تأثیر تعمیر چاه‌های نفت‌وگاز در حفظ و نگهداشت تولید

 تأثیر تعمیر چاه‌های نفت‌وگاز در حفظ و نگهداشت تولید رییس دستگاه حفاری ۴۱ فتح شرکت ملی حفاری ایران گفت: تعمیر به موقع چاه‌های نفت و گاز در حفظ و نگهداشت تولید تأثیر مستقیم دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرشادحافظی اظهار کرد: تعمیر چاه‌های زنده و در حال بهره‌برداری از نظر رعایت مسایل ایمنی بسیار حساس و […]

 تأثیر تعمیر چاه‌های نفت‌وگاز در حفظ و نگهداشت تولید

رییس دستگاه حفاری ۴۱ فتح شرکت ملی حفاری ایران گفت: تعمیر به موقع چاه‌های نفت و گاز در حفظ و نگهداشت تولید تأثیر مستقیم دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، فرشادحافظی اظهار کرد: تعمیر چاه‌های زنده و در حال بهره‌برداری از نظر رعایت مسایل ایمنی بسیار حساس و دقت بیش از پیش کارکنان عملیاتی را می‌طلبد.

وی با بیان این‌که دستگاه حفاری ۴۱ فتح هم‌اکنون در حال تعمیر یک حلقه چاه در میدان نفتی مارون در مناطق نفتخیز جنوب است، اظهار کرد: به روال معمول تعمیر چاه‌ها بین ۱۴ تا ۶۰ روز از زمان اثبات تا ترخیص دکل به طول می‌انجامد. حافظی گفت: دکل‌های حفاری سبک با قدرت ۱۵۰۰ اسب‌بخار که در تعمیر چاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نسبت به دستگاه‌های به‌کارگیری شده در حفر چاه‌های اکتشافی و توسعه‌ای جابه‌جایی بیش‌تری دارند.

رییس دستگاه حفاری ۴۱ فتح افزود: با توجه به تعدد جابه‌جایی دستگاه‌های حفاری تعمیراتی در مناطق مختلف نفتخیز، عملیات جداسازی این دستگاه‌ها و انتقال به موقعیت‌های جدید در سریع‌‌ترین زمان ممکن همسو با برنامه‌های پیش‌بینی شده توسط تیم‌های تخصصی انجام و عملیات مونتاژ، برپایی و اثبات، تست‌های فنی و آماده به‌کار شدن دستگاه در تلاشی مضاعف صورت می‌پذیرد که سختی و دشواری خود را دارد.

وی با اشاره به این‌که حفر چاه‌ها مشتمل بر حفاری چاه‌های اکتشافی، توسعه‌ای توصیفی و تعمیری تکمیلی است، اظهار کرد: نسبت جابه‌جایی دکل‌های تعمیری در قیاس با سایر دستگاه‌ها در طی سال چند برابر است و این نقل‌وانتقالات موجب مستهلک شدن تجهیزات و نیاز به تعمیرات دوره‌ای در مدت زمان کوتاه‌تری می‌شود.

حافظی با بیان این‌که تعمیر چاه‌ها از حفاری چاه جدید و تحمیل هزینه‌های مازاد جلوگیری می‌کند، گفت: افت فشار، وجود شن و ماسه در نفت، اسفالتین، نیاز به تعویض رشته تکمیلی بر اثر خوردگی، فشار بالای لایه‌های زمین که موجب به هم آمدن جداری می‌شود و رانش زمین از شمار دلایل تعمیر چاه‌های در حال بهره‌برداری می‌باشد.

رییس دستگاه حفاری ۴۱ فتح درباره چاه در دست تعمیر به‌وسیله این دستگاه توضیح داد: این چاه بیش از ۳هزارو۸۰۰ متر عمق و با به‌کارگیری لوله مغزی سیار در دست تعمیر است.