خط مقدم «جم»، بخش بازرگانی است

مدیرعامل پتروشیمی جم خط مقدم «جم»، بخش بازرگانی است پروژه‌هایی که سود بیشتری دارند دراولویتند آیین تودیع سیدحسین میرافضلی و معارفه محمدرضا سعیدی به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت پتروشیمی جم با حضور محمدرضا رستمی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، محمود مخدومی مدیرعامل شرکت تاپیکو و جمعی از مدیران ارشد شرکت سرمایه‌گذاری بازنشستگی و شرکت پتروشیمی جم […]

مدیرعامل پتروشیمی جم

خط مقدم «جم»، بخش بازرگانی است

پروژه‌هایی که سود بیشتری دارند دراولویتند

آیین تودیع سیدحسین میرافضلی و معارفه محمدرضا سعیدی به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت پتروشیمی جم با حضور محمدرضا رستمی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، محمود مخدومی مدیرعامل شرکت تاپیکو و جمعی از مدیران ارشد شرکت سرمایه‌گذاری بازنشستگی و شرکت پتروشیمی جم برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت پتروشیمی جم، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، ضمن تقدیر از مدیرعامل پیشین جم، گفت: جم یک برند بین‌المللی و یک مگاکمپانی است. کمپانی‌های بزرگ با حضور انسان‌های بزرگ شکل می‌گیرنداز این منظر، مهم‌ترین سرمایه جم، نیروی انسانی متخصص آن است.

وی با تأکید بر اینکه جم همزمان یک شرکت تولیدی بزرگ و یک بنگاه اقتصادی عظیم است، اظهار کرد: بهتر است، مدیرعامل این مجموعه دووجهی، در هر دو حوزه فنی و اقتصادی تخصص و آشنایی کافی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه جایگاه ملی و جهانی مجموعه جم می‌طلبد، مدیری ملی و مسلط به اقتصاد جهانی در رأس آن باشد، تصریح کرد: از این منظر، محمدرضا سعیدی، با توجه به تحصیل در حوزه کسب‌وکار و تخصص در بیزنس استراتژی، از دانش جهانی خوبی برخوردار است. رساله دکتری وی درباره نوآوری در کسب و کارهای بین‌المللی است که در کشور سوئد انجام داده است. سوابق مدیریتی و روابط گسترده او در سطح ملی نیز، برای ایجاد و گسترش ارتباطات اقتصادی و اجتماعی و افزایش سودآوری جم بسیارمؤثر است.

رستمی در پایان، مهم‌ترین دغدغه پتروشیمی جم و مجموعه هلدینگ صباانرژی را ایجاد شفافیت، روان‌تر کردن پروژه‌ها، روابط سازنده با مجموعه‌های مرتبط، تأمین رضایت سهامداران و توجه به «رونق تولید» عنوان کرد و گفت: در سال رونق تولید ملی، باید بتوانیم تولید خود را در بخش‌های مختلف به ظرفیت برسانیم. وظیفه بنگاه‌های تولیدی مانند جم این است که فرمایشات مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم.

سعیدی مدیرعامل جدید جم نیز، اظهار داشت: امروزه در محیط کسب و کار از سه عدم اطمینان صحبت می‌شود که باید مدیریت شوند. اول عدم اطمینان تکنولوژیکی است؛ ما در حوزه تکنولوژی مدام با تغییر و تحول مواجه هستیم. این تغییرات مکرر، دایما برای حوزه کسب و کار، عدم اطمینان ایجادمی‌کنند. عدم اطمینان دوم، تغییرات بازار است. ترجیحات مشتری دایم در حال تغییر است. مشتریان دنبال کیفیت‌های بهتر، محصولات بهتر و حتی پارادایم‌های جدید هستند. مورد سوم، عدم اطمینان محیطی است که تأثیر عمده‌ای در وضعیت بنگاه‌ها می‌گذارد. وی ادامه داد: در حال حاضر محیط براساس ترمینولوژی کسب‌وکار بین‌المللی، اصطلاحا محیط متخاصم است. در این فضای متخاصم، باید راهبردهای ویژه تولید و کسب و کار را متناسب با همین فضا طراحی کنیم و این، یک امر راهبردی است. این عرصه تخاصم، بی‌شباهت به دوران دفاع مقدس نیست. بایدفعالیت‌های خود را متناسب با این شرایط پیش ببریم و با همان روحیه جهادی همانند شهیدان باکری و همت کار کنیم.

سعیدی به ویژگی‌های برجسته جم اشاره کرد و اظهار داشت: جم یک مولتی نشنال کمپانی است. کلاس جهانی جم نبایدتنها در فروش و اسم باشد، جم باید در رفتار، مهارت، دانش، بازاریابی، حل مسأله، نحوه نگرش و..، نیز جهانی شود. کلاس جهانی فقط با تولید و فروش صرف حاصل نمی‌شود، کلاس جهانی با هماهنگی همه اجزای مجموعه و با رعایت مبانی تخصصی و علمی بنگاه‌داری از جمله مسأله نیروی انسانی است. مدیرعامل جدید جم به ضرورت ارتقای وضعیت نیروی انسانی تأکید کرد و گفت: شرکت یکی از پیچیده‌‌ترین موضوعاتی است که بشر خلق کرده است. از آنجا که انسان پیچیده است، شرکت هم محل تجمع انسان‌های پیچیده است. این موضوع پیچیده باید با تناسب پیچیدگی‌های موجودش مدیریت شود. جم باید محل حضور انسان‌های فرهیخته، متخصص و باسواد باشد. جم باید جایی باشد که در آن از بهترین متخصصان کشور استفاده شود. سعیدی افزود: دوران کار فردی گذشته است ما باید تیمی کار کنیم. مشکلات جز با کار تیم‌ورک حل شدنی نیست. بدون نیروی انسانی متخصص در همه حوزه‌ها نمی‌توان، موفقیت کسب کرد. کسی که برنامه نداشته باشد از هر مسیری برود، درست است. برنامه برای ارتقای شرکت، اهمیت حیاتی دارد اما از آن مهم‌تر، نیروی انسانی است که می‌خواهد برنامه را اجرا کند. باید آدم‌های درست با مهارت درست در جای درست قرار بگیرند. مدیرعامل جم با تأکید بر مقابله جدی با فساد، گفت: تخصص و دانش نیروی انسانی شرط مهمی است اما پاکدستی هم مهم است. بنابه دلایلی جم زیر ذره بین است. جهت‌گیری ما پاکدستی است علی‌الخصوص که ما برای بازنشسته‌ها کار می‌کنیم. باید این موضوع را تبدیل به فرهنگ کنیم که هر کسی وارد جم می‌شود باید پاکدست باشد.اگر درست کار کنیم، ملت به ما اعتماد می‌کند و سرمایه اجتماعی در کشور افزایش می‌یابد. صراحتا می‌گویم اگر کسی پاکدست نباشد، حتی اگر بچه پیغمبر هم باشد، من با او کار نمی‌کنم.هر کسی هم توصیه بکند، مهم نیست. امروز به‌جد معتقدم قوام و دوام جمهوری اسلامی در مبارزه با فساد است. رویکرد اصلی ما در جم ضمن تأکید بر مهارت و دانش، پاکدستی است. این موضوع را سهامدار اصلی از من خواسته و من خودم را متعهد می‌دانم که متخلق به اخلاق مبارزه با فساد احتمالی باشم.

سعیدی با اشاره به اهمیت فعالیت هماهنگ همه اجزای جم، تأکید کرد: گرانیگاه جم تولید است اما خط مقدم شرکت، بازرگانی است. محصول و بازار باید هم‌نوایی داشته باشند. همه باید تلاش کنیم با تمرکز بر بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های شرکت و تولیدات هدفمند، سهم خود را در بازار ارتقا بدهیم. وی افزود: در دنیای امروز، یک مدیر نمی‌تواند به تنهایی کار را پیش ببرد. قدرت مدیر در آن است که از انسان‌های متخصص در جای درست و به صورت درست استفاده کند. اگر مدیران مجموعه در بخش‌های مختلف به‌صورت تخصصی به جمع‌بندی مشخصی رسیدند، باید همان مسیر را پیش برویم. سعیدی با تأکید بر اهمیت ارتقای زنجیره ارزش شرکت، گفت: باید بررسی کنیم ببینیم ارزش‌های نادیده شده، در بخش‌های پایین‌دست کدام‌‌ها هستند. باید فرصت‌های جدید در حوزه‌های مختلف را شناسایی کنیم و روی آن‌‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و به سمت خلق ارزش‌های جدید برویم. همان‌طور که گفتم، تکنولوژی دایم در حال تغییر است. باید ببينیم فردا سود بیشتر در چه بخشی است. ما بخش R & D، نوآوری و بازاریابی بین‌المللی شرکت را باید تقویت کنیم تا بتوانیم به منابع سودآوری آینده فکر کنیم. وی با تأکید بر لزوم توجه به شفافیت، اظهار کرد: ما باید رابطه خود را با ذی‌نفعان شرکت طراحی کنیم.هر چه به سهامداران خود اطلاعات بیشتری بدهیم، بیشتر حمایت می‌شویم. ما در بحث شفافیت، با کمال میل با همه نهادهای نظارتی همکاری می‌کنیم اما باید بگوییم، هدف ما پوشش دادن منافع جم و منافع بازنشسته‌ها است نه صرفاً پوشش دادن اهداف نهادهای نظارتی. اگر فضا، فضای سالمی باشد، نباید هراسی از نظارت داشته باشیم. سعیدی با اشاره بر ضرورت اولویت‌بندی پروژه‌ها گفت: حکمرانی خوب شرکت ایجاب می‌کند، منابع ماکه محدود هستند، اولویت‌بندی کنیم و پروژه‌هایی را که سود و ارزش بیشتری دارند، در اولویت بگذاریم. در این مسیر، باید برای رسیدن به اهداف خود، زیرساخت‌های فن‌آوری را هم ارتقا بدهیم. مدیرعامل جم با بیان اینکه حوزه نیروی انسانی، بخش بنیادین شرکت است، تصریح کرد: باید به صورت همزمان به نوآوری، بازرگانی، تولید، لجستیک، مالی و… توجه کنیم. مدیریت سیلویی ما را به جایی نمی‌رساند. باید بین همه بخش‌های سازمان، سینرژی ایجاد شود. باید همه تجربه‌ها و تخصص‌ها در مجموعه به اشتراک گذاشته شود. سعیدی در پایان گفت: باید طوری کار کنیم و فرهنگی ایجاد کنیم که اگر کسی از جم جایی رفت، بگوینداو از جم آمده و بادیگران فرق دارد. باید در حوزه منابع انسانی نیز، جم را به برند جهانی تبدیل کنیم.

گفتنی است میرافضلی مدیرعامل پیشین پتروشیمی جم با تصویب هیأت‌مدیره به‌عنوان رییس هیأت‌مدیره شرکت پتروشیمی جم منصوب شد.