خطر سیلاب آنی خوزستان را تهدید نمی‌کند

خطر سیلاب آنی خوزستان را تهدید نمی‌کند شرایط منابع آبی تمامی رودخانه‌های استان خوزستان تثبیت شده و با توجه به پیش‌بینی‌های بارش ۱۶روزه، خطر سیلاب آنی دست‌کم تا چند روز آینده، هیچ‌کدام از حوضه‌های آبریز این استان را تهدید نمی‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت‌نیرو، مدیر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان […]

خطر سیلاب آنی خوزستان را تهدید نمی‌کند

شرایط منابع آبی تمامی رودخانه‌های استان خوزستان تثبیت شده و با توجه به پیش‌بینی‌های بارش ۱۶روزه، خطر سیلاب آنی دست‌کم تا چند روز آینده، هیچ‌کدام از حوضه‌های آبریز این استان را تهدید نمی‌کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت‌نیرو، مدیر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: مجموع ورودی آب به رودخانه‌ها و مخازن سدهای استان خوزستان از ابتدای سال آبی تاکنون حدود ۱۶ میلیارد مترمکعب بوده که معادل ۷۵ درصد کل حجم مخازن سدهای بزرگ این استان است.

داریوش بهارلویی با اشاره به این‌که این رقم بیانگر متفاوت بودن اتفاقات آبی سال زراعی جدید است، ادامه داد: میزان آب ورودی امسال به سدهای استان خوزستان، تاکنون ۵میلیارد مترمکعب بیش‌تر از سال گذشته بوده است.

مدیر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: در صورت مقایسه با مدت مشابه زمانی سال قبل این رقم به ۱۳ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

وی با اشاره به ۲۲درصد ورودی آب به سد‌ها در کم‌تر از ۱۴ روز اظهار کرد: چنانچه این میزان ورودی و تفاوت ۱۳ میلیاردی آن در نظر گرفته شود می‌توان استنتاج کرد که برنامه‌ریزی‌های منابع آبی و عملکرد سد‌ها به خوبی انجام شده و سازمان آب و برق خوزستان از وقوع سیلاب‌های مخرب و شدید که می‌توانست چندین شهر مهم و صد‌ها روستا با تراکم جمعیتی زیاد را درگیر سیلاب و پیامدهای آن کند، جلوگیری به‌عمل آورده است.

بهارلویی، حجم خالی سد‌ها به‌منظور کنترل سیلاب را ۳٫۵ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در نظر داشتن تاب‌آوری مناطق مجاور رودخانه‌های استان خوزستان، خروجی‌های آب به‌گونه‌ای تنظیم شده تا ظرفیت ایمن تعدیل سیلاب‌های بهاره افزایش یابد.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون بیلان ورودی و خروجی روزانه آب سد‌ها به‌جز حوضه و سد کرخه، کاهشی بوده و کنترل شرایط به نحو بهتری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در حوضه کرخه تقریباً تعادل آبی برقرار شده و از افزایش ارتفاع و تراز سد جلوگیری به‌عمل آمده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آخرین پیش‌بینی‌های بلندمدت وضع هوا که از کاهش بارندگی‌‌ها تا اواسط فروردین‌ماه سال ۹۸ حکایت دارد، خاطرنشان کرد: با کاهش میزان بارش‌‌ها فرصت تثبیت شرایط آبی بیش‌تری فراهم خواهد شد.