خداحافظی با کسب ‌و کارهای سنتی و خوشامد‌گویی به دنیای دیجیتال

مجتبی قدیری-این روز‌ها کسب‌ و کارهای اینترنتی همچون کیسه‌های بوکس با ضربات دست‌ و پای منتقدین روبه‌رو است، منتقدینی که تلاش دارند مشکلات و کاستی‌های صنفی خود را به کسب‌ و کارهای اینترنتی گره بزنند و آن‌‌ها را عامل مشکلات و چالش‌‌ها معرفی نمایند. اما غافل از این‌که این تقابل میان سنت و مدرینته ریشه […]

مجتبی قدیری-این روز‌ها کسب‌ و کارهای اینترنتی همچون کیسه‌های بوکس با ضربات دست‌ و پای منتقدین روبه‌رو است، منتقدینی که تلاش دارند مشکلات و کاستی‌های صنفی خود را به کسب‌ و کارهای اینترنتی گره بزنند و آن‌‌ها را عامل مشکلات و چالش‌‌ها معرفی نمایند. اما غافل از این‌که این تقابل میان سنت و مدرینته ریشه تاریخی دارد و قبل از آن‌که سنتی‌‌ها بتوانند پیروز میدان باشند، تفکرات مدرن است که با حرکت‌های جهشی و گاهی پرش‌های فوق‌العاده زیبا و بلند فاصله و شکاف خود را زیاد می‌کنند و در اکثر موارد اگر سنتی‌‌ها تغییرات را نپذیرند و به دنبال به روز کردن و مدرن کردن خود نباشند قافیه را باخته و بازی را واگذار کرده‌اند.

این‌که فروش کالای قاچاق را به کسب ‌و کارهای اینترنتی گره بزنیم و رکود بازار مسکن را به تبلیغات رایگان سایت‌های تبلیغاتی که به سرعت در حال تکثیر هستند و هر روز یکی بهتر از دیگری متولد می‌شود؛ ارتباط دهیم، نمی‌تواند مشکلات اصناف قدیمی و سنتی را حل کنند بلکه آن‌‌ها باید کسب ‌و کارهای خود را به روز و مدرن کنند.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در هفتمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران گفت: اصناف فضاهای نوین و الکترونیک یا دیجیتال را در توسعه فعالیت‌ها جدی بگیرند. امروزه عرضه دیجیتالی گسترده‌تر شده و ما باید خود را با نیاز‌های مردم تطبیق دهیم.

به جرأت می‌توان گفت این سخنان وزیر در پی مشاهده حمله بر علیه کسب‌ وکارهای اینترنتی بوده که وی را واداشته است تا به اصناف سنتی گوشزد نماید که نمی‌توان به جنگ مدرنیته رفت و پیروز شد. با توجه به توسعه اینترنت و دسترسی آن، امروز مردم نوع دیگری از عرضه کالا و خدمات را خواهان هستند و این عرضه علاوه بر قیمت شکنی، تفاوت تنوع، مقایسه سهل‌تر کالا‌ها و خدمات با هم و حتی شنیدن نقطه نظرات مردم است که در کسب و کارهای سنتی جایگاهی نداشته و هنوز نتوانسته، وارد شود.

‌شما در کدام فروشگاه سنتی یک دفتر نقد و نظر مشتری را دیده‌اید که بگذارند تا مشتریان از کیفیت کالا بنویسند که خوب است یا بد، اما در سایت‌های فروشگاهی اینترنتی به راحتی نقطه‌نظرات مردم در خصوص قیمت، کیفیت و حتی فروشگاه را شاهد هستید که با انتشار آن در سایت همان فروشگاه به اشتراک عموم گذاشته‌اند.

کدام فروشگاه سنتی است که بیش‌ترین حجم اطلاعات از کالا یا خدمات مورد نیاز را به مشتریان بدهد، از یک فروشنده سنتی اگر در مورد یک کالا چند سؤال پی‌درپی بپرسید به سرعت رو ترش کرده و شما را خریدار نمی‌داند و با اخم با شما برخورد می‌کند در حالی‌که در فروشگاه‌ها و کسب‌ و کارهای اینترنتی مشتری با انبوه اطلاعات در خصوص کالا و خدمات مواجه است و حق انتخاب بیش‌تری دارد.

ضمن این‌که در کسب ‌و کارهایی مثل بنگاه‌های املاک مسکن شما دیگر نیاز ندارید از یک بنگاه به بنگاه دیگر، از یک محل به محل دیگر و… رفت و آمد داشته باشید. تمامی اطلاعات در دسترس شماست و حتی عکس‌های منزل مورد نظر را مشاهده می‌کنید در صورت تمایل با فروشنده تماس گرفته و قرارهای بازدید را هماهنگ می‌کنید.

مزیت‌های کسب‌وکارهای اینترنتی به قدری زیاد است که اگر بخواهی به آن‌‌ها اشاره کنی «مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود».

لذا این کسب‌ و کارهای سنتی هستند که باید خود را تغییر دهند و به روز نمایند. این‌که برخی چالش‌‌ها و مشکلات این کسب‌ وکار‌ها را بزرگ کنیم درد کسب ‌و کارهای سنتی را دوا نمی‌کند، باید به دنبال تغییر و نوآوری بود. باید کسب ‌و کار سنتی خود را به روز کنیم به‌گونه‌ای که نه تنها مشتریان سابق خود را حفظ نماییم بلکه مشتریان جدیدی جذب کنیم. اگر با این دیدگاه فردا صبح کرکره کسب‌ وکارمان را بالا بکشیم، قطعاً موفق خواهیم بود ولی اگر بنا را بر این بگذاریم که سنگ‌اندازی کنیم باید بدانیم که این سنگ‌‌ها شیشه کسب‌ وکار خودمان را خرد می‌کند. پس سنگ به سوی کسب ‌و کار خود نیندازیم.