همکاری مشترک سوکار و بی‌پی برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی‌

همکاری مشترک سوکار و بی‌پی برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی‌ تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری در یک طرح مشترک میان شرکت‌های سوکار و بی‌پی (BP) که قرار است در ترکیه به بهره‌برداری برسد، به‌زودی اعلام می‌شود. به گزارش نیپنا به نقل از آذرنیوز، انار ممدوف، مدیرکل مجموعه پتروشیمی‌پتکیم، یک زیرمجموعه شرکت سوکار (SOCAR) آذربایجان در ترکیه، […]

همکاری مشترک سوکار و بی‌پی برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی‌

تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری در یک طرح مشترک میان شرکت‌های سوکار و بی‌پی (BP) که قرار است در ترکیه به بهره‌برداری برسد، به‌زودی اعلام می‌شود.

به گزارش نیپنا به نقل از آذرنیوز، انار ممدوف، مدیرکل مجموعه پتروشیمی‌پتکیم، یک زیرمجموعه شرکت سوکار (SOCAR) آذربایجان در ترکیه، به تازگی در کنفرانسی مطبوعاتی در ازمیر ترکیه اعلام کرد: تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری (final investment decision) درباره مجموعه پتروشیمی‌ مشترک شرکت‌های سوکار و بی‌پی (BP) که قرار است در ترکیه به بهره‌برداری برسد، در سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام می‌شود.

او یادآور شد: پروژه یادشده طرحی راهبردی است و با راه‌اندازی آن ترکیه به طور کامل از واردات اسید ترفتالیک خالص (PTA) بی‌نیاز می‌شود. در حال‌حاضر این محصول تنها در مجتمع اسید ترفتالیک خالصی که بخشی از تأسیسات پتکیم به شمار می‌رود، به تولید می‌رسد. اگر چه مقدار تولید شده تنها بخشی از نیاز این کشور را پوشش می‌دهد.

ممدوف تأکید کرد: پروژه سرمایه‌گذاری جدید همچنین امکان تولید پارازایلین (PX) را در ترکیه فراهم می‌آورد. محصولی که اکنون در حجم ۸۰۰ هزار تن به کشور وارد می‌شود.

به گفته وی، انتظار می‌رود این پروژه به ارزش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، در نیمه اول سال ۲۰۲۰ کلید بخورد. پیش‌بینی می‌شود سوکار و بی‌پی تصمیم نهایی برای این سرمایه‌گذاری را تا سال آینده میلادی اتخاذ کنند. مطابق جدول زمان‌بندی، این تأسیسات در سال ۲۰۲۳ میلادی راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل مجموعه پتروشیمی‌پتکیم، همچنین اظهار داشت: در حال‌حاضر فرآیند تشریفات اداری و فنی پروژه‌ای تحت عنوان مرکیری (Mercury) در جریان است. در صورتی که نتایج این فرآیند مثبت باشد، تصمیم نهای برای سرمایه‌گذاری در پروژه یادشده در سال ۲۰۲۰ میلادی گرفته می‌شود.