پیک ۹۸، پایلوت حضور استارت‌آپ‌های برقی

پیک ۹۸، پایلوت حضور استارت‌آپ‌های برقی به منظور استفاده از توانمندی شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای طرح افزایش مشارکت عمومی در مدیریت مصرف برق در زمان‌های اوج بار با استفاده از فناوری‌های نوین دیجیتال جلسه هم‌اندیشی تدوین ضوابط و آیین‌نامه اجرایی این طرح در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد. به […]

پیک ۹۸، پایلوت حضور استارت‌آپ‌های برقی

به منظور استفاده از توانمندی شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای طرح افزایش مشارکت عمومی در مدیریت مصرف برق در زمان‌های اوج بار با استفاده از فناوری‌های نوین دیجیتال جلسه هم‌اندیشی تدوین ضوابط و آیین‌نامه اجرایی این طرح در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، هادی مدقق، مشاور مدیرعامل شرکت توانیر و مجری طرح ملی فهام در این جلسه با اشاره به امضای سند برنامه اقدام شرکت وزارت نیرو و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد تحول دیجیتال گفت: استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه مدیریت بار و پیکسایی یکی از رویکردهای وزارت نیرو در جهت این سند همکاری است.

وی با اشاره به اعلان عمومی برنامه‌های صنعت برق در حوزه فاوا و هوشمندسازی از سوی محمدحسن‌متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر در کنفرانس اینترنت اشیای ایران اظهار داشت: شرکت توانیر در نظر دارد از توان شرکت‌های توانمند در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای طرح افزایش مشارکت عمومی در مدیریت مصرف برق در زمان‌های اوج بار با استفاده از فناوری‌های نوین دیجیتال استفاده کند.

مدقق افزود: در کنفرانس مذکور یک طرح به عنوان پیشنهاد اولیه از سوی شرکت توانیر به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت نیرو و صنعت برق کشور در جهت مدیریت بار به خصوص در تابستان ۹۸ ارایه شد.

وی با اشاره به طرح‌های مدیریت باری که تاکنون در شرکت توانیر اجرایی شده است، تصریح کرد: طرح‌های مدیریت بار در بخش صنعت و در بخش کشاورزی و ادارات دولتی به دلیل تعداد محدودتر آنها نسبت به مشترکان خانگی و امکان ارتباط شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای با این دسته از مشترکان با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همکاری خوب مشترکان در این بخش‌ها طی سال‌های اخیر انجام شده است.

وی یادآور شد: در تابستان امسال بالغ بر ۳هزار مگاوات پیک سایی اتفاق افتاده که در صورت عدم تحقق این میزان، مشکلات تابستان به مراتب بیش‌تر می‌شد و خاموشی‌‌ها به همین نسبت افزایش می‌یافت.

مجری طرح فهام با بیان این‌که در تابستان سال ۹۸ علاوه بر مدیریت بار در بخش‌های اداری، صنایع و کشاورزی، مدیریت بار در بخش خانگی و تجاری را نیز در دستور کار داریم، گفت: با توجه به حجم زیاد این دسته از مشترکان قطعاً ارتباط با آنها به راحتی سایر مشترکان نخواهد بود و ناگزیر به استفاده از روش‌های دیگر هستیم.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت مصرفی که طی سال‌های گذشته از سوی دفتر روابط‌عمومی شرکت توانیر، سازمان بهره‌وری انرژی، شرکت‌های توزیع و دفاتر مدیریت مصرف انجام شده است، خاطرنشان ساخت: در بحث‌های فرهنگسازی و آموزش و همچنین استفاده از ظرفیت‌های صداوسیما تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته اما با گسترش فناوری‌های نوین و استفاده از ابزارهای ارتباطی دیجیتال لازم است نحوه اقدامات نیز به سمت به‌کارگیری این ابزار‌ها تغییر کند.

وی در ادامه هدف از برگزاری این جلسه را تعامل و هم‌اندیشی فعالان عرصه فناوری اطلاعات و ارایه پیشنهادات از سوی آنها جهت تکمیل دستورالعمل و روش اجرا این طرح عنوان کرد و گفت: مدیریت این طرح از سوی شرکت توانیر با همکاری گروه اینترنت اشیا در پژوهشگاه نیرو و مجریان آن نیز شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور خواهند بود.

 مدقق در پایان با بیان این‌که پیش‌بینی شده از طریق این طرح ۱۵۰۰ مگاوات ساعت پیکسایی در بخش خانگی انجام شود، تأکید کرد: برای تحقق این طرح شرکت توانیر بودجه‌ای در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته و آن را به عنوان یکی از اولویت‌های صنعت برق در سال‌جاری دنبال می‌کند.