ایران به‌زودی واردکننده سوخت می‌شود!

ایران به‌زودی واردکننده سوخت می‌شود! قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با ادامه روند کنونی مصرف سوخت در کشور تا دو سال دیگر واردکننده بنزین و گازوئیل خواهیم شد. حمید قاسمی در این خصوص گفت: سال گذشته مصرف روزانه گازوئیل در کشور ٧٧ میلیون لیتر بود که امسال به ٨۵ […]

ایران به‌زودی واردکننده سوخت می‌شود!

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با ادامه روند کنونی مصرف سوخت در کشور تا دو سال دیگر واردکننده بنزین و گازوئیل خواهیم شد.

حمید قاسمی در این خصوص گفت: سال گذشته مصرف روزانه گازوئیل در کشور ٧٧ میلیون لیتر بود که امسال به ٨۵ میلیون لیتر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این میزان افزایش نشان‌دهنده بالا رفتن سن فرسودگی خودرو‌هاست اظهار داشت: اگر به همین روند پیش رویم تا دو سال آینده واردکننده سوخت خواهیم شد.

قائم مقام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: بهتر است تمرکز را بر روی CNG بگذاریم که در این راستا با همکاری وزارت صنعت تفاهم‌نامه‌ای در دست تهیه داریم که براساس آن بتوانیم ١٠٠ هزار تریلی را دوگانه‌سوز کنیم، همچنین آماده تهاتر ١٨ هزار دستگاه اتوبوس و ٢۴٠ هزار دستگاه تاکسی هستیم.

وی گفت: با وجود تحریم‌ها به صددرصد تعهدات خود در راستای توزیع سوخت یورو۴ در کلانشهر‌ها و مبادی شهر‌ها عمل کردیم. براساس تعهد صورت گرفته باید در ١۶٣ جایگاه عرضه سوخت، سوخت استاندارد توزیع می‌کردیم که اجرایی شده است.

قاسمی افزود: نگرانی ما از خودروهایی است که وظیفه حمل سوخت را برعهده دارند چراکه برخی از آنها ممکن است سوخت‌های غیریورو۴ حمل کنند که احتمال دارد فرآیند شستشو به‌صورت صحیح انجام نشود و موجب آلوده شدن سوخت استاندارد شود برای همین ممکن است در فرآیند پایش میزان ppm گازوئیل بالاتر از ٢۵٠ باشد.

وی تصریح کرد: در حال‌حاضر در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اهواز، کرج، شیراز، اصفهان، اراک، خمین، ساوه، دلیجان، قم، نیشابور، سبزوار، اسفراین، دامغان، کرمان، رفسنجان، زابل، تربت حیدریه، سمنان و بندرعباس نفت و گاز یورو۴ توزیع می‌شود.

 احمد اکبری، معاون مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی نیز در این نشست اظهار کرد: روزانه حدود ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین یورو۴ از ۳۷ میلیون لیتر نفت و گاز با استاندارد یورو۴ و ۵ در کشور تولید می‌شود.

وی افزود : این میزان تولید باید از طریق خطوط لوله و کامیون‌های حمل توزیع شود که در برخی موارد به‌طور حتم از میزان استاندارد آنها کاسته می‌شود بنابراین تا هنگامی که تولید کامل سوخت یورو انجام نشود در برخی نقاط مشکل خواهیم داشت.