ابلاغ قوانین نگهداری مواد شیمیایی در کشور؛ به زودی

ابلاغ قوانین نگهداری مواد شیمیایی در کشور؛ به زودی       جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: نگهداری مواد شیمیایی و خطرناک تابع شرایط خاصی است که ۹۰ درصد این قوانین، دستوالعمل‌ها و ملاحظات تهیه شده و به زودی تکمیل و ابلاغ خواهد شد.   به گزارش ایرنا، علی اکبر شاهوردیان   در […]

ابلاغ قوانین نگهداری مواد شیمیایی در کشور؛ به زودی  

 

  جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: نگهداری مواد شیمیایی و خطرناک تابع شرایط خاصی است که ۹۰ درصد این قوانین، دستوالعمل‌ها و ملاحظات تهیه شده و به زودی تکمیل و ابلاغ خواهد شد.

 

به گزارش ایرنا، علی اکبر شاهوردیان   در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با پدافند شیمیایی و راهبردهای مقابله با تهدیدات آن در اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: باید خطرات و آسیب پذیری صنایع و محل های نگهداری مواد شیمیایی را مشخص کنیم.

 

وی اظهارداشت: نگهداری حجم زیادی از مواد شیمیایی در صنایع و انبارها و نزدیک به مراکز جمعیتی شهرها به هیچ وجه قابل قبول نیست و میزان مواد اولیه مورد نیاز و مواد خروجی باید مورد محاسبه دقیق قرار گیرد.

 

شاهوردیان با بیان اینکه مواد شیمیایی خطرناک باید خارج از شهرها نگهداری شود، اضافه کرد: مشکل امروز ما نزدیک شدن مراکز جمعیتی به مراکز صنعتی و پرخطر است.

 

وی تصریح کرد :  امکان و احتمال وقوع حوادثی نظیر انفجار مهیب بیروت لبنان در بسیاری از مراکز نگهداری مواد شیمیایی و صنعتی کشور ما وجود دارد و  هر صنعتی باید خطرات خود را شناسایی کند و برای مقابله با آن اقدامات لازم را انجام دهد.

 

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: برای احداث شهرک‌های صنعتی جدید باید ملاحظات و شرایط لازم در زمینه پدافند غیر عامل مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه خطر و حادثه هیچ وقت خبر نمی‌کند ابراز امیدواری کرد که با رعایت قوانین و مقررات باید سعی کنیم که حوادث را به کمترین میزان ممکن برسانیم.

 

شاهوردیان با اشاره به اینکه همایش امروز با هدف آشنایی با تهدیدات شیمیایی در استان و کشور و انجام اقداماتی لازم برای مقابله با این تهدیدات برگزار شد ، گفت: صنایع، کارخانهها و محل های نگهداری مواد شیمیایی با خطرات خاصی مواجه هستند که باید مسوولان باید این مخاطرات را درک کنند و با آنها آشنا شوند و برنامه ریزی لازم برای مقابله با آن را انجام دهند.

 

شاهوردیان گفت: وضعیت ایمنی و امنیت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور بدلیل رعایت استانداردهای لازم خوب است اما احتمال حوادث در زمینه فرآیندی و زمان تعمیرات دستگاه ها وجود دارد.

 

وی افزود: صنایع برای مقابله با این خطرات باید طرح‌های مخصوص خود را تهیه کنند و همه صنایع باید از طرح مقابله‌ای با خطرات شیمیایی برخوردار باشند.

 

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان کرد: بعضی مواقع بر اثر اشکالات فرآیندی و سهل انگاری، حوادث در صنایعی که لایه‌های ایمنی را هم رعایت می‌کنند، ایجاد می شود.

 

به گفته وی همه صنایع شیمیایی در صورتیکه موارد ایمنی و امنیت را رعایت نکنند، می توانند خطرآفرین باشند.

 

شاهوردیان با بیان اینکه نظام آمادگی در کمیته دائمی پدافند غیر عامل تصویب و هفته گذشته ابلاغ شد اضافه کرد: بر اساس نظام آمادگی، هر صنعت حیاتی و مهم باید در طول سال اقداماتی را انجام دهد و آمادگی های لازم برای مقابله با حوادث را ایجاد کند و چند بار در طول سال رزمایش برگزار کند. 

 

وی با اشاره به اهمیت نظام حمل و نقل مواد شیمیایی گفت: در زمان حاضر توزیع کنندگان و حاملین مواد شیمیایی چندان از استاندارد های ابلاغ شده در زمینه حمل و توزیع مواد شیمیایی تبعیت نمی کنند و توزیع و حمل و نقل مواد شیمیایی و خطرناک باید ساماندهی شود.

 

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد:  برخی از کارها و فعالیت‌ها قوانین و مقررات لازم را دارد اما این قوانین و مقررات به روز رسانی نشده اند و برخی از آنها اجرا نمی‌شوند.

 

وی اظهارداشت: یکی از مشکلات امروز کشور این است که قوانین و مقررات خوبی وجود دارد اما بسیاری از این قوانین و مقررات اجرا نمی شوند.

 

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان کرد:  در صورتی که این قوانین و مقررات به روز رسانی و اجرا شود و در مواقع لزوم بتوانیم از قوه قهریه هم در این زمینه استفاده کنیم، شاهد خطرات کمتری در کشور خواهیم بود.