شرکت‌های ایرانی در مناقصات بین‌المللی سدسازی برنده می‌شوند

وزیر نیرو شرکت‌های ایرانی در مناقصات بین‌المللی سدسازی برنده می‌شوند منطق حرف امام(ره) را برای رایگان شدن آب و برق را کژخوانی می‌کنند وزیر نیرو با اشاره به اهمیت جریان سدسازی و توان شرکت‌های ایرانی برای حضور در مناقصات بین‌المللی بیان کرد: امروز در دنیا حدود ۴۷ هزار سد بزرگ دست بهره‌برداری است، نیمی از […]

وزیر نیرو

شرکت‌های ایرانی در مناقصات بین‌المللی سدسازی برنده می‌شوند

منطق حرف امام(ره) را برای رایگان شدن آب و برق را کژخوانی می‌کنند

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت جریان سدسازی و توان شرکت‌های ایرانی برای حضور در مناقصات بین‌المللی بیان کرد: امروز در دنیا حدود ۴۷ هزار سد بزرگ دست بهره‌برداری است، نیمی از سد‌ها در کشور چین و نیمی دیگر در بقیه نقاط دنیا ساخته شده‌اند. عمدتاً کشورهای دارای سدهای بزرگ در نیمه دوم قرن بیستم یعنی پایان جنگ جهانی دوم با تمرکز بر مهار آب‌های سرزمینی به سدسازی پرداختند، یعنی منابع مالی و انسانی خود را روی این پروژه‌ها متمرکز کرده‌ و در یک بازه‌زمانی ۴۰ تا ۵۰ ساله همه سایت‌هایی را که به لحاظ فنی و هیدرولوژیکی مناسب بود، استفاده کرده و سد ساختند.

رضا اردکانیان به ایلنا گفت: اکنون هدف اصلی ۱۸ تا ۲۰ درصد سدهای بزرگ دنیا کنترل سیلاب است یعنی در مناطقی ساخته شده‌اند که احتمال بروز سیل بیشتر بوده و رژیم بارش‌‌ها متعادل نیست و ممکن است در برخی بازه‌های زمانی منطقه خشک باشد و یکباره سیلابی بروز کند. سد‌ها ساخته می‌شوند تا سیلاب‌‌ها هم جمع‌آوری شده و در مواقع خشک مورد استفاده قرار گرفته و خسارت زیادی نرسانند. طراحی سد، تعیین ساختگاه، ابعاد و مصالح ساخت مبتنی بر اطلاعات پایه بارش و روان‌آب است و مواقعی هم که این اطلاعات موجود نیست سعی می‌شود با شبیه‌سازی‌هایی از اطلاعات دوره‌های بلندتر اطلاعات مصنوعی تولید شود و براساس آن در یک محاسبه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی تصمیم گرفته می‌شود که سدی ساخته شود یا نشود.

اردکانیان تصریح کرد: ما یکی از کشورهایی هستیم که به لحاظ دانش فنی، صنعت سدسازی تراز بین‌المللی داریم و شرکت‌های طراح و سازنده ما پروژه‌های بزرگی را در مناقصه‌های بین‌المللی خارج از مرزهای ایران برنده می‌شوند و کیفیت کارشان پذیرفته شده است. پیچیدگی سازه‌ای سد‌ها و نیروگاه‌های برق‌آبی کشور مؤید این مطلب است، اما به این معنا نیست که ملاحظات دیگری که مترتب بر این موضوع است در نظر گرفته نشود.

به گفته این مقام مسؤول متأسفانه در کشور ما دوران مهار آب‌های سرزمینی و سرمایه‌گذاری روی آن عملاً بعد از پایان جنگ تحمیلی آغاز شد یعنی اگر عمده کشورهای دنیا دهه‌ها پیش از آن پرونده پروژه‌های سدسازی را بسته بودند ما بعد از انقلاب با توجهی که به موضوع تأمین غذای کشور و توسعه کشاورزی شد، به این سمت رفتیم و گسترش شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی و سدسازی مفهوم جدی‌تری پیدا کرد، ظرفیت مهندسین مشاور و پیمانکاری بعد از انقلاب رشد کرد. قبل از آن همان تعداد معدود هم توسط پیمانکاران بزرگ خارجی طراحی می‌شد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به بحث تعرفه‌ها بیان کرد: در وزارت نیرو سعی کردیم نگاه‌مان را نسبت به موضوع تعرفه تغییر دهیم چون فاصله قابل‌ملاحظه‌ای بین قیمت تمام شده آب و برق، با آنچه قیمت تکلیفی است، وجود دارد. دولت ما را مکلف می‌کند و حق نداریم بیش از قیمت تکلیفی از مردم دریافت کنیم. هر قدر تعرفه‌ها بالا برود چون هنوز به قیمت تمام شده نمی‌رسیم، افزایش در قبوض بیشتر با نگاه کاهش ضرر است. افزایش قیمت یعنی یارانه کمتری می‌دهیم تا زیان کمتری داشته باشیم و ارائه خدمت را پایدارتر کنیم.

اردکانیان ادامه داد: از نیمه سال گذشته در وزارت نیرو تلاش شد درخصوص این موضوع به مفاهمه حداکثری برسیم. از ابتدای سال ۹۸ سعی کردیم افزایش تعرفه‌ها اصلاً معنی درآمدزایی نداشته باشد. تعرفه‌ها بازدارنده باشند، یعنی تعرفه‌ای وضع شود که مصرف‌کننده را به مصرف نکردن تشویق کند و به مدیریت مصرف بینجامد و حتی از این طریق ممکن است به کاهش درآمد صنعت آب و برق هم منجر شود. نفع بلندمدت صنعت آب و برق را در این می‌دانیم که مردم مصرف را در زمان اوج مصرف مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: اکنون تعرفه‌ها هفت‌درصد افزایش یافته که کمتر از نرخ تورم است. به این ترتیب به مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند افزایش هفت‌درصدی تعلق می‌گیرد و به کسانی که زیر الگو مصرف کنند تشویقی هم داده می‌شود، یعنی به ازای هر مترمکعب آب و هر کیلووات ساعت برقی که کمتر از الگوی مصرف استفاده کنند، مبلغی دریافت و کسانی هم که بالای الگو قرار دارند علاوه بر هفت‌درصدی که شامل همه می‌شود، ۱۶ درصد بیشتر پرداخت می‌کنند. این افزایش نرخ آب‌بها و قبض برق برای پرمصرف‌‌ها به این خاطر است که تشویق شوند مصرف کمتری داشته باشند، مصرفی که لطمه‌ای هم به رفاه آنها نمی‌زند. البته تعداد این مشترکین کم است، اما اگر ۱۰ درصد میزان مصرف خود را کاهش دهند عملاً ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه قبض‌شان کاهش پیدا می‌کند.

اردکانیان افزود: برخی مشترکان می‌خواهند در استان‌های گرمسیر هم شرایطی مثل اسکاندیناوی یا کشورهای سردسیر جهان داشته باشند. همین عادت رفتاری است که سبب می‌شود چند کولر گازی روشن کنند و در حالی که دمای آسایش ۲۴ درجه است بعضاً داخل ساختمان‌ها درجه حرارت روی ۱۶ یا ۱۷ است. این الگو یعنی وضع مصرف در کشور خراب است. این بدمصرفی ظرفیت آسیب‌پذیری ما در برابر تحریم را افزایش می‌دهد. تحریم‌کنندگان یکی از نقطه ضعف‌های ما را بدمصرفی می‌دانند. جامعه‌ای هستیم که مصرف‌مان را درست مدیریت نمی‌کنیم. چرا چین اینگونه تحریم نمی‌شود؟ چون با یک وعده غذا هم رفع گرسنگی می‌کنند.

وزیر نیرو با گریزی به وابستگی اقتصاد به نفت اظهار کرد: ۴۰ سال فرصت داشته‌ایم خودمان را از شیر نفت جدا کنیم و نکردیم، آنها هم نقطه ضعف ما را فهمیده‌اند و دایم از همان ناحیه فشار وارد می‌کنند. در برخی زمینه‌ها، برخی اقشار جامعه ما بیشتر از متوسط کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته غذا می‌خوریم، می‌پوشیم و سرانه فضای مسکونی بالاتری داریم، اما احساس رضایتمندی و خوشبختی‌مان هم یک‌صدم است. چارچوب‌های ذهنی ما در این زمینه مؤثرند و باید آنها را اصلاح کنیم. هدف تعرفه بازدارنده این است که شروعی برای کم شدن فاصله بین خوش‌مصرف‌‌ها و بدمصرف‌های جامعه باشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در حال‌حاضر هم از جانب اپوزیسیون خارج‌نشین و هم برخی اقشار ضعیف جامعه به گفته امام مبنی بر آب و برق رایگان استناد می‌کنند، از طرفی قطعاً افزایش تعرفه یک راهکار برای اشاعه فرهنگ صحیح مصرف و عاملی بازدارنده از مصرف نادرست است، این مسأله را چطور باید حل و فصل کرد؟ توضیح داد:  توجه داشته باشیم که امام(ره) فتوای شرعی درباره حرمت اسراف دارند. امام قطعاً منظورشان این نبوده که کسانی چند هزار کیلووات ساعت برق غیرمجاز بدون پرداخت هزینه استفاده کنند، و مدعی باشند که خود امام چنین چیزی را وعده داده بودند. این عین اسراف است که به فتوای امام(ره) حرام است. اکنون الگو مصرف برای آب ۱۵ مترمکعب است که اگر کسی تا سقف این الگو هم مصرف کند کل آب بهای آن ۷۵۰۰ تومان می‌شود. وضعیت برق درخصوص بخش آب هم صادق است. اگر برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی ما به گونه‌ای باشد که مصرف‌کنندگان پرمصرف قیمت واقعی آب را بپردازند، ما حاضریم شرایطی را بررسی کنیم که کاهش قیمت‌ها تا سطح رایگان شدن آب برای مصرف‌کنندگان اقشار ضعیف و محدود به سقف الگوی مصرف را هم بررسی کنیم و به کسانی که زیر الگوی مصرف باشند، تشویقی هم بدهیم.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که رایگان شدن هر محصولی خودش مولد بدمصرفی و قدر منابع را ندانستن است. بنابراین این‌که می‌گویم رایگان شدن آب و برق را برای بخشی از اقشار ضعیف اقتصادی بررسی کنیم، الزاماً منظور این نیست که از آنها پولی بابت آب و برق دریافت نشود و انگیزه برای بدمصرفی ایجاد شود، بلکه پول آب و برق می‌تواند از طریق نظام حمایت اجتماعی و یارانه‌های هدفمند به خانوار بازگردانده شود. تصور می‌کنم کسانی تعمداً می‌خواهند منطق حرف امام را کژخوانی کنند.