بازی دو سر باخت صنعت بیمه!

نرخ دیه سر و سامان می‌گیرد؟ بازی دو سر باخت صنعت بیمه! مسعود طاهری بالا بودن نرخ دیه، مسأله‌ای است که بار‌ها از سوی مسؤولان و کارشناسان اعلام شده و تاکنون البته جوابی درخور پیدا نکرده است. در واقع مسأله این است که آیا نرخ دیه با درآمد افراد جامعه سنخیتی دارد؟ بدون شک جواب […]

نرخ دیه سر و سامان می‌گیرد؟

بازی دو سر باخت صنعت بیمه!

مسعود طاهری

بالا بودن نرخ دیه، مسأله‌ای است که بار‌ها از سوی مسؤولان و کارشناسان اعلام شده و تاکنون البته جوابی درخور پیدا نکرده است.

در واقع مسأله این است که آیا نرخ دیه با درآمد افراد جامعه سنخیتی دارد؟ بدون شک جواب این سؤال منفی است.

طبق قانون، نرخ دیه توسط قوه قضاییه محترم جمهوری اسلامی و حق بیمه توسط دولت مشخص می‌شود. این در حالی است که به دلیل بالا بودن تعداد بیمه‌گذاران بیمه شخص ثالث، دولت‌ها مجبورند تا حق بیمه ارزان‌تری را برای بیمه شخص ثالث تعیین کنند.

مدت‌ها است که بالا بودن نرخ دیه یکی از دغدغه‌های صنعت بیمه است زیرا بالا بودنش باعث می‌شود تا هر ساله هزاران نفر به دلیل تصادفات رانندگی دچار زیان‌های جبران‌ناپذیری شوند؛ همچنین به واسطه همین بالا بودن نرخ دیه، بیمه‌ها در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند.

همین هفته گذشته بود که اعلام شد یکی از شرکت‌های بیمه، بیش از یک میلیارد تومان را تنها بابت دیه تصادف یک نفر پرداخت کرده است. حالا شما تصور کنید که اگر این فرد بیمه‌ای کارآمد نداشت، چه باید می‌کرد؟ و این‌که واقعاً چند درصد جامعه کنونی توانایی پرداخت دیه یک میلیارد تومانی و بیش‌تر را دارند؟

نکته جالب توجه در این ماجرا، آنجاست که متولی اصلی پرداخت بیمه به مردم، یعنی صنعت بیمه، هیچ نقشی در تعیین نرخ دیه ندارد و صنعت بیمه صرفاً پرداخت‌کننده خسارت به بیمه‌شدگان بیمه شخص ثالث است. همین مسأله باعث شد که رییس کل اسبق بیمه مرکزی لب به انتقاد بگشاید.

محمدابراهیم‌امین، رییس کل اسبق بیمه مرکزی ایران با بیان این‌که صنعت بیمه کشور در حالی رانندگی می‌کند که فرمان امور در اختیار صنعت بیمه نمی‌باشد و صنعت بیمه با این‌که تعیین‌کننده نرخ دیه بیمه شخص ثالث و حق بیمه ثالث نمی‌باشد، موظف به پرداخت خسارت به بیمه‌شدگان است.

امین با انتقاد از این‌که چرا در جلسات تصمیم‌گیری نرخ دیه و حق بیمه شخص ثالث از کارشناسان صنعت بیمه دعوت نمی‌شود، پرسیده بود که چرا به جای دعوت از مسؤولان و کارشناسان صنعت بیمه برای تعیین نرخ بیمه شخص ثالث، مسؤولان ستاد دیه در تصمیم‌گیری‌ها حضور می‌یابند و این در حالی است که ستاد دیه نقشی در صنعت بیمه ندارد.

از سوی دیگر نیز قیمت کنونی بیمه شخص ثالث خودرو‌ها به همین دلیل بالاست و بسیاری از بیمه‌گران با توجه به نرخ دیه، از افزایش قیمت نرخ دیه شخص ثالث استقبال می‌کنند.

در حال حاضر بیمه شخص ثالث یک خودروی ۲۰ میلیون تومانی، حدود یک میلیون تومان است و این در شرایطی است که اگر صاحب خودرو بخواهد ماشین خود را بیمه بدنه نیز بکند، هزینه بیمه‌‌اش سر به فلک می‌کشد!

حال با توجه به درآمد قشر متوسط که اکثراً از این رنج قیمت خودرو استفاده می‌کنند، هزینه بیمه واقعاً کمرشکن است.

همین موضوع هم باعث شد عبدالناصرهمتی بعد از تصدی ریاست بیمه مرکزی، نگرانی خود را از این بابت اعلام کند.

رییس کل بیمه مرکزی در همایش ملی بیمه با اشاره به افزایش هر ساله نرخ دیه و مشکلات آن برای صنعت بیمه گفت: «از دولت و قوه قضاییه می‌خواهیم درباره افزایش مکرر نرخ بیمه توجه جدی کنند. وقتی یک نفر ماشینی را به قیمت ۱۵، ۱۷ یا ۲۰ میلیون تومان می‌خرد و از آن یک میلیون تومان حق بیمه شخص ثالث و یک میلیون تومان حق بیمه بدنه بخواهیم چطور می‌خواهد زندگی کند؟ باید رشد پلکانی حق بیمه شخص ثالث را کنترل کنیم.»

 

حال باید منتظر ماند و دید آیا صنعت بیمه موفق می‌شود تا نماینده‌ای را از خود برای تصمیم‌گیری درباره نرخ دیه، روانه قوه قضاییه کند و قیمت دیه را تعدیل نماید، یا همچنان چرخ برای بیمه‌شوندگان بر روی یک پاشنه می‌چرخد؟