لزوم اتحاد مسؤولان برای حل ترافیک پایتخت

مسعود طاهری-برای کسانی که سال‌هاست در تهران زندگی می‌کنند، ترافیک همانند همسایه شومشان است. کلان‌شهر تهران که به خاطر سیاست‌های غلط در دخل و خرجش مجبور به مهاجرپذیری بوده است، سال‌ها است که نفس‌های آخر را می‌کشد! پایتخت ایران که میلیون‌ها نفر را در خود جای داده است، همزمان با بازگشایی مدارس و عبور و […]

مسعود طاهری-برای کسانی که سال‌هاست در تهران زندگی می‌کنند، ترافیک همانند همسایه شومشان است. کلان‌شهر تهران که به خاطر سیاست‌های غلط در دخل و خرجش مجبور به مهاجرپذیری بوده است، سال‌ها است که نفس‌های آخر را می‌کشد!

پایتخت ایران که میلیون‌ها نفر را در خود جای داده است، همزمان با بازگشایی مدارس و عبور و مرور میلیون‌ها دانش‌آموز در مهرماه وضعیت بدتری نیز پیدا می‌کند و به قولی از در و دیوارش خودرو می‌بارد!

اگر وارونگی هوا را هم به معضلاتی همچون ازدیاد خودرو و فصل بازگشایی مدارس اضافه کنید، متوجه می‌شوید که تهران در نیمه دوم سال بیش‌تر از آن‌که شهر باشد، جهنمی است که از بالا تا پایین آن در آلودگی مدفون شده است.

اما بزرگ‌‌ترین معضل فعلی تهران به زعم پایتخت‌نشینان دودآلودش، ترافیک است. ترافیکی که به گفته ساجدی‌نیا- رییس پلیس پایتخت- کاهش ساعت روز، سردی هوا و بارش‌ها، همزمانی ساعت تعطیلی ادارات و اصناف است.

به گفته رییس پلیس پایتخت، طبق آمار‌ها در روز ۳٫۵ تا ۵ میلیون نفر از خارج تهران وارد این شهر می‌شوند که این‌‌ها هم برخی با خودرو و برخی بدون خودرو در معابر تردد می‌کنند.

حال با این اوصاف، خودرو متهم ردیف اول است. مخصوصاً خودروهای تک‌سرنشین که بار ترافیکی عجیبی هم ایجاد می‌کنند. البته این موضوع تنها مسأله مهم درباره خودروهای پارک شده تهران نیستند چرا که در شمال تهران بسیاری از خانه‌ها چند ماشین دارند که آن را در معابر پارک می‌کنند، در جنوب تهران هم بسیاری از خانه‌ها پارکینگ ندارند و تمام خیابان‌های ما پر شده از خودروهای پارک شده است. این عوامل در کنار طرح‌های متنوع و بعضاً ارزان خودروسازان و ورود روزانه ده‌ها خودرو به تهران بگذارید تا ببینید عمق فاجعه چقدر است.

حال سؤال این است که چه باید کرد؟ در شهری که براساس آمار‌ها سال‌ها است از ظرفیت خود عبور کرده و میلیون‌ها خودروی در حال حرکت و میلیون‌ها خودروی در آستانه حرکت دارد!

پلیس تاکنون پیشنهادات بسیاری جهت خروج از این معضل ارایه کرده است. از افزایش ساعت طرح زوج و فرد خودرو‌ها گرفته تا افزایش محدوده آن و حتی انتقال مراکز خرید پایتخت به بیرون شهر!

حتی پلیس درباره اعمال محدویت تردد در معابر نیز طرح داده است. ساجدی‌نیا درباره اعمال محدویت تردد در معابر گفته: «پلیس مجری است و مثلاً ما طرح بدهیم که مجتمع‌های تجاری از هسته مرکزی خارج و با قیمتی ارزان به اطراف بروند، این پیشنهاد من است اما چه زمانی اجرایی خواهد شد، وقتی ما همچنان بازار تهران را داریم و رفت و آمد در آن وجود دارد. وقتی در خیابان‌های تنگ و باریک مجوز مجتمع تجاری می‌دهند، خب فرد هم با خودروی شخصی برای خرید می‌آید و آن را در معابر اطراف متوقف می‌کند، مگر من چقدر مأمور دارم که برخورد کنم با این تخلفات؟»

محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز دلایل بی‌نظمی در ترافیک پایتخت را عدم سازماندهی تردد در شهر تهران، برگزاری نمایشگاه‌ها، افزایش بی‌رویه خودروها، اشباع حجم ترافیک می‌داند و با تأکید بر این‌که باید تعداد ناهنجاری‌ها را با کار فرهنگی کاهش دهیم و در آخر پلیس با حداقل‌هایی که قوانین را رعایت نمی‌کنند برخورد کند، گفته: «موضوعی که باعث بی‌نظمی تهران می‌شود آن است که هر کس با هر مدل و به هر طریق و در هر زمان و مکانی که تمایل دارد، می‌تواند در تهران رانندگی کند. غیر از محدودیت‌های نادر مثل تردد کامیون در روز، محدودیت‌های دیگری در حوزه تردد خودرو‌ها وجود ندارد؛ بنابراین عدم سازماندهی تردد در شهر تهران از جمله موارد بی‌نظمی است، برای مثال در بخش توزیع مواد غذایی هیچ ساماندهی وجود ندارد، به‌طوریکه در ساعات اوج ترافیک صبحگاهی توزیع مواد غذایی که در این ساعات انجام می‌شود بار مضاعفی را بر ترافیک تهران تحمیل می‌کند.»

 

حال به نظر می‌رسد که با توجه به حضور میلیونی مردم در تمام ساعات شبانه اتحاد مسؤولان برای حل ترافیک پایتخت بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد و مسؤولان باید فکری عاجل همچون مشخص شدن ساعات حرکت خودروهای خاص همچون خودروهای حمل مواد‌غذایی، ساماندهی همزمانی ساعات تعطیلی ادارات و اصناف، ممنوعیت اجرای طرح‌های خودروسازان در پایتخت، ممنوعیت داشتن بیش از دو خودرو برای هر خانواده و … کنند.