خودکفایی مسافر بوئینگ و ایرباس نمی‌شود

رامین شاهی – پس‌لرزه‌های انتخاب ترامپ به عنوان چهل‌وپنجمین رییس‌جمهور ایالات متحده انتخاب در سطح جهان ادامه دارد؛ حالا دیگر کنگره آمریکا با اعتماد به نفس بیش‌تری بر طبل دشمنی با ایران و محو روح برجام می‌کوبد تا دستاوردهای توافق‌ در وین میان ایران با ۶ قدرت جهانی را پرپر کند. از تیر ماه سال […]

رامین شاهی – پس‌لرزه‌های انتخاب ترامپ به عنوان چهل‌وپنجمین رییس‌جمهور ایالات متحده انتخاب در سطح جهان ادامه دارد؛ حالا دیگر کنگره آمریکا با اعتماد به نفس بیش‌تری بر طبل دشمنی با ایران و محو روح برجام می‌کوبد تا دستاوردهای توافق‌ در وین میان ایران با ۶ قدرت جهانی را پرپر کند.

از تیر ماه سال ۹۴ برجام امضا شد و پس از چند ماه، اجرای آن آغاز شد و به سختی و به مرور زمان با رفع مشکلات بانکی و اعطای مجوز اوفک توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، مجوز خرید ۱۷ ایرباس از ۱۱۸ هواپیمای درخواستی ایران و به همین ترتیب، تعدادی بوئینگ داده شد تا پس از چند دهه ،در ادامه چند سفر محرمانه مقامات شرکت هواپیماسازی بوئینگ به تهران، شاهد پرواز غول‌های صنعت هوایی به تهران باشیم؛ اما انتخاب ترامپ می‌خواهد همه چیز را پرپر کند؛ اگر رییس‌جمهور آمریکا (که فعلاً و فقط برای چند هفته اوباماست) وتو نکند، بوئینگ امکان فروش هواپیماهای خود را به ایران ندارد و از سوی دیگر، ایرباس نیز که موتورهای معروف جی‌ام آمریکایی را بر هواپیماهای خود نصب می‌کند، نمی‌تواند از چتر این تحریم‌ها فرار کند تا قصه لغو یک قرارداد کلان دیگر با ایرباس در کم‌تر از دو دهه دیگر تکرار شود.

اما چه باید کرد؟ در انتظاری کاذب بمانیم و تأسف بخوریم یا دست روی زانوهای خود بگذاریم و یاعلی‌گویان، قفل‌های فناوری هوایی را بشکنیم و با استفاده‌ه از ظرفیت‌های خود و تجارب سایر کشور‌ها، از هیچ، همه‌چیز بسازیم؟!

یادمان نرفته است که در دهه ۶۰ و در اوج  روزهای جنگ، وارد صنعت موشکی شدیم تا امروز، چهارمین نیروی جهان در این حوزه باشیم. امروز هزینه‌های تهاجم به ایران آن گونه بالا رفته است که به گفته یکی از فرماندهان سابق جنگ، موشک‌های بازدارنده ما، جلوی ۵ تهاجم و جنگ را به ایران گرفته است.

به نظر می‌آید لازم است در ادامه راه برای نوسازی ناوگان هوایی کشور و دستیابی به بازار‌های داخلی و منطقه‌ای و پشت سر گذاشتن ایرلاین‌های پولدار عربی، چند برنامه را توأمان در نظر گرفت و اجرا کرد:

-همچنان برای احقاق‌حقمان در برجام و خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ تلاش کنیم اما بدانیم همه دنیا به این غول بزرگ هواپیما‌سازی ختم نمی‌شود و هرچند کارمان سخت می‌شود، اما می‌توان این چالش را تبدیل به نقطه قوتی دیگر برای ایران کرد.

-می توانیم با خرید هواپیماهای کوچک و متوسط از سایر کشور‌‌ها دست‌کم پرواز‌های داخلی‌مان را سر و سامان بخشیم. میتسوبیشی از ژاپن، امبرائر از برزیل،‌ ایتی‌آر ‌از ایتالیا، فوکر از هلند و نیز مدل‌های جدیدتر سوخو، همه بخشی از برندهایی است که هرچند در حد دو غول بزرگ صنعت هواپیمایی جهان نیستند، اما در فضایی که همچنان برجام نزد سایر قدرت‌‌ها معتبر است، می‌توانند بسیاری از مشکلات ایران را در صنعت هوایی، آن هم در بازار جذاب و تشنه ایران برطرف کنند. امری که پیش از این و با وجود تحریم‌های قبل از برجام، امکان‌پذیر نبود.

-با توجه به وجود ظرفیت‌های بالای فنی مهندسین داخلی و توان قطعه‌سازی ایران به عنوان کشور نوصنعتی در خاورمیانه، همراه با تولد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان هم به صورت بومی و هم با جذب سرمایه‌گذاری برندهای جدید هوایی در کشور، در فاصله‌ای کم‌تر از دو دهه، ضمن رفع نیازهای هوایی داخلی، برندی معتبر در صنعت هوایی شد.

– باید اعتراف کرد فاصله فناوری صنعت هوایی کشورمان با صنعت روز دنیا کم نیست اما این راه را با همه سختی آن در بخش هوایی نظامی طی کرده‌ایم. ساخت جنگنده بومی صاعقه و نیز موتور ملی جت، امری بود که پروژه آن از سال ۱۳۶۶ آغاز شد و اخیراً به سرانجام رسیده است و اعتماد به نفس اهل فن را برای دستیابی به جنگنده‌های به روزتر، بالا برده است.

لازم به یادآوری است که وقتی یکی از شرکت‌های دارو‌سازی داخلی برای خرید تجهیزات دارو‌سازی به فرانسه رفته بود، آن برند فرانسوی از فروختن سانتریفیوژی صنعتی برای ساخت دارو به بهانه عدم استفاده دو گانه توسط ایران، امنتاع می‌ورزید و چون متوجه شد اتفاقاً آن قسمت تجهیزات در ایران و توسط سازمان انرژی اتمی برای شرکت‌های داروساز داخلی ساخته شده، با ولعی زیاد همان سانتریفیوژ را با قیمتی نازل‌تر از قبل به همان شرکت داخلی فروخت؛ لذا حال که ترامپ آمده است و تندرو‌‌ها در آمریکا وارد ماه‌عسل خود شده‌اند، نباید در انتظار تحقق قرارهای هوایی‌مان بمانیم بلکه باید با حرکت و عزمی ملی انتظار خودکفایی ایران را داشته باشیم و منتظر رسیدن روزی باشیم که دوغول مغرور هواپیما‌سازی امروز ،ملتمس همکاری با ایرانیان شوند. زیرا خودکفایی مسافر بوئینگ و ایرباس نمی‌شود.