سیاست‌های آبی کشاورزی کارآمد نیست

وزیر نیرو سیاست‌های آبی کشاورزی کارآمد نیست به تأکید وزیر نیرو آمار و ارقام نشان می‌دهد که سیاست‌های بخش کشاورزی با توجه به مقوله اقتصاد آب از کارایی لازم برخوردار نیست و در شرایط کنونی و با توجه به تحریم‌های ظالمانه کنونی، بازنگری در سیاست‌های خودکفایی حیاتی است. به گزارش ایسنا، رضااردکانیان اظهار کرد: با […]

وزیر نیرو

سیاست‌های آبی کشاورزی کارآمد نیست

به تأکید وزیر نیرو آمار و ارقام نشان می‌دهد که سیاست‌های بخش کشاورزی با توجه به مقوله اقتصاد آب از کارایی لازم برخوردار نیست و در شرایط کنونی و با توجه به تحریم‌های ظالمانه کنونی، بازنگری در سیاست‌های خودکفایی حیاتی است.

به گزارش ایسنا، رضااردکانیان اظهار کرد: با توجه به میزان مصارف آب و سرانه مصرف، ایران در گروه کشورهای مواجه با کمبود آب قرار دارد که ضرورت اهمیت و توجه بیش‌تر به مقوله اقتصاد آب را نشان می‌دهد. این در حالی است که حتی صرف‌نظر از میزان کارایی سیاست‌های موجود ایران در زمینه مدیریت آب، این سیاست‌ها برای پاسخگویی به چالش‌های آتی فراروی آب، مناسب نیستند.

وی افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که فقط ۱۲درصد مساحت ایران زیر کشت می‌رود و بیش از ۹۰درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که بازدهی کم‌تر از ۴۰ درصد متوسط جهانی محصول خشک به ازای هر مترمکعب آب مصرفی دارد. این در حالی است که تنها ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی کشور، از راه کشاورزی به دست می‌آید و ۱۷ درصد نیروی کار ایران در این بخش مشغول به فعالیت هستند. همچنین در حالی که سطح زیرکشت آبی کشور، به ۸٫۸ میلیون هکتار رسیده، ایران پنجمین کشور جهان از نظر سطح زیر کشت آبی و سی‌امین تولیدکننده محصولات آبی است. این به معنای عمل نکردن سازوکارهای اقتصاد آب در بخش کشاورزی است.