سوغاتی تلخ پاییز برای تهران

  مسعود طاهری فصل پاییز فصلی است که احساسات متفاوتی را در بین مردم نقاط کشور ایجاد می‌کند. هر قدر پاییز برای مردم شمال کشور یادآور هوای مه‌آلود و پاک است و برای جنوبی‌ها یادآور بهار، برای مردم پایتخت یادآور دود و وارونگی هواست! آلودگی هوا، سوغاتی تلخ پاییز برای مردم پایتخت است. معضلی که […]

 

مسعود طاهری

فصل پاییز فصلی است که احساسات متفاوتی را در بین مردم نقاط کشور ایجاد می‌کند. هر قدر پاییز برای مردم شمال کشور یادآور هوای مه‌آلود و پاک است و برای جنوبی‌ها یادآور بهار، برای مردم پایتخت یادآور دود و وارونگی هواست!

آلودگی هوا، سوغاتی تلخ پاییز برای مردم پایتخت است. معضلی که حداقل طی ۱۰ سال اخیر تهران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند و تهرانی‌ها مدت‌ها است که وقتی به آسمان خیره می‌شوند نه بارانی می‌بینند و نه تگرگی که دلشان را به پاییز خوش کند. در این فصل از آسمان پایتخت دود می‌بارد و دود!

این روز‌ها اگر به آسمان تهران نگاه کنی، می‌بینی که کم‌کم خاکستری‌تر می‌شود. البته نه به خاطر هوای ابری، بلکه به خاطر دود ناشی از حرکت خودرو‌ها، اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و…

آیا معضل آلودگی هوا تمام شدنی است؟ این سؤالی است که  بعد از گذشت بیش‌ از یک دهه، هنوز جوابی برای آن پیدا نشده است. براساس آمارها، تهران امسال به لطف واردات بنزین‌هایی که آلایندگی کم‌تری دارند و افزایش بیش‌تر خطوط BRT و استفاده بیش‌تر مردم از خطوط مترو  هوای پاک‌تری را تا این فصل تجربه کرده است، حتی با وجود افزایش تعداد خودروهای پایتخت.

اما آغاز فصل پاییز و مشکلاتی که تغییرات آب و هوا به همراه دارد، تبدیل به مسأله‌ ناخوشایندی برای مسؤولان محیط‌زیستی کشور شده‌است. پدیده «وارونگی هوا» که با شروع فصل زمستان به اوج خود می‌رسد، باعث شده مسؤولان محیط‌زیست کشور از حالا زنگ هشدار را به صدا درآورند.

در واقع شروع فصل مدارس که افزایش ۳۰درصدی ترافیک در پایتخت را به همراه دارد، باعث شد تا ابتکار، رییس سازمان محیط‌زیست از همین حالا درخواست تعطیلی دو هفته‌ای مدارس را داشته باشد. مسأله‌ای که با واکنش فانی، وزیر آموزش و پرورش همراه شده و او هم اعلام کرده که فعلاً این طرح در دست بررسی است.

از سوی دیگر، شهرداری تهران با هماهنگی پلیس در حال حاضر طرح LEZ را در دست اجرا دارد، طرحی که خودروهای فاقد معاینه فنی را هدف قرارداده و بر اساس آن، خودروهایی که ساخت آن‌ها به سال ۹۱ و قبل از آن برسد، حتماً باید معاینه فنی داشته باشند یا ۵۰ هزار تومان ناقابل جریمه شوند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا می‌توان مردم تهران را که صدای خش‌خش برگ‌های پاییزی را فراموش کرده‌ و به صدای ترافیک عادت نموده‌اند، به گذشته برگرداند و کاری کرد که آن‌ها به جای استفاده از خودروهای تک‌سرنشین به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی روی آورند تا علاوه بر کاهش آلودگی، فرصتی برای نفس کشیدن خود و درختان تهران فراهم کنند؟ این سؤالی است که پاسخ آن نه در دست مسؤولان که در همت خود شهروندان تهرانی می‌باشد.