مسکن مهر؛ پروژه‌ای که کم‌کم تبدیل به پدیده شد!

  مسعود طاهری برای آن‌هایی که قرار بود سری تو سر‌ها دربیاورند و بعد از سال‌ها آوارگی و در به دری سقفی دست و پا کنند تا دستشان در جیبشان بازتر شود، مسکن مهر قرار بود مرهم باشد. قرار بود سقف آرزوهای کارگران و بسیاری از اقشار جامعه باشد. دولت قبل حداقل می‌توانست کم‌ترگویی کند […]

 

مسعود طاهری

برای آن‌هایی که قرار بود سری تو سر‌ها دربیاورند و بعد از سال‌ها آوارگی و در به دری سقفی دست و پا کنند تا دستشان در جیبشان بازتر شود، مسکن مهر قرار بود مرهم باشد. قرار بود سقف آرزوهای کارگران و بسیاری از اقشار جامعه باشد.

دولت قبل حداقل می‌توانست کم‌ترگویی کند و گنده‌گویی را کنار بگذارد تا بتواند در شرایط تحریم و قبل از پایان دوره‌‌اش این پروژه را به اتمام برساند و این دولت هم می‌توانست با فشار آوردن به پیمانکاران پروژه، خیلی زود مردم را صاحب‌ خانه کند.

در واقع این چند سطر نوشتار مخصوص بسیاری از آفت‌زدگانی است به اسم ثبت‌نام‌کنندگان مسکن مهر که کاخ آرزوهایشان را در دستان دو دولت جستجو کردند – اولی که پولشان را گرفت و دومی که آن را مزخرف می‌داند و مجدداً برای پایان کار آن پول طلب می‌کند!

روز سه‌شنبه بود که اعلام شد قیمت نهایی ۳ فاز مسکن مهر پردیس اعلام شده و این خبر، نقل محافل شد.

از ابتدا قرار بود این مسکن‌ها با آورده ۲۸میلیون تا ۳۷ میلیون تومانی مردم تمام شود. همچنین قرار بود تا نهایتاً با وام ۲۰ میلیون تومان سر و ته پروژه هم آید تا بلکه مستاجران، صاحب خانه شوند. بر همین اساس هم در پردیس بسیاری از خانواده‌ها با شوق و ذوق شروع به ثبت نام مسکن مهر کردند. حتی مجریان طرح مسکن مهر پردیس هم به مراجعین اعلام می‌کردند که اگر تمام پول خود را یک جا بریزند یا آن را سریع تکمیل کنند، زودتر صاحب خانه می‌شوند و دولت وقت تصمیم دارد تا قبل از پایان کارش این پروژه را تحویل دهد و از این مزخرفات…!

اما با گذشت نزدیک به ۵-۶ سال از آغاز ثبت نام مسکن مهر پردیس مخصوصاً در فاز۸ نه تنها پروژه‌ای افتتاح نشده، بلکه قیمت وام مسکن از ۲۰ میلیون به ۳۰ میلیون افزایش یافته و تازه ثبت نام کنندگان هم مجبورند به خاطر بالارفتن قیمت ساخت و ساز بازهم نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای تکمیل خانه خود واریز کنند!

جالب آن که کارمندان شرکت عمران پردیس با وقاحت تمام طوری به ثبت نام‌کنندگان مالباخته مژده افزایش وام خانه را می‌دهند که انگار قرار است کسی غیر از ثبت نام‌کننده پول آن را بدهد!!

تازه این همه تحرک در حالی اتفاق افتاده که طی چندین ماه گذشته چندین بار مالباختگان مسکن مهر پردیس جلوی وزارت راه تجمع کرده‌اند و حتی در نمایشگاه مطبوعات جمع شده و با ولی‌ا… سیف، رییس کل بانک مرکزی دیدار داشتند.

یعنی اگر این اعتراضات هم صورت نمی‌گرفت اصلاً معلوم نبود که تکلیف این مالباخته‌ها چه خواهد شد! خلاصه آن‌که بعد از مدت‌ها و در هفته گذشته خبر از پیگیری قطعی مسؤولان برای اعلام قیمت نهایی مسکن مهر پردیس مخصوصاً در فاز ۸ بود و روز سه‌شنبه هم شرکت عمران پردیس در اطلاعیه‌ای قیمت نهایی واحدهای مسکن مهر ۳ فاز این شهر را اعلام کرد که براساس آن سهم آورده متقاضیان فاز ۹ جدید و ۵ بین ۴۱ تا ۴۳ میلیون تومان و واحدهای فاز ۸ نیز حداقل ۵۶ و حداکثر ۶۷ میلیون تومان اعلام شده است! یعنی این‌که هر شخص متقاضی تا به حال حدود ۳۷-۳۸ میلیون هزینه کرده به علاوه این که ۵-۶ سال هم این مبلغ را سرمایه‌گذاری کرده و در آخر هم باید اولاً افزایش وام ۱۰ میلیون تومانی را پرداخت کند و ثانیاً مکلف است تا نزدیک۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان هم بابت پایان کار پروژه پرداخت کند!

 

حال اگر یکی از مسؤولان بتواند خود را جای یکی از ثبت نام‌کنندگان این مسکن بگذارد و تصور کند که بعد از ۵-۶ سال معطلی و خوابِ پول خود، جواب مسؤولان برای اتمام پروژه بازهم آورده متقاضی است-با درک شرایط- شاید بتوان به پایان کار این پروژه ننگین امیدوار بود!