رشد بیش از ۳ هزار درصدی بارش‌ها در سیستان‌وبلوچستان

 معاون آب و آبفای وزیر نیرو خبر داد رشد بیش از ۳ هزار درصدی بارش‌ها در سیستان‌وبلوچستان معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: میزان بارش‌ها در استان سیستان‌وبلوچستان نسبت به پارسال رشد سه هزار و ۳۰۰ درصدی داشته است. به گزارش ایرنا، قاسم تقی‌زاده‌خامسی تصریح کرد: روند بارش‌ها در کشور بیانگر آن است که […]

 معاون آب و آبفای وزیر نیرو خبر داد

رشد بیش از ۳ هزار درصدی بارش‌ها در سیستان‌وبلوچستان

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: میزان بارش‌ها در استان سیستان‌وبلوچستان نسبت به پارسال رشد سه هزار و ۳۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش ایرنا، قاسم تقی‌زاده‌خامسی تصریح کرد: روند بارش‌ها در کشور بیانگر آن است که بارندگی‌های رخ داده از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه۹۸ تا انتهای شهریورماه سال۹۹) تا کنون بیشتر در مناطقی بوده که با کم آبی درگیر هستند و مناطق پرآب بارندگی‌های کمی ‌را تجربه کرده‌اند.

وی ادامه داد: بارندگی‌های رخ داده در پنج استان به این گونه است که در استان سیستان‌وبلوچستان میزان بارش‌ها نسبت به پارسال دارای رشد سه هزار و ۳۰۰درصدی است و در استان هرمزگان رشد بارش‌ها ۵۲۰ درصد، در استان کرمان ۲۳۹ درصد، خراسان‌جنوبی ۱۳۵ درصد و در استان‌های فارس و یزد هم به ترتیب ۱۰۰ و ۱۱درصد رشد بارش دارند و این درحالی است که این استان‌ها بیشتر با کم آبی درگیر هستند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو خاطرنشان کرد: میزان بارندگی‌ها در استان‌هایی که از وضعیت آبی به نسبت بهتری برخوردارند با رشد منفی روبرو شده است به گونه‌ای که در استان خراسان شمالی ۵۷ درصد، گلستان ۵۴ درصد، چهارمحال‌وبختیاری ۵۴ درصد، آذربایجانشرقی ۴۱درصد، کهگلویهوبویراحمد ۴۶درصد، کرمانشاه ۵۱درصد، کردستان ۴۸ درصد، آذربایجان غربی ۴۵درصد و خوزستان ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارندگی داشته‌اند.

به گفته تقی‌زاده‌خامسی وضعیت بارندگی در استان خوزستان به طور معمول در ماه‌های بعد بهتر خواهد بود البته باید منتظر ماند و دید در ماه‌های آینده وضعیت این استان چگونه خواهد شد.

کاهش بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

 معاون آب و آبفای وزیر نیرو از کاهش بارش‌ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و آن را یکی از پیامدهای تغییر اقلیم دانست که در کشور به وجود آمده است.

وی درباره برنامه‌ها برای نگهداری سطح مناسب آب در این دریاچه گفت: وزارت نیرو برنامه‌های خود مبنی بر رهاسازی آب از مخازن سد‌ها را همچنان در دستور کار دارد ضمن آنکه نمی‌توان قاطعانه گفت در فصل‌های بعد وضعیت بارندگی این حوضه چگونه خواهد بود.

دریاچه ارومیه هم‌اکنون بیش از سه میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب دارد، حجم آب دریاچه در مقایسه با سال گذشته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته‌ است.