۸۵ درصد از تالاب انزلی در پی افزایش رسوبات، خشک شد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ۸۵ درصد از تالاب انزلی در پی افزایش رسوبات، خشک شد رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با گردوغبار کشور، آخرین وضعیت اجرای طرح بایوجمی برای رسوب‌زدایی در تالاب انزلی را تشریح کرد و گفت: طرح رسوب‌زدایی در انزلی به دستور دادستانی متوقف است […]

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست

۸۵ درصد از تالاب انزلی در پی افزایش رسوبات، خشک شد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با گردوغبار کشور، آخرین وضعیت اجرای طرح بایوجمی برای رسوب‌زدایی در تالاب انزلی را تشریح کرد و گفت: طرح رسوب‌زدایی در انزلی به دستور دادستانی متوقف است اما دادستانی انزلی اطلاعات علمی کافی در این مورد ندارد.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری طی نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی گفت: تقریباً بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد تالاب انزلی بر اثر افزایش رسوبات خشک شده است. قبلاً دانشگاه تهران در مورد راهکارهای احیای این تالاب مطالعه‌ای انجام داده بود.

وی ادامه داد: مشخص شد که ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تخلیه مکانیکی رسوبات از تالاب انزلی مورد نیاز است. طبیعی است که امکان مالی و فیزیکی برای اجرای چنین پروژه‌ای وجود ندارد البته عده‌ای به دنبال اجرای پروژه تخلیه رسوبات از تالاب انزلی بوده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: احتمالاً تخلیه مکانیکی از تالاب انزلی برای برخی منافعی داشت اما در هر حال امکان اجرایی کردن این پروژه وجود نداشت. ضمن اینکه اگر پروژه تخلیه مکانیک رسوبات در تالاب انزلی اجرا می‌شد باید ۷۰۰ میلیون تن رسوب معادل ۳۵ میلیون تریلی به مدت ۲۰ سال از تالاب خارج می‌شد.

کلانتری با اشاره به این‌که در سال ۱۳۹۴ شهرک علمی‌– تحقیقاتی اصفهان پروژه‌ای را به سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حذف رسوبات تالاب انزلی پیشنهاد داد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ این پروژه به‌طور پایلوت در چهار استخر اجرا و قرار شد اگر نتایج آزمایشات مثبت بود در استخر بزرگ‌تری حدود ۵۰ هکتار همان پروژه اجرا شود و اگر نتیجه طرح در همان ۵۰ هکتار موفقیت‌آمیز گزارش شد در استخر ۲۰۰ هکتاری انجام شود و در صورت توفیق، طرح ادامه یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: طرح بایوجمی برای حذف رسوبات در استخرهای جداگانه در سال ۱۳۹۶ انجام و بعد از بررسی نتایج آن در ۵۰ هکتار از تالاب انزلی عملیاتی شد. این طرح ۱۷ روز طول کشید و به دستور دادستانی متوقف شد جالب آنکه در همان ۱۷ روز عمق تالاب ۳۰ سانتی‌متر افزایش یافت و لجن‌‌ها پایین رفت.

 وی تأکید کرد: متأسفانه دادستان انزلی بدون این‌که دانش کافی را در مورد این پروژه داشته باشد با کمک مقامات محلی جلوی پروژه را گرفت، به بهانه اینکه مواد نانو و اکسید تیتانیوم که سرطان‌زاست در تالاب ریخته می‌شود.

 

کلانتری افزود: ادعای سرطان‌زای طرح بایوجمی مبنای علمی ندارد. این طرح همچنان متوقف است تا مجریان طرح ثابت کنند که این طرح هیچ آسیبی به محیط‌زیست نمی‌رساند و خطرناک نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به افزایش جمعیت ماهیان در بخش‌هایی از تالاب انزلی که طرح بایوجمی در آن اجرا شده است، اظهارکرد: متأسفانه در مورد این موضوع با مسائلی غیرعلمی مواجه هستیم.