حفر ۴۰ حلقه چاه جدید در میدان نفتی مجنون

حفر ۴۰ حلقه چاه جدید در میدان نفتی مجنون ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق از امضای قرارداد برای حفر ۴۰ حلقه چاه نفتی جدید در میدان مجنون در استان بصره (جنوب) خبر داد. به گزارش ایرنا، وزارت نفت عراق در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این خبر افزود: میدان نفتی مجنون از میادین عظیم و ظرفیت بالا […]

حفر ۴۰ حلقه چاه جدید در میدان نفتی مجنون

ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق از امضای قرارداد برای حفر ۴۰ حلقه چاه نفتی جدید در میدان مجنون در استان بصره (جنوب) خبر داد.

به گزارش ایرنا، وزارت نفت عراق در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این خبر افزود: میدان نفتی مجنون از میادین عظیم و ظرفیت بالا برای تولید نفت است و برای بهره‌برداری بهتر از آن دو قرارداد یکی جهت توسعه چاه‌های نفتی و دیگری ارزیابی زمین‌شناسی منطقه میان شرکت نفت بصره و شرکت اکتشافات نفتی بسته شده است.

اطلاعیه افزود: اجرای این طرح‌ها سبب افزایش قابل توجه ظرفیت تولید و نیز میزان درآمد نفتی عراق خواهد شد.

وزیر نفت عراق پیش تر در مصاحبه‌ای از برنامه بغداد برای افزایش ظرفیت صادرات نفت این کشور به روزانه ۸٫۵ میلیون بشکه طی سال‌های آتی خبر داده بود.

وی افزایش ظرفیت را «اولویت نخست» خود دانسته و گفته بود: گفت‌و‌گوهایی با شرکت‌های بین‌المللی صورت گرفته و اکنون در آستانه توافقی در این زمینه هستیم. این موضوع را به‌زودی حل و فصل خواهیم کرد.

وی تصریح‌کرد که هدف کوتاه‌مدت بغداد، رسیدن به ظرفیت تولید روزانه ۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ است و او انتظار دارد صادرات این کشور هم میانگین ۳٫۸ میلیون بشکه در روز برسد.

هم‌اکنون صادرات نفت عراق روزانه بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه است.

وی ادامه داد که بغداد پیشنهادهایی از سوی ۳ پیمانکار خارجی برای ساخت یک تأسیسات بزرگ تصفیه آب (مربوط به صنعت نفت) دریافت کرده است و او انتظار دارد این پروژه چند میلیارد دلاری از اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز شود.

وزیر نفت عراق همچنین گفته بود که خط لوله‌های کرکوک- جیحان (ترکیه) و بصره‌ـ عقبه‌(اردن) نقش مهمی در برنامه‌های دولت این کشور ایفا خواهند کرد.