بازگشت سکوی فاز۱۶ پارس‌جنوبی به مدار تولید

بازگشت سکوی فاز۱۶ پارس‌جنوبی به مدار تولید   مدیر تولید و عملیات شرکت نفت‌وگاز پارس گفت: سکوی گازی فاز۱۶ پارس‌جنوبی، پس از بازسازی بخش آسیب‌دیده خط لوله دریایی این فاز به مدار تولید بازگشت. به گزارش مناقصه‌مزايده به نقل از شرکت نفت‌وگاز پارس، علیرضا عبادی، افزود: سکوی فاز۱۶ پارس‌جنوبی که به دلیل آسیب‌دیدگی در بخشی […]

بازگشت سکوی فاز۱۶ پارس‌جنوبی به مدار تولید

  مدیر تولید و عملیات شرکت نفت‌وگاز پارس گفت: سکوی گازی فاز۱۶ پارس‌جنوبی، پس از بازسازی بخش آسیب‌دیده خط لوله دریایی این فاز به مدار تولید بازگشت. به گزارش مناقصه‌مزايده به نقل از شرکت نفت‌وگاز پارس، علیرضا عبادی، افزود: سکوی فاز۱۶ پارس‌جنوبی که به دلیل آسیبدیدگی در بخشی از خط لوله دریایی این فاز، آبان‌ماه سال۹۸ از مدار تولید خارج شده بود، پس از برنامه بازسازی و تعویض بخشی از خط لوله انتقال گاز، روز گذشته با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب دوباره در مدار تولید قرار گرفت. وی با بیان اینکه خط لوله دریایی فاز۱۶ پارس‌جنوبی در چند نوبت دچار شکستگی و توقف جریان تولید شده بود، ادامه داد: بخشی از این خط لوله ۱۱۰کیلومتری که سال گذشته دچار آسیب شده بود، پس از تعویض و انجام تست‌های پیشراه‌اندازی و راه‌اندازی، با انتقال مجدد گاز به پالایشگاه خشکی، عملیاتی شد. عبادی، درباره موقعیت تعویض و بازسازی خط لوله فاز۱۶ پارس‌جنوبی گفت: با توجه به امکان صدمه‌پذیری بیشتر خط لوله در سمت سکو به علت فشار و دمای بالای جریان گاز، این خط لوله از نقطه صفر سکوی فاز۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر تعویض شده‌است تا با افزایش سطح ایمنی، خطر بروز حادثه در این ناحیه و محیط پیرامونی آن به طور کامل برطرف شود.

تعویض بخش باقیمانده خط دریایی فاز۱۶، در دستور کار است

وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت موجودی لوله، تاکنون ۷۲ کیلومتر از خط لوله دریایی فاز۱۶ تعویض شده‌است، اظهارداشت: با توجه به برنامه تعویض کل خط لوله، سفارش‌گذاری خرید ۱۱۰کیلومتر لوله انجام شد که پس از دریافت آنها، در صورت نیاز، بخش باقیمانده این خط از سمت ساحل به طول ۴۰ کیلومتر، در قالب اجرای یک پروژه جدید، تعویض خواهد شد.  عبادی یادآورشد: حدود ۴۰ کیلومتر از این خط لوله سال ۱۳۹۶ تعویض شده بود. مدیر تولید و عملیات شرکت نفت‌وگاز پارس، درباره مراحل اجرای پروژه بازسازی خط لوله سکوی فاز۱۶ پارس‌جنوبی گفت: به موازات انجام بررسی‌ها درباره علل ایجاد شکستی و با توجه به ضرورت راه‌اندازی و بهره‌برداری مجدد، کار بازسازی این خط لوله در دستور کار تیمی ‌با مسؤولیت مدیریت تولید و عملیات قرار گرفت و مراحل مختلف پروژه تعویض خط از سال گذشته آغاز شد. عبادی، بیان کرد: پس از آماده‌سازی لوله‌ها در یاردخرمشهر، کار لوله‌گذاری خط با استقرار کشتی لوله‌گذار در موقعیت بلوک فاز۱۶ آغاز و در عملیاتی فشرده و سنگین، بخش‌های آسیب‌دیده لوله از عمق دریا بیرون کشیده شده و از آن نقطه لوله‌گذاری جدید کار شد. وی به تکمیل عملیات لوله‌گذاری در پایان شهریور امسال اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای لوله‌گذاری، خط لوله تخلیه شد و پس از تکمیل این عملیات و اتصال خط لوله به سکو و نصب اسپول‌های جدید، مراحل مختلفی از جمله عملیات هیدرواستاتیک تست، عملیات پیگرانی به منظور تخلیه آب، رطوبت‌زدایی با فوم پیگ، عملیات خشک‌سازی خط با هوای خشک و عملیات اکسیژن‌زدایی با تزریق گاز ازت پایان یافت و سکوی فاز۱۶ پارس‌جنوبی پس از باز کردن تدریجی چاه‌ها با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت.

علت شکستگی خط لوله فاز۱۶ در دست بررسی است

وی گفت: مطابق برنامه کاری، به منظور شناخت کامل خط لوله فاز۱۶ و به‌ویژه بخش تعویض نشده آن، عملیات پیگرانی هوشمند این خط لوله همزمان و در حین بهره‌برداری و ارسال گاز به پالایشگاه اجراء می‌شود و پس از دریافت نتایج پیگرانی، درباره آینده خط و امکان افزایش میزان تولید از سکو تصمیم‌گیری خواهد شد. مدیر تولید و عملیات شرکت نفت‌وگاز پارس به موانع موجود در راه اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: با توجه به مراحل آماده‌سازی لوله‌ها در یارد خرمشهر در بهار سال‌جاری و توقف فعالیت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان، پروژه لوله‌گذاری در آغاز راه با وقفه‌ای طولانی مواجه شد. وی افزود: پس از فعال‌سازی مجدد یارد، در مقطعی دیگر بخشی از امکاناتی که به ناچار باید از خارج کشور تأمین می‌شد را با روش‌های بسیار سختی انجام شد، ضمن اینکه به‌ دلیل حساسیت بالای کار در دریا، شرایط جوی نیز در چند مرحله توقف کار را در پی داشت. عبادی گفت: با پشت سر گذاشتن این چالش‌ها، خط لوله و سکوی فاز۱۶ مطابق برنامه تولید، با برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز، پیش از شروع فصل زمستان وارد چرخه تولید شد تا بخشی از گاز مورد نیاز کشور را تأمین کند.