کشف ۷۳ میدان نفتی و گازی در ۴۰ سال

کشف ۷۳ میدان نفتی و گازی در ۴۰ سال مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که عملکرد اکتشاف همیشه جلوتر از برنامه تولید و توسعه بوده است، گفت: هم‌اکنون از مجموع ذخایر و مخازن نفتی کشف شده، ۴۵ درصد توسعه نیافته است که این مقدار در بخش گاز به ۷۷ درصد می‌رسد. به […]

کشف ۷۳ میدان نفتی و گازی در ۴۰ سال

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که عملکرد اکتشاف همیشه جلوتر از برنامه تولید و توسعه بوده است، گفت: هم‌اکنون از مجموع ذخایر و مخازن نفتی کشف شده، ۴۵ درصد توسعه نیافته است که این مقدار در بخش گاز به ۷۷ درصد می‌رسد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سیدصالح‌هندی در همایش سالانه اهداف و برنامه‌های اکتشاف در سال ۹۸ و گرامیداشت دستاوردهای درخشان اکتشاف طی ۴۰ سال دوران انقلاب که در مرکز همایش‌های کوشک برگزار شد، درباره عملکرد این مدیریت پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهارکرد: در این مدت در مجموع ۷۳ میدان نفت و گاز جدید مشتمل بر ۳۶ میدان نفتی و ۳۷ میدان گازی کشف شده است که از این تعداد ۲۴ میدان نفت و گاز مرزی و مشترک بوده است.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی‌ایران، ۳۶ لایه جدید در میدان‌های کشف شده پیشین شناسایی شده و با حفر چاه‌های تحدیدی حجم ۸ لایه مخزنی نیز در این مدت افزایش یافته است.

به گفته هندی، پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی‌ایران، بیش از ۱۶۱ میلیارد بشکه نفت خام درجا و ۶۷ میلیارد بشکه میعانات گازی درجا کشف شده، در میدان‌های مستقل نیز بیش از ۹۹۹ هزار میلیارد فوت مکعب گاز و بیش از ۸۷ هزار میلیارد فوت مکعب گاز همراه درجا کشف شده است.

وی توضیح داد: نتایج حاصل از اکتشافات نفت و گاز نشان می‌دهد که ۲۵ درصد ذخایر نفتی در دوران پس از پیروزی انقلاب کشف شده، در حالی که در بخش گاز عمده اکتشافات (۷۵ درصد) مربوط به دوران پس از پیروزی انقلاب بوده است.

هندی با اشاره به ضریب جایگزینی ۹۸ درصدی در بخش هیدروکربور مایع، اظهارکرد: این ضریب نشان می‌دهد که با گذشت ۴۰ سال از تولید و مصرف نفت، نرخ جایگزینی ۹۸ درصد است و در بخش گاز دسترسی به ضریب جایگزینی ۸۳۰ درصدی، نشان از ۸ برابر شدن ذخایر نسبت به دوران اول انقلاب دارد.

وی افزود: مدیریت اکتشاف در ۴۰ سال پس از انقلاب، هر سال (به جز ۶ سال زمان جنگ) موفق به کشف نفت و گاز شده است، به‌طوری‌که نخستین کشف مربوط به سال ۱۳۵۸ است. بلافاصله بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز میدان‌های فوق عظیم مرزی مانند پارس‌جنوبی، آزادگان و یادآوران کشف شده است.

به گفته هندی، بعد از انقلاب در ۵ سال، یعنی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ میلادی، ایران در جهان با اختلاف زیادی در رتبه اول کشف جهان بوده است.

عضو اصلی هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران با اشاره به پیشتازی اکتشاف نسبت به سایر حلقه‌های زنجیره ارزش نفت و گاز در کشور، تصریح‌کرد: این مدیریت در تمامی برنامه‌های ۵ ساله پس از انقلاب موفق به کشف میدان‌ها یا لایه‌های مخزنی جدید شده است.

هندی ادامه‌داد: هم‌اکنون از مجموع ذخایر و مخازن نفتی کشف شده، ۴۵ درصد توسعه‌نیافته که این میزان در بخش گاز به ۷۷ درصد می‌رسد. این موضوع نشان می‌دهد که عملکرد اکتشاف همیشه جلوتر از برنامه تولید و توسعه بوده و این اطمینان خاطر را برای صنعت نفت و کشور ایجاد می‌کند که بتوانند برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی حق انتخاب داشته باشند.

وی افزود: نتیجه همه این تلاش‌ها این است که هم اکنون جمهوری‌اسلامی‌ایران با دارا بودن ۱۸ درصد ذخایر گاز جهان در رتبه نخست گازی و در بخش نفت در رتبه چهارم جهانی قرار دارد.

سیدمحمودمحدث، مدیر پیشین اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم اظهارکرد: اکتشاف باید هم از نظر بودجه‌ای و هم از نظر مصوبات و مقررات حمایت شود، زیرا با وجود هزینه کمی که برای فعالیت‌های اکتشافی انجام می‌شود، دستاوردهای بزرگ و ارزشمندی برای صنعت نفت و کشور رقم می‌خورد.