رشد ۹۶ درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور

رشد ۹۶ درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر از زمان استقرار دولت دوازدهم تا پایان آذرماه سال‌جاری با رشد ۹۶ درصدی به ۶۷۰ مگاوات رسیده است. به‌ گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، تقاضای روز‌افزون انرژی و محدودیت منابع انرژی فسیلی هم‌اکنون به عنوان یک دغدغه و نیاز اساسی در […]

رشد ۹۶ درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور

ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر از زمان استقرار دولت دوازدهم تا پایان آذرماه سال‌جاری با رشد ۹۶ درصدی به ۶۷۰ مگاوات رسیده است.

به‌ گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، تقاضای روز‌افزون انرژی و محدودیت منابع انرژی فسیلی هم‌اکنون به عنوان یک دغدغه و نیاز اساسی در سطح بین‌المللی مطرح است. تجربه کشورهای پیشرفته جهان نشان می‌دهد که رشد اقتصادی و توسعه صنعتی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل دستیابی به قدرت اقتصادی، استقلال و امنیت داخلی و توسعه سیاسی به عوامل مختلفی وابسته است که انرژی و بهره‌برداری مطلوب و بهینه از آن در رأس آنها قرار می‌گیرد.

همچنین کمبود سوخت‌های فسیلی، آلودگی محیط‌زیست، گرم شدن کره زمین و ریزش باران‌های اسیدی از عواملی هستند که موجب شدند تا استراتژی اکثر کشورهای جهان تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود و عدم تکیه صرف بر منبع نفت باشد.

صاحبنظران و استراتژیست‌های انرژی، تقریباً این اتفاق نظر را دارند که دو راهبرد ارتقای کارایی انرژی و توسعه بهره‌گیری از سایر منابع از جمله منابع تجدیدپذیر انرژی، مؤثر‌ترین راهکار برای نیل به اهداف توسعه پایدار، تأمین منافع اقتصادی، ارتقای امنیت انرژی و کاهش آسیب‌‌ها به محیط‌زیست می‌باشد.

انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید، با دارا بودن مزایایی چون عدم آلودگی محیط‌زیست و رایگان بودن، در آینده سهم زیادی را در تولید انرژی دنیا خواهند داشت و فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند به کشور‌ها در ایجاد فضایی امن، قابل اتکا و مقرون به صرفه برای گسترش دسترسی به الکتریسیته و ترویج و توسعه آن در راه نیل به اهداف سیاسی کمک قابل توجهی کند.