آماری‌های بی‌اساس صنفی

مجتبی قدیری ابراهیم درستی، نایب رییس اتاق اصناف تهران و رییس اتحادیه صوتی، تصویری و تلفن همراه ادعا کرده است، «بیش از ۸۰ درصد کالاهایی که در شبکه‌های مجازی عرضه می‌شود، قاچاق است.» اعلام این عدد از سوی این عزیز سؤالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند؛ لذا بهتر است این بزرگوار در کنار اعلام این […]

مجتبی قدیری

ابراهیم درستی، نایب رییس اتاق اصناف تهران و رییس اتحادیه صوتی، تصویری و تلفن همراه ادعا کرده است، «بیش از ۸۰ درصد کالاهایی که در شبکه‌های مجازی عرضه می‌شود، قاچاق است.» اعلام این عدد از سوی این عزیز سؤالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند؛ لذا بهتر است این بزرگوار در کنار اعلام این حجم قاچاق در فضای مجازی اول بگوید؛ حجم مبادلات کالا در فضای مجازی چقدر است، که ایشان به راحتی توانسته است با یک ضرب و تقسیم ساده یا شاید کسر درصد حجم مبادلات قاچاق کالای فضایی را مشخص کند؟

از آنجا که می‌دانیم دسترسی به یک آمار رسمی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در حوزه‌های مختلف و مخصوصاً حوزه اقتصادی، کار چندان آسانی نیست. حجم تجارت الکترونیکی در ایران با توجه به این‌که زیرمجموعه‌ای از اقتصاد کشور محسوب می‌شود، از این قاعده مستثنا نیست و هیچ مرکز رسمی یا دولتی هنوز آماری برای تجارت الکترونیک تهیه نکرده است. اگر به سایت مرکز آمار ایران سری بزنید مشاهده می‌کنید با پیغام ‌«دسترسی برای شما امکان‌پذیر نمی‌باشد» روبه‌رو می‌شوید و سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز مدت‌هاست به روز نشده است. یعنی دو مرکزی که می‌توانند آمار ارایه دهند، فعال نیستند که بگویم این عزیز آمار خود را از این دو مرکز به دست آورده است.

آقای ابراهیم درستی که در کسوت نایب رییس اتاق اصناف ایران نقش‌آفرینی می‌کنید، همان‌گونه که خود در همین مصاحبه گفته‌اید «اصناف قاچاقچی نیستند و اگر بخواهیم مقوله قاچاق را به صورت کارشناسی رصد کنیم، باید مبادی ورودی کالا را کنترل کنیم و کالای قاچاقی که از شهرهای مرزی وارد می‌شود‌، مسیر زیادی را طی می‌کند تا به مراکز استان‌ها برسد و در انبار‌ها دپو شود و این‌که بخواهند کالای قاچاق را به واحدهای صنفی نسبت بدهند، درست نیست.» باید به شما یادآور شد که فروشگاه‌های اینترنتی نیز صنف هستند، صنفی نوپا که نمی‌توانند در این حجم قاچاق کالا نقش‌آفرینی کنند و شما به جای تخریب این صنف نوپا که در آینده‌ای نه چندان دور رونق و توسعه می‌یابد، باید از آن حمایت کنید.

این‌که شما به راحتی برچسب قاچاق کالا را به کسب‌ و کارهای اینترنتی نسبت دهید، پاک کردن صورت مسأله است. مسأله‌ای که شما حتی از اعداد اولیه آن نیز اطلاع ندارید. چرا که اگر اطلاعات کاملی از حجم گردش مالی تجارت الکترونیک داشتید؛ قبل از آن‌که اعلام کنید، حجم کالای قاچاق در تجارت الکترونیک ۸۰ درصد است، عدد گردش مالی این تجارت را اعلام می‌کردید تا لااقل کمی سخنان خود را مستندتر کنید.

اگر به گفته شما، حجم ۸۰ درصدی قاچاق کالا در تجارت الکترونیک درست نیز باشد که قطعاً نیست. با توجه به نوپا بودن این تجارت و کوچک بودن آن به نسبت بازارهای سنتی، عددی نیست که نگران‌کننده باشد. قطعاً قاچاق کالا در بازارهای سنتی به مراتب عدد بزرگ‌تری است که قابل مقایسه با کل حجم تجارت الکترونیک نیست.

بنابراین جناب آقای ابراهیم درستی، نایب رییس اتاق اصناف ایران؛ قبل از آن‌که جوال‌دوز انتقادات خود را بر پیکره تجارت الکترونیک وارد نمایی، سوزنی بر بدنه فربه تجارت سنتی بزن تا هم طعم درد را بکشی و هم شاید ورم این بازار سنتی قدری بخوابد. تا اصناف سنتی بازار متوجه گردند که روند تغییرات بسیار سریع است و منتظر آن‌‌ها نمی‌ماند، تا ببیند چه زمان آن‌‌ها قصد تغییر دارند! همان‌گونه که بانکداری خصوصی بانکداری دولتی را وادار به پذیرش تغییرات کرد تا به مشتریان خود احترام بیش‌تری بگذارند. کسب ‌و کارهای مدرن نیز مانند تجارت الکترونیک، همین قصد و نیت را دارند و این اصناف سنتی هستند که باید تغییرات را بپذیرند. نه این‌که بخواهند با سنگ‌پراکنی و چوب لای چرخ تجارت الکترونیک گذاشتن کاستی‌های خود را پنهان کنند و درصدد تغییر نباشند.

 

امیدواریم سخنان شما نیز از روی حسد و کینه‌ورزی نباشد.