افزایش مشترکین برقی به ۳۵ میلیون نفر

افزایش مشترکین برقی به ۳۵ میلیون نفر تعداد مشترکان صنعت برق تا پایان مهرماه سال‌جاری، به حدود ۳۵ میلیون و ۴۶۸ هزار مشترک رسیده که این تعداد در مقایسه با پایان سال گذشته، حدود ۶۳۳ هزار مشترک افزایش یافته است. به‌گزارش ایسنا، در حال‌حاضر ۲۸ میلیون و ۵۵۲ هزار مشترک از آمار یاد شده مربوط […]

افزایش مشترکین برقی به ۳۵ میلیون نفر

تعداد مشترکان صنعت برق تا پایان مهرماه سال‌جاری، به حدود ۳۵ میلیون و ۴۶۸ هزار مشترک رسیده که این تعداد در مقایسه با پایان سال گذشته، حدود ۶۳۳ هزار مشترک افزایش یافته است.

به‌گزارش ایسنا، در حال‌حاضر ۲۸ میلیون و ۵۵۲ هزار مشترک از آمار یاد شده مربوط به بخش خانگی، یک میلیون و ۶۶۸ هزار مشترک مربوط به بخش‌عمومی، ۴۳۶ هزار مشترک مربوط به بخش کشاورزی، ۲۴۲ هزار مشترک مربوط به بخش صنعتی و ۴میلیون و ۵۷۰ هزار مشترک مربوط به سایر مصارف (تجاری) بوده است.

براین اساس، تعداد کل مشترکان برق کشور تا پایان مهرماه سال‌جاری، نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز حدود ۳٫۱ درصد افزایش یافته است. از طرفی میزان فروش برق به مشترکان مختلف کشور تا نیمه نخست سال‌جاری، ۱۳۷میلیاردو۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت بوده است. در حال‌حاضر مشترکان خانگی با ۳۴٫۴ درصد، بیش‌ترین سهم مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند و میزان فروش برق به این بخش در بازه زمانی یاد شده به ۴۷ میلیارد و ۹۴ میلیون کیلووات ساعت رسیده است.

هم‌چنین طبق اعلام وزارت نیرو، فروش برق به بخش صنعتی ۴۲ میلیارد و ۵۳ میلیون کیلووات ساعت، بخش کشاورزی ۲۲میلیاردو۱۹۴ میلیون کیلووات ساعت، بخش عمومی ۱۳میلیاردو۷۵۳ میلیون کیلووات ساعت، سایر مصارف (تجاری) ۱۰میلیاردو۱۳۶ میلیون کیلووات ساعت و روشنایی معابر دو میلیارد و ۷۰ میلیون کیلووات ساعت بوده است.

در حال‌حاضر بخش خانگی با ۳۴٫۴ درصد، بخش صنعتی با ۳۰٫۶ درصد، بخش کشاورزی با ۱۶٫۲درصد، بخش عمومی با ۱۰ درصد، سایر مصارف(تجاری) با ۷٫۴ درصد و روشنایی معابر با ۱٫۵ درصد به ترتیب بیش‌ترین سهم مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

از آنجا که طبق برنامه ششم توسعه، قیمت متوسط سالیانه برق در هر سال حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، کارشناسان بر این عقیده‌اند که لزوم کاهش مصرف برق از سوی مشتریان مختلف برای کاهش هزینه‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

بار‌ها درباره روش‌های کاهش مصرف برق در بخش‌های مختلف در مصارف خانگی توصیه و هشدار داده شده که خاموش کردن تجهیزات کامپیوتری و ادوات صوتی تصویری به جای حالت آماده به‌کار در زمان‌های عدم استفاده طولانی و استفاده از لوازم برقی پرمصرف نظیر ماشین لباسشویی و اتو در ساعات غیرپیک مصرف از آن جمله است.

هم‌چنین دربار مصارف اداری-تجاری نیز خاموش کردن تمام چراغ‌های دفتر کار در هنگام شب و جایگزینی آنها با لامپ‌های LED، استفاده از انرژی‌های سبز برای تأمین انرژی، استفاده از سیستم‌های هوشمند در ادارات و ساختمان‌های تجاری برای روشن و خاموش کردن تجهیزات روشنایی، گرمایشی و سرمایشی در زمان مناسب، استفاده از رنگ‌های روشن در سقف و دیوارهای محیط کاری، استفاده از پنجره‌های دوجداره و عایق‌کاری دیوارها، تعمیر، سرویس و نگهداری به ‌موقع تجهیزات و تغییر ساعات کار اداری و شیفت زمانی به سمت اوایل صبح را از جمله راهکارهای کاهش مصرف برق عنوان شده است.