RFP در مناقصات IT فراموش نشود!

محمدرضا عیوضی لزوم توجه فعالان IT به مواردی از جمله دقت به شرایط شکلی قراردادهای کاری، جزییات فرمت این قراردادها، شناخت از سرویس‌دهنده و پیش‌بینی نیاز شرکت‌ها پیش از انعقاد قرارداد، نکات مهمی هستند که اغلب در حوزه قراردادهای فناوری اطلاعات مورد توجه قرار نمی‌گیرند و منجر به طرح شکایات می‌شوند. رییس شورای انتظامی سازمان […]

محمدرضا عیوضی

لزوم توجه فعالان IT به مواردی از جمله دقت به شرایط شکلی قراردادهای کاری، جزییات فرمت این قراردادها، شناخت از سرویس‌دهنده و پیش‌بینی نیاز شرکت‌ها پیش از انعقاد قرارداد، نکات مهمی هستند که اغلب در حوزه قراردادهای فناوری اطلاعات مورد توجه قرار نمی‌گیرند و منجر به طرح شکایات می‌شوند.

رییس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در تشریح شاکیان از صنف پیمانکاران IT به لزوم ارایه یک درخواست برای پیشنهاد طرح از سوی کارفرمایان به ضمیمه قراردادهای فناوری اطلاعات اشاره کرد و تأکیدکرد: بسیار کم پیش می‌آید که مناقصه‌گزاران و یا شرکت‌های کارفرما در حوزه فناوری اطلاعات به همراه قراردادها، درخواست برای پیشنهاد طرح (RFP) دقیق برای راهنمایی بیش‌تر پیمانکاران عرضه کنند؛ ارایه این طرح به همراه قرارداد‌ها باعث می‌شود تا تعهدات سرویس‌دهندگان برای پیشبرد قرارداد کاملاً مشخص باشد. ارایه یک RFP و تعهد طرفین به آن احتمال بروز شکایات و تخلفات را در این حوزه بسیار کاهش می‌دهد.

در بسیاری از سازمان‌ها هر ساله پروژه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف فناوری اطلاعات تعریف و پیاده‌سازی می‌شود. مدیران سازمان‌ها از طریق پروژه‌های فناوری اطلاعات یا به دنبال ایجاد یک سیستم جدید براساس شرایط به وجود آمده و کارکردهای مورد نیاز سازمان می‌باشند و یا درصدد بهینه‌سازی و ارتقای سیستم‌های موجود برای رسیدن به وضع مطلوب هستند. در هر دو رویکرد برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری، باید مکانیسم‌ها و محدودیت‌های مختلفی همچون منابع انسانی، ابزارها، زمان، سرمایه، کیفیت و… مورد توجه قرار گیرد. برای رسیدن به تمامی این اهداف و پاسخ به سؤال‌های متعددی که پیش از آغاز هر پروژه در ذهن مدیران و مجریان پروژه نقش می‌بندد و به منظور جلوگیری از سوءتفاهم‌‌ها و برداشت‌های متفاوت از یک موضوع واحد و دستیابی به یک خط سیر مشخص و اصولی برای پروژه، لازم است تا سازمان‌ها اقدام به تهیه یک سند مطالعاتی و اطلاعاتی به نام RFP نمایند.

 RFP یا «درخواست طرح پیشنهادی» مخفف عبارت ۳ کلمه‌ای «Request for Proposal» می‌باشد و ابزاری استاندارد برای خریداری خدمات است که به صورت رسمی توسط سازمان تهیه‌شده و به ارایه‌دهندگان خدمات مورد نظر عرضه می‌شود.

RFP کمک می‌کند تا به تشریح جزییات مورد نظر و نیاز خود در اسناد مناقصه بپردازیم و از این طریق بتوانیم بهترین پیمانکار (آن) را شناسایی نماییم.

از طریق RFP پاسخ‌های مبتنی بر نیازهای خود را دریافت می‌نماییم.

درخواست طرح پیشنهادی این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد که به لحاظ حقوقی بتوانند در مقابل نهادهای ذی‌صلاح از برگزاری مناقصه دفاع منطقی و حقوقی به عمل آورند.

پروژه‌های فناوری اطلاعات به دلیل ماهیت خود از جنبه‌های نو بودن آن‌ها در ساختار سازمان‌ها و تخصصی بودن کار و نیاز به برون‌سپاری پروژه‌ها بسیار حساس هستند. یعنی در فاز نیازسنجی و تعیین اولویت‌های سازمان باید بررسی‌ها و مطالعه‌های دقیق، کارشناسانه و آینده‌نگرانه‌ای صورت بگیرد.

برای رسیدن به این اهداف و پاسخ به سؤال‌های متعددی که پیش از آغاز هر پروژه در ذهن مدیران و مجریان پروژه نقش می‌بندد و برای جلوگیری از سوء‌تفاهم‌ها و برداشت‌های دوگانه و چندگانه از یک موضوع واحد و دستیابی به یک خط سیر مشخص و علمی برای پروژه لازم است تا سازمان اقدام به تهیه یک سند مطالعاتی و اطلاعاتی به نام RFP نماید تا چندگانگی‌های خط سیر پروژه‌های فناوری اطلاعات مابین پیمانکار و کارفرما به طرح شکایات و تخلف ختم نشود.