پرداخت خسارت سانچی در نوبت سامانه نیما

پرداخت خسارت سانچی در نوبت سامانه نیما   با فرا رسیدن اولین سالگرد تصادف نفتکش سانچی در آب‌های چین و ملزم شدن شرکت‌های بیمه داخلی به پرداخت ۳۰درصد معادل ۱۰میلیون دلار از کل ۳۲میلیون دلار از خسارت این سانحه، هنوز خبری از پرداخت ارز نیمایی به شرکت‌های بیمه‌ای توسط بانک‌مرکزی نیست. به گزارش ایسنا، اولین […]

پرداخت خسارت سانچی در نوبت سامانه نیما

 

با فرا رسیدن اولین سالگرد تصادف نفتکش سانچی در آب‌های چین و ملزم شدن شرکت‌های بیمه داخلی به پرداخت ۳۰درصد معادل ۱۰میلیون دلار از کل ۳۲میلیون دلار از خسارت این سانحه، هنوز خبری از پرداخت ارز نیمایی به شرکت‌های بیمه‌ای توسط بانک‌مرکزی نیست.

به گزارش ایسنا، اولین سالگرد سانحه برخورد نفتکش سانچی با کشتی تجاری چینی در آب‌های چین در حالی فرا می‌رسد که بحث بیمه‌ای این کشتی بزرگ همچنان به پایان نرسیده است.

در آخرین خبر‌ها از پرداخت بیمه سانچی، دبیر کارگروه بیمه اتکایی سندیکای بیمه‌گران با بیان این‌که بخشی از بیمه بدنه شناور سانچی داخلی و بخشی از آن هم خارجی بود، چینی‌‌ها را مقصر آن حادثه اظهار کرد و دریافت خسارت بیمه‌ای را از آنها نیز لازم ارزیابی کرد.

اواسط دی‌ماه سال گذشته بود که نفتکش سانچی که به مقصد کره‌جنوبی در حال حرکت بود، به واسطه تصادف با یک کشتی تجاری چینی دچار سانحه و در نهایت غرق شد. جدای از خسارات انسانی این فاجعه که غیرقابل ارزیابی و جبران است، در زمینه خسارت مالی کشتی شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی ملزم به پرداخت این خسارات هستند.

نفتکش سانچی دارای بیمه بود که این بیمه توسط شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی پوشش می‌شد. حدود ۳۰درصد از بیمه‌نامه سانچی توسط شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شد که ۲۰درصد از آن از سوی بیمه البرز و ۱۰درصد آن هم از طرف بیمه ملت بوده است. از این ۳۰درصد هم ۵۰درصد آن توسط بیمه‌مرکزی پوشش اتکایی داشته است.

با توجه به این‌که ارزش نفتکش سانچی حدود ۳۲میلیون دلار برآورد شده است، پرداخت حدود ۱۰میلیون دلار از این خسارت بر عهده شرکت‌های بیمه ایرانی است که از این رقم ۵میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و ۵میلیون دلار هم سهم بیمه‌مرکزی می‌شود.

۷۰درصد مابقی پوشش بیمه‌نامه سانچی متعلق به یک کلوپ بیمه‌ای بین‌المللی است که توسط ۱۱شرکت خارجی به رهبری شرکت بیمه نروژی SKULD بیمه شده است. این کلوپ بیمه‌ای که برای جلوگیری از ضرر مالکان و ایجاد اطمینان در سفرهای دریایی تأسیس شده است که اصطلاحاً به کلوپ‌های P&I معروف هستند. با این حال این نوع بیمه شامل خسارت‌های معمولی نیست و مواردی نظیر خسارت‌های وارد شده به محیطزیست همچون آلودگی‌های نفتی و خسارت‌های وارده به محموله‌ها و کشتی‌های دیگر را شامل می‌شود.

طبق آخرین اظهارات محسن‌قره‌خانی، دبیر کارگروه بیمه اتکایی سندیکای بیمه‌گران ایران درصدی از بیمه بدنه سانچی از خارج از کشور دریافت خواهد شد و چون کشتی چینی در تصادف با شناور سانچی درصد زیادی مقصر شناخته شده خسارت سانچی از آنجا هم دریافت می‌شود.

به گفته وی، بانک‌مرکزی برای پرداخت بیمه‌های خارجی حواله ارزی صادر خواهد کرد؛ بنابراین این ارز از سامانه نیما تأمین می‌شود. در مورد دریافت خسارت نیز خدمات ارزی انجام خواهد شد.

قره‌خانی همچنین ضمن توصیف کردن حادثه سانچی در فضای بیمه‌ای دنیا، اظهار کرده که این کشتی به لحاظ بیمه مسؤولیت در ایران بیمه نبود. هزینه بیمه مسؤولیت بسیار بالاست و به همین خاطر به زودی کنوانسیون‌های دریایی به خاطر حادثه سانچی تغییر خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، با این‌که قرار بوده ارز مورد نیاز شرکت‌های بیمه البرز و ملت براساس نرخ‌های سامانه نیما در اختیار این بیمه‌گران قرار گیرد، هنوز خبری از پرداخت ارز مورد نیاز این شرکت‌ها برای پرداخت خسارت سانچی صورت نگرفته است.

گفتنی است؛ کشتی چینی در آذرماه سال گذشته از بندر کالامای آمریکا به مقصد بندر دونگ‌وان چین حرکت کرده و حامل محموله ۶۴ هزار تنی دانه‌های سویا بود. کشتی سانچی هم از ۲۵ آذرماه سال گذشته از بندر عسلویه با محموله میعانات گازی به مقصد کره‌جنوبی در حال حرکت بود که در آب‌های چین این دو کشتی به دلیل خطای انسانی با هم برخورد کردند و یکی از بزرگ‌ترین فجایع دریایی و زیست‌محیطی را باعث شدند.