مردی برای تمام فصول!

رامین شاهی – «رفیق دیرین، همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی»؛ «ارتحال یکی از ستونهای انقلاب اسلامی»؛ «مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست»؛ «هاشمی مردی از تبار ایران؛ مرگی چنین میانه میدانم آرزوست»؛ «امروز نباید کسی از بیان خوبی‌ها و خدمات هاشمی خجالت بکشد»….این جملات بخشی از تعابیر رهبر معظم انقلاب و رجال […]

رامین شاهی – «رفیق دیرین، همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی»؛ «ارتحال یکی از ستونهای انقلاب اسلامی»؛ «مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست»؛ «هاشمی مردی از تبار ایران؛ مرگی چنین میانه میدانم آرزوست»؛ «امروز نباید کسی از بیان خوبی‌ها و خدمات هاشمی خجالت بکشد»….این جملات بخشی از تعابیر رهبر معظم انقلاب و رجال و مسؤولین کشور و حتی منتقدین او در وصف ارتحال آیت‌ا..هاشمی‌رفسنجانی بود تا بعد از رحلت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۸، مرگ هاشمی تکان‌دهنده‌‌ترین اتفاق در تاریخ انقلاب اسلامی باشد.

باید اعتراف کرد که هنوز بعد از ۳ روز از خبر مرگ هاشمی، ایران در شوک است؛ باور کردنش بسیار سخت و دشوار است؛ هاشمی از میان ما رفت. مبارزی خستگی‌ناپذیر، پس از ۸۲ سال حیات که دست‌کم ۶ دهه آن در مبارزه برای پیروزی انقلاب و سپس، پاسداری از آن گذشت! سردار سازندگی و امیرکبیر انقلاب اسلامی در شب شهادت میرزامحمدتقی‌خان‌فراهانی، شب وفات حضرت معصومه(س) و همزمان با سالروز آغاز نهضت اسلامی در سال ۱۳۵۶ و در عین حال همزمان با تاریخ آغاز یکی از سرنوشت‌ساز‌‌ترین عملیات‌‌های ۸ سال دفاع مقدس، یعنی عملیات کربلای ۵ که منجر به صدور قطعنامه ۵۹۸ شد، وفات یافت.

آیت‌ا…هاشمی‌رفسنجانی در فصول مختلف تاریخ معاصر از ابتدای آغاز مبارزات نهضت اسلامی از سال‌های قبل از ۱۳۴۲ به عنوان مبارزی انقلابی، شاگردی مطیع و مشاوری دلسوز در کنار امام خمینی(ره) بود و فراز و نشیب‌های نهضت را تحمل کرد و سعی کرد مشکلات را با هوش و درایت مثال‌زدنی‌‌اش حل کند.

از همان روزی که امام خمینی(ره) متن حکم نخست‌وزیری رییس دولت موقت را به دست او داد تا بخواند، می‌شد حدس زد که هاشمی بزرگ است. بعد‌ها او رییس مجلس شد و نماینده امام در دوران دفاع مقدس! بعد از رحلت امام خمینی(ره) نقش کلیدی در بیان و اجرای توصیه امام(ره) برای جانشینی رهبرمعظم انقلاب را در مجلس خبرگان خالصانه ایفا کرد و در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری‌اش، بر اساس نظر دوست و دشمن، ایران جنگ زده را بازسازی کرد تا اقتصاد ایران با همه خرابی‌های به جا مانده از جنگ، کمر راست کند. پایین بودن قیمت نفت با قیمتی حدود ۱۵ تا ۲۰ دلار، تشدید فشار‌ها و تحریم‌های آمریکا و غرب ناشی از فروپاشی شوروی سابق  و تأثیر آن بر ایران، اجازه نداد رشد تولید ناخالص کشورمان کند شود.

آیت‌ا…هاشمی در ۲۰ سال اخیر، عموماً در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان نقش اثر‌گذار خود را با همان منش واقع‌بینانه و تعادلگرایانه ادامه داد و هیچ‌گاه تسلیم برخی خناسان و افراط‌گرایان نشد، لذا همواره سعی می‌کرد با نگرشی دلسوزانه به مسایل مملکت، لنگری تعادل‌بخش برای کشور و نظام و دوست و مشاوری دلسوز برای رهبرمعظم‌انقلاب باشد. آنجا که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود فرمودند: «هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سال‌ها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آید».

ذکر تعبیر عباس‌العراقی، نخست‌وزیر سابق مراکش و دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی از آیت‌ا… هاشمی شنیدنی است؛ آنجایی که سال‌ها پیش در مجلسی به یکی از دوستان نگارنده گفته بود آیت‌ا…هاشمی در میان تمام سیاسیون ایران بی‌همتاست. اگر دنیای اسلام و خاورمیانه ۵ نفر مثل او داشتند، منطقه خاورمیانه به مراتب شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بهتری داشت. حتی وی متواضعانه گفته بود اگر هاشمی جای من دبیرکل کنفرانس اسلامی بودند، این سازمان تبدیل به یکی از قوی‌‌ترین و تأثیر گذار‌‌ترین سازمان‌های بین‌المللی در جهان می‌شد.

در سال‌های اخیر، عده‌ای افکار و روش‌های او را نمی‌پسندیدند و در مخالفت با او حرکت کردند اما متأسفانه دچار افراط و بداخلاقی‌هایی بزرگ شدند. در این خصوص رهبری معظم انقلاب به زیبایی اشاره داشتند: «اختلاف‌نظر‌ها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ خناسانی که در سال‌های اخیر باشدت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوت‌های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.»

به هر‌حال هاشمی رفت… اما افکار او بسان کتابی زنده و جاودان برای همه فصول ماندگار است و می‌تواند راهنمای سال‌های آینده کشور باشد، لذا تعبیر یکی اصولگرای منصف که خود منتقد برنامه‌های آیت‌ا…هاشمی بود را با تأمل نگریست، آنجا که اظهار داشت: «کاش با هاشمی مهربان تر رفتار می‌کردیم. »