دولت با تخصیص قیر رایگان مخالف است

سخنگوی دولت دولت با تخصیص قیر رایگان مخالف است  تصمیمات رانت‌زا همواره می‌تواند فسادزا باشد  سخنگوی دولت گفت: دولت با تخصیص قیر رایگان مخالف است چرا که هیچ منبع مالی برای این طرح وجود ندارد. به گزارش ايسنا، سخنگوی دولت درباره طرح «قیر رایگان» که توسط مجلس ارائه شده و هماهنگی این طرح با دولت، […]

سخنگوی دولت

دولت با تخصیص قیر رایگان مخالف است

 تصمیمات رانت‌زا همواره می‌تواند فسادزا باشد

 سخنگوی دولت گفت: دولت با تخصیص قیر رایگان مخالف است چرا که هیچ منبع مالی برای این طرح وجود ندارد.

به گزارش ايسنا، سخنگوی دولت درباره طرح «قیر رایگان» که توسط مجلس ارائه شده و هماهنگی این طرح با دولت، تأکید کرد: دولت با تخصیص قیر مخالف است چرا که هیچ منبع مالی برای اینگونه طرح‌ها وجود ندارد. اگر مجلس بخواهد با تکلیف به وزارت نفت و یا پالایشگاهها، قیر مجانی تأمین کنند، در این صورت منابع مالی هدفمندی که باید صرف پرداخت یارانه‌های نقدی، خرید گندم تضمینی، حمایت از خانوارهای تحت پوشش کمیتهامداد، بهزیستی و معلولین و تولید شود، کاهش خواهد یافت که این موضوع اصلاً به مصلحت نیست و دولت با آن مخالف خواهد بود.

ربیعی ادامه داد: تجربیات گذشته نشان داد که دادن قیر مجانی باعث فساد و عدم شفافیت شده است و نتیجه چندانی عاید توسعه کشور نکرده است و به همین دلیل شورای محترم نگهبان همواره بر این موضوع حساسیت نشان داده و هنگام بررسی بودجه سال ۱۳۹۹ نیز بر آن ایراد گرفتند و ناگزیر حذف شد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: بودجه حاوی ارقام کمی‌ و تعیین دقیق منابع و مصارف است و نوشتن و یا اصلاح بودجه با مقادیری مانند کیلو و تن و بدون تعیین منابع و مصارف آن عملاً قابلیت اجراء نخواهد داشت. ربیعی گفت: دولت با اصلاح بودجه و متمم بودجه در شرایط فعلی موافق نیست و معتقد است تأمین قیر برای پروژه‌های عمرانی با سازوکار فعلی بودجه امکان‌پذیر است و نیازی به اصلاح بودجه نیست.

وی یادآور شد: علاوه بر این تجارب و مطالعات نشان می‌دهد بخشی از بروز فساد، ناشی از سیاست‌هایی است که بعضاً از سر دلسوزی اتخاذ می‌شود. به اینگونه موارد سیاست‌های فسادزا می‌گویند که بخشی از فساد ساختاری را تشکیل می‌دهند.

ربیعی تأکید کرد: مبارزه با فساد اگر به مبارزه با مفسد خلاصه شود، هیچگاه مسأله فساد را حل نخواهد کرد. سیاست‌ها و تصمیمات رانت‌زا همواره می‌تواند فسادزا باشد.

****