مناقصه‌ای مهم و غیبت قرارگاه خاتم‌الانبیا

مجتبی قدیری آزادراه تهران- شمال که مطالعات اولیه آن در سال ۱۳۵۳ آغاز شد و در همان سال‌ها قرار بود یک شرکت فرانسوی اجرای آن را برعهده بگیرد که با پیروزی انقلاب اسلامی این امر صورت نگرفت. تاکنون پیمانکاران ایرانی و خارجی (البته چینی) نقشی در تکمیل این آزادراه داشته‌اند  و این باعث شده است […]

مجتبی قدیری

آزادراه تهران- شمال که مطالعات اولیه آن در سال ۱۳۵۳ آغاز شد و در همان سال‌ها قرار بود یک شرکت فرانسوی اجرای آن را برعهده بگیرد که با پیروزی انقلاب اسلامی این امر صورت نگرفت. تاکنون پیمانکاران ایرانی و خارجی (البته چینی) نقشی در تکمیل این آزادراه داشته‌اند  و این باعث شده است که بعد از ۴۰ سال هنوز تکمیل نشود و همچنان زمان برای ساخت آن لازم است و هنوز شاهد برگزاری مناقصه برای انتخاب جدید پیمانکار هستیم.

وزرای زیادی در ساخت و تکمیل این آزاد راه نقش داشته‌اند.  وزرایی که در زمان کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی وعده ساخت و تکمیل آزادراه تهران- شمال را داده‌اند، اما دوران وزرات آن‌‌ها به سر رسید و این آزاد راه افسانه‌ای تکمیل نشد.

البته رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در سال ۹۰ در گفت‌و‌گویی اعلام کرده بود که «قرارگاه خاتم‌الانبیا برای توسعه و تکمیل آزاد‌راه تهران- شمال با دولت در حال مذاکره است اما هنوز ‌توافقنامه‌ای در این‌باره بین قرارگاه و دولت به امضا نرسیده است.» در صورتی که این قرارداد کلان به امضا برسد؛ آزاد‌راه تهران- شمال را که ۱۸ سال معطل مانده، طی ۳۶ ماه به اتمام می‌رسانند.

اما نمی‌دانیم سرانجام آن مذاکرات چه شد! و چرا هنوز با گذشت ۵ سال ساخت آزاد راه تهران- شمال تمام نشده است. در جدید‌ترین مناقصه این آزادراه که برای قطعه۲ آن در حال برگزاری است؛ مهران اعتمادی، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا در مناقصه واگذاری قطعه ۲ آزادراه شمال حضور ندارد.

نکته اینجاست که این پیمانکار داخلی توانمند که در چند سال پیش مدیر آن ادعا داشت ۳۶ ماهه کار را تمام کرده و تحویل می‌دهد، چرا در این مناقصه حضور ندارد؟ این عدم حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا قطعاً فرصت مناسبی برای جولان دادن پیمانکاران خارجی است که بتوانند در این مناقصه یکه تازی نمایند.

به راستی چه شده است که قرارگاه خاتم‌الانبیا که در بسیاری از پروژه‌های عمرانی خرد و کلان در سراسر کشور حضور دارد، قید این مناقصه را زده است؟ پیمانکار دیگری همین چندی پیش در حال مذاکره با وزیر راه‌ و شهرسازی برای اجرای این پروژه بود. پیمانکاری داخلی که اگر در این مناقصه حضور داشت، می‌توانست قیمت‌شکنی کند و قیمت مناسبی ارایه دهد که از پایین‌‌ترین قیمت‌های پیمانکاران دیگر حاضر در مناقصه پایین‌تر بود. چرا که این پیمانکار از تجهیزات، نه تنها مالکیت و سرمایه لازم را دارد بلکه تجربه و توان فنی بالایی دارد و به جرأت می‌توان گفت تا‌کنون پروژه‌های راه‌سازی مشابه زیادی را در داخل کشور اجرا نموده است.

به راستی چرا باید قرارگاه خاتم‌الانبیا در مناقصه قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال حضور نداشته باشد؟ و مسؤولان وزارت راه ‌و شهر‌سازی نسبت به این موضوع اطلاع نداشته باشند، مگر چند پیمانکار داخلی توان فنی ‌و مهندسی لازم را برای اجرای این پروژه دارد که جای خالی قرارگاه خاتم‌الانبیا دیده نمی‌شود؟

قطعاً جای خالی قدرتمند‌ترین پیمانکار ایرانی باعث می‌گردد تا برخلاف وعده‌های داده شده مسؤولان راه‌ و شهرسازی این پروژه نصیب پیمانکاران خارجی شود و اگر موفق به اتمام پروژه شدند، مطمئن باشیم که تکمیل این پروژه که تاکنون این همه طول کشیده است، برگ برنده‌ای برای آن‌‌ها خواهد شد و آن‌‌ها می‌توانند تکمیل این پروژه را در بوق و کرنا نمایند که بعد از گذشت ۴ دهه و ناکامی پیمانکاران داخلی که تاکنون در این پروژه سهمی داشته‌اند، بالاخره با همت و توان پیمانکاران خارجی آزادراه تهران- شمال به بهره‌برداری رسید!

این گوسفندی که بعد سال‌ها پوست کندن به دمش رسیده است را به قصاب دیگری واگذار نکنیم که بعد ادعا کند از ذبح تا شق کردن گوشت آن را انجام داده است و ما بمانیم انگشت حسرت به دهان.

یادمان باشد پیمانکاران خارجی در تبلیغات رسانه‌ای بسیار بهتر از پیمانکاران ایرانی و حتی خود قرارگاه خاتم‌الانبیا کار می‌کنند. آن قدر تبلیغات رسانه‌ای آن‌‌ها قوی است که ما به گرد پای آن‌‌ها هم نمی‌رسیم.