جنجال یک عکس و خلأ قانونی

مسعود طاهری-یک عکس و هزار داستان! داستان از جایی شروع شد که سید مهدی رحمتی همراه با ۳ بازیکن دیگر تیم استقلال در سفر برون‌مرزی تیمش به ارمنستان همراه با چند نفر از هم تیمی‌هایش در پاسخ به درخواست یک زن عکسی با وی انداخت. عکسی که پس از گذشت چندین ماه اکنون به دلیل […]

مسعود طاهری-یک عکس و هزار داستان! داستان از جایی شروع شد که سید مهدی رحمتی همراه با ۳ بازیکن دیگر تیم استقلال در سفر برون‌مرزی تیمش به ارمنستان همراه با چند نفر از هم تیمی‌هایش در پاسخ به درخواست یک زن عکسی با وی انداخت. عکسی که پس از گذشت چندین ماه اکنون به دلیل غیرمحجبه بودن این طرفدار فوتبال، به معضلی برای کاپیتان استقلال تبدیل شد، تا جایی که وی رسماً تهدید به کناره‌گیری از فوتبال کرد.

کاپیتان استقلال در برنامه ۹۰ این هفته به شدت از وضعیت موجود ناراحت بود و البته سؤال‌های ساده‌ای را هم از مجری برنامه پرسید. کاپیتان آبی‌های پایتخت از عادل فردوسی‌پور پرسید: «وقتی مهدی رحمتی با ۳ بازیکن دیگر در عکس حضور دارد، چرا فقط از من اسم می‌برند؟ مگر قتل یا دزدی کردم؟ تا به حال کدام بازیکن فوتبال به خاطر عکس محروم شده؟ آقای تاج و کفاشیان مگر به خارج از کشور نمی‌روند؟ در ضمن چرا در آستانه بازی حساس با تراکتور چنین خبری منتشر می‌شود. چند سال است بازیکنان با هواداران خانم عکس می‌گیرند و هیچ‌کس محروم نشده و اگر حکم محرومیت من تأیید شود هیچ اعتراضی نمی‌کنم اما از فوتبال خداحافظی می‌کنم ولی نمی‌خواهم اسم باشگاه زیر سؤال برود.»

اگر از این‌که چرا بعد از گذشت ۵ ماه از زمانی که عکس گرفته شده، تازه مهدی رحمتی با محرومیت ۳ جلسه‌ای مواجه شده بگذریم؛

اگر از این‌که چرا خبر محرومیت مهدی رحمتی در آستانه بازی این تیم با تراکتور‌سازی که گفته می‌شود حساس‌‌ترین بازی فصل استقلال اعلام شده، بگذریم؛

اگر از این‌که چرا نماینده وزارت ورزش که گفته شده در حضور او از مهدی رحمتی و دیگر بازیکنان استقلال عکس گرفته شده، اعتراضی نکرده است، بگذریم؛

و حتی اگر از این‌که چرا مسؤولان در ملاقات‌های خود با برخی از نمایندگان کشورهای خارجی که پوشش نامناسبی نیز دارند هم بگذریم؛

باید پرسید که طبق کدام ماده قانونی بوده که مهدی رحمتی ۳ جلسه از حضور در مسابقات محروم شده است(البته حکم قابل تجدید نظر است)؟

در برنامه ۹۰ این هفته مرتضی تورک همزمان با مهدی رحمتی رییس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال پشت خط می‌آید و دلایل خود را برای تصمیم کمیته اخلاق فدراسیون درباره رحمتی اینگونه شرح می‌دهد: « فضای حاکم بر فوتبال ما از نظر اخلاقی و رفتاری مورد گلایه است؛ اخبار مربوط به فوتبال ناهنجاری‌ها را نشان می‌دهد در صورتی‌که این رشته باید فرهنگ‌سازی کند؛ یکی از موضوعاتی که با آن مواجه هستیم، این تصاویر از سوی بازیکنان با نامحرمان است. رحمتی کنار آن خانم عکس نامناسبی دارد؛ وقتی آن عکس منتشر می‌شود جو بدی در جامعه ایجاد می‌کند و از طرف دیگر شاهد برخی رفتارهای دیگر هستیم؛ چند بار در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال این موضوعات را بررسی کردیم و سعی داشتیم به این مسایل کمک کنیم؛ قبلاً هم پرونده آقای فروزان را بررسی و او را چند جلسه محروم کردیم؛ او گفت نمی‌دانستم این عکس‌‌ها برایم مشکل‌ساز می‌شود و اشتباهش را پذیرفت. تنها رحمتی نیست و چند بازیکن کنار او هستند؛ من مصاحبه‌ای که اسم او را ببرم نداشتم؛ رحمتی بازیکن خوبی است و دیدیم در بازی‌‌ها ذکر می‌گوید ولی این را هم دیدیم عکس داشته و حتی آن را ۳ بار احضار کردیم و به یکی از مسؤولان باشگاه استقلال پیامک دادیم که توجهی نکردند. وی ۳ بار در کمیته اخلاق حاضر نشده و دفاعیه‌ای نداشته است؛ ما به طبع، تمام فرایند رسیدگی به پرونده‌ها را مورد بررسی قراردادیم؛ آیین‌نامه کمیته اخلاق چندین سال تصویب شده است؛ قرار نیست تمام قوانین تصویب شده را به تمام مردم بگوییم.»

اما مهم‌ترین بخش این گفت‌وگو مربوط به زمانی بود که مجری برنامه ۹۰ از وی خواست تا قانونی را که به موجب آن مهدی رحمتی به ۳ جلسه محرومیت محکوم می‌شود را بازگو کند، اما تورک با بیان این که الان چیزی به ذهنش نمی‌رسد، مجری برنامه را به خواندن آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال دعوت کرد!

اتفاقاً یکی از معضلات اصلی که ما در کشور داریم برخورد سلیقه‌ای و تفسیر به قانون برخی از مسؤولان است. باید پرسید که وقتی قانونی مشخص برای عکس گرفتن یا نگرفتن بازیکنان وجود ندارد، بازیکن فوتبال چگونه باید رفتار کند؟ آیا بازیکن فوتبال باید همیشه روسری در جیبش بگذارد و مانتو در ساکش باشد که در مواقع اینچنینی بتواند از آن استفاده کند!