تولید برق ایران ۷۵ هزار مگاوات شد

تولید برق ایران ۷۵ هزار مگاوات شد راه‌اندازی اضطراری واحدهای نیروگاهی برای مقابله با خاموشی‌های تابستان سناریوی روی میز وزارت نیرو شده و با بهره‌برداری یک واحد جدید، ظرفیت تولید برق ایران از مرز ۷۵ هزار مگاوات عبور کرد. به گزارش مهر، در ادامه جهش تابستانی پیک مصرف برق در کشور، راه‌اندازی اضطراری واحدهای جدید […]

تولید برق ایران ۷۵ هزار مگاوات شد

راه‌اندازی اضطراری واحدهای نیروگاهی برای مقابله با خاموشی‌های تابستان سناریوی روی میز وزارت نیرو شده و با بهره‌برداری یک واحد جدید، ظرفیت تولید برق ایران از مرز ۷۵ هزار مگاوات عبور کرد.

به گزارش مهر، در ادامه جهش تابستانی پیک مصرف برق در کشور، راه‌اندازی اضطراری واحدهای جدید نیروگاهی به عنوان مهم‌ترین سناریوی در دستور کار مسؤولان وزارت نیرو قرار گرفته است.

بر این اساس، پس از ثبت رکورد جدید پیک مصرف برق در ۱۲ تیر ماه سال‌جاری، به‌طور اضطراری یک واحد جدید نیروگاهی با ظرفیت تولید ۱۶۲ مگاوات برق در جنوب کشور در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

با بهره‌برداری از واحد دوم بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر، ظرفیت تولید برق ایران برای نخستین بار از مرز ۷۵ هزار مگاوات عبور کرد.

نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر در قالب چهار واحد گازی از مجموعه طرح ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه گازی (فاز دوم) در خوزستان برای تأمین برق در حال احداث بوده و هم اکنون دو واحد آن به بهره‌برداری رسیده است.

از سوی دیگر مطابق با برنامه زمان بندی تعریف شده سومین واحد گاز این نیروگاه پاییز سال جاری به ظرفیت ۱۶۲ مگاوات به شبکه سراسری برق کشور سنکرون می‌شود و واحد چهارم پیش از پیک برق ۹۶ وارد مدار برق کشور خواهد شد.

ظرفیت بخش گاز این نیروگاه ۶۴۸ مگاوات بوده و یک پست فشار قوی به ظرفیت ۲۳۰ کیلوولت برق تولیدی از نیروگاه را به شبکه منتقل می‌کند. برای تأمین سوخت این نیروگاه در ایام کمبود گاز، ۳ مخزن هر کدام به ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب برای ذخیره گازوئیل ساخته شده تا ۴۵ روز می‌توانند سوخت نیروگاه را تأمین کند.

پس از ثبت رکورد تاریخی پیک مصرف ۵۱ هزار و ۲۵ مگاوات در ساعت ۱۴:۱۰ روز شنبه ۱۲ تیر ماه امسال، با کاهش چند درجه‌ای دمای هوای در برخی از شهرهای کشور، پیک مصرف برق هم حدود دو هزار مگاوات در مقایسه با شنبه کاهش یافت.

براساس گزارش مدیریت شبکه برق ایران، روز گذشته یکشنبه ۱۳ تیر ماه پیک مصرف برق در ساعت ۱۴:۱۰ بعد از ظهر به ۴۸ هزار و ۹۵۳ مگاوات افزایش یافته ضمن آنکه در ساعت ۲۱:۱۴ شب هم پیک مصرف به حدود ۴۷ هزار و ۷۴۵ مگاوات رسیده است.

با جهش چند هزار مگاواتی پیک مصرف برق ایران در نخستین روزهای فصل تابستان، ذخیره برق نیروگاه‌های کشور هم کاهش یافته به‌طوری‌که در ساعات پیک مصرف روزانه ذخیره برق نیروگاه‌ها حدود یکهزار و ۷۳۵ مگاوات و در ساعات پیک مصرف شبانه این ذخیره حدود یک هزار و ۹۸۳ مگاوات گزارش شده است.

در همین حال با وجود اولین جهش تابستانی مصرف برق در کشور اما تراز تجارت برق و انرژی ایران مثبت بوده و از مجموع یکهزار و ۶۹۰ مگاوات برق مبادله شده با کشورهای همسایه سهم صادرات حدود یکهزار و ۳۲۴ مگاوات و واردات سهمی حدود ۳۶۶ مگاواتی را به خود اختصاص داده‌اند.

در این بین متوسط مصرف برق صنایع کشور با سقوطی آزاد همراه شده است به‌طوری‌که روز گذشته صنایع و کارخانه‌ها حدود ۳هزار و ۴۹۲ مگاوات برق و انرژی مصرف کرده‌اند که کم‌ترین میزان از ابتدای سال جاری تاکنون است.

هم‌اکنون ظرفیت تولید برق ایران به بیش از ۷۵ هزار مگاوات رسیده است که پیش‌بینی می‌شود تا پیش از آغاز گرمای طاقت‌فرسای تابستانی، این ظرفیت به حدود ۵۴ هزار مگاوات افزایش یابد.

در این بین حمیدچیت‌چیان وزیر نیرو پیشتر خط قرمز پیک مصرف برق تابستانی را تعیین کرده و یادآور شده بود: پیک مصرف برق در تابستان در مرز ۵۴ هزار مگاوات پیش‌بینی شده و در صورتی‌ که مصرف برق از این مرز عبور کند خاموشی خواهیم داشت.

 

کارشناسان معتقدند در روزهای گرم سال و در دماهای بالا به ازای هر یک درجه افزایش دما بیش از ۴۰۰ مگاوات مصرف برق شبکه افزایش می‌یابد.