تلنگر طرح هوشمندسازی جایگاه‌ها به نظارت بر ایمنی خودروهای گازسوز

تلنگر طرح هوشمندسازی جایگاه‌ها به نظارت بر ایمنی خودروهای گازسوز  سرپرست مدیریت طرح‌های سی.ان.جی تأکید کرد: با اجرای هوشمندسازی جایگاه‌ها تا پایان امسال، تحویل سوخت سی.ان.جی به خودروهایی که به صورت غیرمجاز گازسوز شده‌اند،‌ با ممنوعیت روبه‌رو می‌شود. به گزارش ایرنا، محمدحسین باقری گفت: هوشمندسازی جایگاه‌ها سی.ان.جی به منظور ساماندهی و تأمین ایمنی تردد خودروهای […]

تلنگر طرح هوشمندسازی جایگاه‌ها به نظارت بر ایمنی خودروهای گازسوز

 سرپرست مدیریت طرح‌های سی.ان.جی تأکید کرد: با اجرای هوشمندسازی جایگاه‌ها تا پایان امسال، تحویل سوخت سی.ان.جی به خودروهایی که به صورت غیرمجاز گازسوز شده‌اند،‌ با ممنوعیت روبه‌رو می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمدحسین باقری گفت: هوشمندسازی جایگاه‌ها سی.ان.جی به منظور ساماندهی و تأمین ایمنی تردد خودروهای دوگانه‌سوز با ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم جهت اتصال به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) و سامانه وزارت صمت و همچنین با هماهنگی با پلیس راهور ناجا، اسناد شناسایی خودروهای دوگانه‌سوز نیز اصلاح و عبارت دوگانه‌سوز و یا دوگانه‌سوز تبدیلی در اسناد آنها ثبت و در نهایت در مراکز معاینه فنی کشور نیز تحت کنترل و بازرسی سالیانه قرار خواهند گرفت که با انجام این فرآیندها سطح ایمنی خودروهای گازسوز با بازرسی و کنترل افزایش پیدا می‌کند. 

باقری در ادامه گفت: از اهداف دیگر این طرح مدیریت بهتر و دقیق‌تر عملکرد جایگاه‌ها در بخش تعمیر و نگهداشت، بازرسی‌های ادواری ، حوزه مالی و پرداخت الکترونیک و کنترل ورود و خروج خودروهای مجاز جهت سوخت‌گیری و موارد دیگری که در آینده قابلیت کنترل به روش هوشمند را خواهند داشت نیز اجرایی خواهد شد.

وی افزود: این اقدام از آن‌رو صورت می‌گیرد که با اجرایی شدن این طرح کلیه خودروهای دوگانه‌سوز کشور با یکبار ورود به جایگاه‌ها شناسایی و در صورتی‌که به روش غیرمجاز گازسوز شده و گواهی سلامت تبدیلی و معاینه فنی سیستم گازسوز را نداشته باشند، به آنها هشدار لازم داده می‌شود که ظرف مدت زمان مشخصی که تعیین خواهد شد باید اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهند و در غیر این صورت با توجه به هوشمندبودن سیستم توزیع از سوخت‌گیری پس از مهلت مقرر اینگونه خودروها ممانعت به‌عمل خواهد آمد و امیدواریم که با اجراء شدن این طرح حوادث خودرویی در جایگاه‌های سوخت به صفر برسد زیرا خودروهای تبدیلی غیرمجاز و بدون معاینه فنی سیستم دوگانه‌سوز نمی‌توانند بعد از هوشمندسازی جایگاه‌ها، سوخت سی.ان.جی دریافت کنند.

 این مقام مسؤول هدف اصلی از اجرای هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی را بالا بردن سطح ایمنی تردد خودرو‌های دوگانه‌سوز و در نتیجه امنیت کامل هموطنان عزیز در جایگاههای سی.ان.جی در حین سوخت‌گیری است، عنوان کرد. در واقع با هوشمندشدن جایگاه‌های سی.ان.جی و در زمان مراجعه به جایگاه ابتدا پلاک خودروها خوانده می‌شود و اگر در سامانه سیمفا(سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) پلاک این خودرو به عنوان خودروی دوگانه‌سوز ثبت نشده باشد، پس از کنترل با این سامانه امکان سوخت‌گیری وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: البته در کنار طرح هوشمندسازی جایگاه‌ها بحث تبدیل رایگان یکمیلیون و ۴۶۴ هزار خودروی عمومی بخش بار و مسافر نیز در حال اجراء است. بنابراین خودروهای عمومی که هنوز موفق به تبدیل نشده‌اند این بهترین فرصت است که از طرح تبدیل رایگان و کاملاً تحت نظارت وزارت نفت و به‌صورت استاندارد استفاده کنند و هر چه سریعتر در سامانه پیش‌بینی شده برای تبدیل این نوع خودرو‌ها به آدرس وب‌سایت GCR.NIOPDC.IR مراجعه و ثبت‌نام کنند تا خودرو آنها به صورت استاندارد در مراکز مجاز و کاملاً رایگان تبدیل شود. خودروهایی که در این فرآیند تبدیل می‌شوند در جایگاه‌های سی.ان.جی که از این پس هوشمند می‌شوند با هیچ مشکلی روبه‌رو نخواهند شد و در مراکز معاینه فنی کشور نیز به صورت دوگانه‌سوز پذیرش و تحت کنترل بازرسی قرار می‌گیرند.

 

به گفته وی خودروهای دوگانه‌سوزی که گواهی سلامت تبدیلی نداشته و در مراکز مجاز تبدیل نشده باشند،‌ بعد از اجرای طرح هوشمندسازی جایگاه‌ها، ‌نمی‌توانند از این سوخت استفاده کنند. بنابراین خودرو‌های عمومی حتماً از لینک ثبت‌نام بالا برای انجام تبدیل خودروی خود استفاده و در مراکز مجاز اقدام به انجام فرآیند تبدیل کنند.

باقری عنوان کرد: در طرح هوشمندسازی برای کنترل و شناسایی خودروهای مجاز، علاوه بر خوانده شدن پلاک برای جلوگیری از این اشتباه، آیتم دیگری هم تعریف می‌شود که کارت خودرو و یا کارت سوخت خواهد بود که به‌صورت کنترل و چک دوگانه این کار صورت خواهد گرفت.

این مقام مسؤول اعلام کرد: برای هوشمندسازی جایگاه‌های سی.ان.جی مصوبه‌ای در اوایل سال ۹۸ ابلاغ شد که همانگونه که پیشتر بیان شد این اقدام با هدف اصلی ارتقای ایمنی تردد خودروهای گازسوز در زمان سوخت‌گیری و ایمن نمودن جایگاه‌ها صورت پذیرفت. براساس این مصوبه، موظف شدیم تا جایگاه‌های سی.ان.جی را هوشمند کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین موارد حادثه انفجار مخزن سی‌ان‌جی در جایگاه‌ها مربوط به چه اشکال فنی است توضیح داد:

حوادث در اغلب موارد به دو دلیل رخ می‌دهند. دلیل اول که بیشتر حوادث که حدود ۹۵ درصد موارد را به خود اختصاص داده است، دستکاری مخازن سی.ان.جی خودرو است که به دلایل سوءاستفاده اقدام به برش مخزن جهت انجام اعمال سو می‌کنند و سپس محل برش را به دلیل عدم آگاهی از شرایط فشار کاری مخزن و اینکه استاندارد ساخت این مخازن تأکید بر یکپارچه بودن کل مخزن دارد اقدام به جوشکاری محل برش می‌کنند که در اولین مرحله سوخت‌گیری و در ثانیه‌های ابتدایی باعث انفجار مخزن و آسیب به خودرو، افراد و جایگاه می‌شود.

باقری ادامه داد: مورد دوم که بسیار کم بوده و در صورتی‌که هوشمندسازی و انجام معاینه فنی خودرو‌های دوگانه‌سوز اجرایی شود به صفر خواهد رسید. خوردگی پوسته سطحی مخازن سی.ان.جی خودرو است که به دلایل بهره‌بردای نامناسب و یا شرایط و عوامل جوی مناطق مختلف کشور امکان بروز دارد که این مورد با اجرایی‌شدن معاینه فنی این خودروها و حتی با بازرسی چشمی ساده کاملاً قابل رؤیت و قابل کنترل خواهد بود و با رؤیت این مشکل و با تعویض به موقع مخزن این نقص بر طرف می‌شود.

به گفته باقری به صورت رسمی در سال‌های گذشته توسط وزارت نفت ۹۱۸هزار دستگاه خودرو را به‌صورت رایگان دوگانه‌سوز شده و در کارخانه‌های سازنده خودرو نیز حدود سه‌میلیون خودرو دوگانه‌سوز تولید شده است. بنابراین تعداد رسمی خودروهای دوگانه‌سوز حدوداً چهارمیلیون خودرو است اما تعداد خودروهای واقعی دوگانه‌سوز بیش از این تعداد است که با هوشمندشدن جایگاه‌ها آمار دقیق خودرو‌های دوگانه‌سوز به‌دست می‌آید. 

وی تصریح کرد: علاوه بر ایمنی تردد خودرو‌ها و ایمنی جایگاه‌ها، ‌همچنین آمار رسمی خودروهای دوگانه‌سوز و آمار روزانه مصرف سی.ان.جی همچنین به‌صورت لحظه‌ای تعداد جایگاه‌های فعال و غیرفعال و دلایل آن و کنترل بازرسی جایگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام روتین تعمیرات و نگهداشت جایگاه‌ها ساعات کار کرد تجهیزات و اجرایی نمودن ۱۰۰% پرداخت الکترونیکی در این جایگاه‌ها که در حال‌حاضر بخشی از جایگاه‌ها امکان پرداخت الکترونیکی وجود ندارد و مدیریت عملکرد مالی و… فراهم می‌شود.