بازدید دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد

بازدید دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد جمعی از دانشجویان مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی مشهد از واحدهای عملیاتی شرکت پالایش گاز شهیدهاشمی‌نژاد بازدید و از نزدیک با روش‌های فرآورش گاز طبیعی آشنا شدند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد، کارشناس روابط‌عمومی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد با بر […]

بازدید دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد

جمعی از دانشجویان مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی مشهد از واحدهای عملیاتی شرکت پالایش گاز شهیدهاشمی‌نژاد بازدید و از نزدیک با روش‌های فرآورش گاز طبیعی آشنا شدند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد، کارشناس روابط‌عمومی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد با بر شمردن جایگاه این مجتمع گازی گفت: این پالایشگاه به عنوان تنها تأمین‌کننده گاز طبیعی در شمال شرق کشور به شمار می‌رود و روزانه ۶۰ میلیون گاز طبیعی در این مجتمع تولید می‌شود.

هادی‌مهاجر با بیان این‌که برای تأمین یک مترمکعب گاز طبیعی زحمات فراوانی از سوی متخصصان داخلی در صنعت نفت‌وگاز انجام می‌شود اظهارداشت: از شما عزیزان تقاضا داریم در استفاده بهینه از گاز طبیعی به خصوص در فصل سرد سال صرفه‌جویی کنند.

وی بیان داشت: این مجتمع گازی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوگرد کشور به شمار می‌رود.

همچنین عضو هیأت‌علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی مشهد در این بازدید گفت: بازدید امروز با حضور ۱۹تن از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه صورت پذیرفت و این دانشجویان دروسی که در ترم‌های دانشگاهی فرا گرفته بودند را در یک محیط صنعتی از نزدیک مشاهده کردند و با ساختار فعالیت‌های تولید گاز آشنا شدند.

مهدی‌پناهی با اشاره به این‌که این بازدید‌ها تأثیر به‌سزایی در شناخت بهتر دانشجو از فضای صنعتی و پالایشگاهی دارد تصریح کرد: ارتباط صنعت با دانشگاه تأثیر زیادی در زمینه ارایه طرح‌های پژوهشی دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه همکاری شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد و پذیرش دانشجویان به صورت کارآموزی و بازدید از تأسیسات عظیم پالایشگاهی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: استقبال مدیران پالایشگاه در پذیرش دانشجویان مرتبط با حوزه نفت‌وگاز بسیار ارزشمند و قابل‌تحسین است و امیدواریم در آینده نزدیک این ارتباط دو سویه (کارآموزی دانشجویان و ارایه طرح‌های پژوهشی) باعث ارتقای تولید و بهره‌وری در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد شود.

وی با بیان این‌که ارایه پایاننامه‌های دانشجویی در زمینه‌های گرایش فرایند و شبیه‌سازی کنترل خواهد بود تأکید کرد: یک طرح پژوهشی در زمینه اعمال ساختار پلنت واحد کنترل برای یکی از واحدهای تصفیه گاز پالایشگاه از سوی دانشجویان مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی انجام شده که این طرح پژوهشی می‌تواند ۲۷ درصد میزان انرژی را در پالایشگاه کاهش دهد.

پناهی در پایان یادآور شد: در حال‌حاضر در مرکز رشد فناوری دانشگاه فردوسی مشهد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نفت و گاز فعالیت دارند.