ظرفیت سالیانه پنج میلیارد دلاری صادرات تجهیزات صنعت نفت

ظرفیت سالیانه پنج میلیارد دلاری صادرات تجهیزات صنعت نفت رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: با توجه به اینکه پنج میلیارد دلار در سال ظرفیت صادرات تجهیزات صنعت نفت در کشور وجود دارد، تقاضای ما از دولت این است که روی این موضوع سرمایه‌گذاری کند. به گزارش ایسنا، سیروس تالاری در […]

ظرفیت سالیانه پنج میلیارد دلاری صادرات تجهیزات صنعت نفت

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: با توجه به اینکه پنج میلیارد دلار در سال ظرفیت صادرات تجهیزات صنعت نفت در کشور وجود دارد، تقاضای ما از دولت این است که روی این موضوع سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش ایسنا، سیروس تالاری در نشست خبری با اشاره به ظرفیت صادرات تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور نیازمند تعاملات سازنده بین بخش‌خصوصی، اقتصاد کلان ملی و دولت هستیم، اظهار کرد: اکنون سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران به مرحله‌ای رسیده‌اند که در دهه ۷۰ رسیدن به این نقطه تنها یک رویا بود.

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان اینکه ۶۵ درصد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی‌صاحب فناوری و تکنولوژی بومی‌است، اظهار کرد: ۲۰ درصد نیازهای این سه حوزه توسط سازندگان ما با انجام مهندسی معکوس و تکنولوژی بومی‌خلق شده است و در مجموع ظرفیت این وجود دارد که ۸۵ درصد از نیازهای نفت‌وگاز و پتروشیمی‌در داخل کشور تولید شود.

وی ادامه داد: ۱۵ درصد باقیمانده به این دلیل است که احتمالاً بخشی از تکنولوژی فنی و بخشی از مواد اولیه را در اختیار نداریم البته هیچ کشوری وجود ندارد که صفر تا صد تجهیزات خود را در داخل تولید کند، چرا که تولیدکنندگان به صورت یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند و معنای خودکفایی نیز این نیست که تمام بخش‌ها در داخل کشور تولید شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تصریح کرد: به طور میانگین نیازمندی‌ها به مواد اولیه خارجی در بین سازندگان زیر ۳۰ درصد است یعنی ۷۰ درصد از تولیدکنندگان مواد اولیه خود را از طریق منابع داخلی تأمین می‌کند و باید بگویم که در حوزه ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی‌یک انقلاب صنعتی رخ داده است.

تالاری با اشاره به این مسأله که جلوی واردات ۱۲۲ کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود گرفته شده است، گفت: کیفیت محصولات ما در حد محصولات اروپایی است اما به دلیل اینکه استانداردهای جهانی را نداریم تاکنون نتوانسته‌ایم در حوزه صادرات ورود پیدا کنیم.

وی با اشاره به جلسه‌ای که با مقام‌معظم‌رهبری داشته‌اند، گفت: در این جلسه اعلام کرده‌ایم که برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی تجمیع و همسوسازی همه ظرفیت‌های ملی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی‌از طراحی و مهندسی گرفته تا ساخت تجهیزات، نصب و ساختمان باید سرلوحه همکاری‌های فراگیر ملی با مدیریت وزارت نفت و مشارکت فعال همه صنوف و انجمن‌های ذیربط قرار گیرد تا از این طریق نقاط ضعف و قوت داشته‌های ملی آشکار شود.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران افزود: علاوه بر این ظرفیت‌های مختلف در تناظر چندجانبه با هم به هم‌افزایی بینجامد و ثالثاً، هلدینگ‌های توانمند ای‌پی‌سی از دل آنها جهت انجام پروژه‌های بزرگ و حضور در بازارهای منطقه‌ای ایجاد شود.

تالاری با اشاره به لزوم تشکیل شورای راهبردی تکمیل و توسعه زنجیره ارزش اقتصادی خبر داد و گفت: لازم است تا این شورا با مشارکت وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت، وزارت نفت، معاونت علمی‌و فناوری ریاستجمهوری‌، بانک‌مرکزی و نمایندگان بخش صنعت و تولید ایجاد شود.