به خروج غیرمترقبه قطر از اوپک اشاره کرد.

وی افزود: در واقع این کشور (قطر) به همراه برخی کشور‌ها از یکه‌تازی و بدون تعهد بودن کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک- غیراوپک (JMMC) ناراحت هستند، زیرا آنها موظف بودند هر نوع تغییری را در تولید با اطلاع و اجماع اعضای اوپک یا احتمالاً با هماهنگی میان اعضای غیراوپک اعمال کنند.

نماینده ایران در هیأت عامل اوپک گفت: در ماه‌های گذشته به‌خصوص از ماه می، کمیته JMMC با افزایش تولید برخی کشور‌ها که توان تولید نفت بیش‌تری داشتند موافقت کرده است، به زعم این که پیشاپیش خلأ ناشی از احتمال تأثیر تحریم ایران را جبران کنند.

نماینده ایران در هیأت عامل اوپک با توضیح این که قیمت نفت در ۳ ماه اخیر تا امروز از بالا‌ترین نرخ خود، به میزان ۳۰ دلار کاهش یافته که این موضوع برخی کشور‌ها را نگران کرده است، ادامه‌داد: کشور قطر نیز با ابراز نگرانی از این نوع حرکت‌های یک‌جانبه‌گرایانه برخی از اعضا، به صورت رسمی در نشست اعضای اوپک، خروج خود را از این سازمان اعلام خواهد‌کرد.

وی ادامه‌داد: همان‌طور که گفته شده است قطر اعلام کرده از اول ژانویه از این سازمان خارج خواهد شد و تصمیم دارد بیش‌تر بر افزایش تولید در حوزه گاز تمرکز کند، به نحوی که تولید خود را از ۷۰۰ میلیون مترمکعب به هزار و ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز برساند.