ماجرای مبهم مزایده یک شرکت پتروشیمی

ماجرای مبهم مزایده یک شرکت پتروشیمی واگذاری پرابهام و ارزان پتروشیمی بیستون انتقادات فراوانی ایجاد کرده و پیش‌بینی می‌شود وزیر اقتصاد، دستور توقف این واگذاری پرابهام را صادر کند. این پتروشیمی در سال ۱۳۹۱، بابت رد دیون دولت  واگذار شد و پس از یک مزایده ناکام برای فروش شرکت، مدیران جدید ، سهام این پتروشیمی را در […]

ماجرای مبهم مزایده یک شرکت پتروشیمی

واگذاری پرابهام و ارزان پتروشیمی بیستون انتقادات فراوانی ایجاد کرده و پیش‌بینی می‌شود وزیر اقتصاد، دستور توقف این واگذاری پرابهام را صادر کند. این پتروشیمی در سال ۱۳۹۱، بابت رد دیون دولت  واگذار شد و پس از یک مزایده ناکام برای فروش شرکت، مدیران جدید ، سهام این پتروشیمی را در فرابورس عرضه کردند، اما به دلایلی، واگذاری متوقف شد و خریدار، پیگیری حقوقی خود را از سر گرفت.

به گزارش مناقصه مزایده ، بدهی پتروشیمی بیستون از ۱۸۹ میلیارد تومان ثبت‌شده در واگذاری سال۹۱ به بیش از ۷۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. در اواخر آذرماه سال‌جاری، رییس مجمع نمایندگان کرمانشاه از توقف واگذاری مزایده سهام پتروشیمی بیستون توسط وزیر اقتصاد خبر داد و گفت: به دلیل دقیق نبودن قیمت پایه واگذاری پتروشیمی بیستون، تخلف در مزایده محرز است. براین اساس، واگذاری بلوک ۶۸٫۰۹ درصدی پتروشیمی بیستون چندین بار به تعویق افتاد.

حجت‌الاسلام سیدجواد‌حسینی‌کیا، رییس مجمع نمایندگان کرمانشاه می‌گوید: ما معتقدیم پتروشیمی نباید فعلاً به مزایده گذاشته شود، رییس مجمع نمایندگان کرمانشاه ادامه داد: ما موافق واگذاری تمام واحدهای تولیدی به نرخ عادلانه هستیم، اما در مسأله واگذاری پتروشیمی این نرخ‌گذاری عادلانه و شفاف نیست، پتروشیمی یکبار دیگر نرخ‌گذاری و به قیمت روز به مزایده گذاشته خواهد شد تا به بیت‌المال و سرمایه مردم لطمه‌ای وارد نگردد. متأسفانه سیلوهای سنقر که حداقل ۲۰ میلیارد تومان ارزش داشت، به قیمت ۵میلیاردو۵۰۰ میلیون تومان به مزایده رسید که البته با پیگیری‌های صورت گرفته و با دستور وزیر محترم اقتصاد، جلوی آن گرفته و روند مزایده متوقف شد. وی افزود: تخلف در واگذاری پتروشیمی بیستون محرز است، منظور از تخلف هم طی نشدن روند اداری نیست، بلکه قیمت پایه اعلام شده دقیق نبوده و در زمان واگذاری توجه لازم به نواسانات بازار و شرایط روز نشده است.

هرچند سازمان خصوصی‌سازی گزارش صورت‌های مالی شرکت پتروشیمی را منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ دانسته است اما مدیرعامل شرکت پتروشیمی بیستون در ۲۹ آذر ماه ۹۷ گفته آخرین کارشناسی قیمت این شرکت در سال ۹۵ انجام شده و معمولاً اعتبار هر کارشناسی هم حدود ۶ ماه بیش‌تر نیست. در کنار اعتراض نمایندگان مجلس و بخشی از مدیران، حتی استاندار کرمانشاه هم اواسط آذر نامه مخالفت استانداری با واگذاری این سیلو‌ها را به مسؤولان ارشد دولت ارسال کرد.

میرعلی‌اشرف‌عبدا…پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی، گفته است: پاکت‌های مزایده قیمت پیشنهادی خریداران برای سهام ۶۸٫۹ درصدی شرکت پتروشیمی بیستون روز چهارشنبه گذشته باز و صورت‌جلسه و برنده آن هم مشخص شد. وی گفت: قیمت پیشنهادی سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری بیش از ۱۷۴ میلیارد تومان اعلام شده بود با مبلغ حدود ۵۰۳ میلیارد تومان واگذار شده است. نام پیشنهاد‌دهنده اعلام نشده زیرا قطعی شدن این واگذاری احتمالا حدود دو هفته زمان نیاز دارد. 

در همین حال شنیده شده خریدار اصلی شرکت پتروشیمی بیستون، همان خریدار پالایشگاه کرمانشاه است؛ شرکتی که تا به حال چندین بار به خاطر طلب ۱۳۵ میلیارد تومانی پتروشیمی بیستون حکم پلمب این شرکت و توقیف اموال پتروشیمی را گرفته بود. از سوی دیگر شنیده شده دارایی‌های شرکت پتروشیمی بیستون که در صورت‌های مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۶ ذکر شده براساس دلار ۴۲۰۰ تومانی و یوروی ۵۱۰۰ تومانی محاسبه شده است.