دوئل ترامپ با ایالات متحده

رامین شاهی – مدتی از انتخاب دونالد به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا می‌گذرد و او حالا در کاخ‌سفید مشغول عمل کردن به وعده‌هایش است آن هم به صورت یکی در میان! امضای قانون منع ورود اتباع چند کشور مسلمان از جمله ایران، جدید‌‌ترین دستاورد وی در تخریب روابط با قدرتمند‌ترین کشور خاورمیانه است و […]

رامین شاهی – مدتی از انتخاب دونالد به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا می‌گذرد و او حالا در کاخ‌سفید مشغول عمل کردن به وعده‌هایش است آن هم به صورت یکی در میان!

امضای قانون منع ورود اتباع چند کشور مسلمان از جمله ایران، جدید‌‌ترین دستاورد وی در تخریب روابط با قدرتمند‌ترین کشور خاورمیانه است و این موضوع، دقیقاً خلاف جهتی است که رییس‌جمهور قبلی آمریکا به دلیل درک واقعیت حضور و قدرت میدانی ایران در منطقه در پیش‌ گرفته بود و تا حدودی قصد داشت در جهت اصلاح روابط با ایران گام‌ بردارد.

در واقع منع ورود چند کشور مسلمان به آمریکا از جمله ایران به بهانه مقابله با تروریسم و مستثنی شدن اتباع کشوری مانند عربستان، در حالی مطرح می‌شود که ایران بهترین کارنامه را در مقابله با تروریست‌ها از جمله داعش در خاورمیانه را داشته و دست‌کم دو پایتخت عربی را از حمله مغول‌وار آنان نجات داده است اما عربستان با آن سابقه در واقعه ۱۱ سپتامبر و حمایت‌های بی‌دریغ از گروه تکفیری داعش همچنان مورد لطف تندرو‌ها در آمریکا قرار دارد و این دقیقاً برخلاف ژست‌های ضد سعودی آقای رییس‌جمهور بازاریاب در انتخابات، می‌باشد.

باید توجه داشت اجرای این قانون مانند قصد ترامپ مبنی بر کشیدن دیوار میان آمریکا و مکزیک آن‌هم در قرن طلایی ارتباطات، فقط و فقط ترامپ و رویاهایش را منزوی خواهد کرد و او در حال ساختن دیواری ۴ طرفه به اطراف خود است در حالی که هیچ دری به بیرون ندارد.

ترامپ تغییر دکترین آمریکا در سال ۲۰۱۲ درمورد کنار گذاشتن خاورمیانه و انتخاب منطقه پاسیفیک در شرق آسیا به عنوان اولویت اول حضور خود را فراموش نکند! زیرا هر چقدر که بخواهد به شکلی غیرمنطقی به سیاست‌های غلط سیاستمداران پوسیده آمریکا برای مقابله با کشورهای مستقل ادامه دهد از واقعیات منطقه و جهان دور شده و ساعت‌شمار فروپاشی امپراطوری ایالات متحده که خود برای مبارزه با عدم تحقق آن انتخاب شده است را جلوتر و جلوتر می‌کشد.

منطقه خاورمیانه در دستان پر قدرت ایران و هم‌‌پیمانانش قرار دارد و ایران اجازه نمی‌دهد هیچ سیاست تجاوزرگری از سوی سعودی‌ها و صهیونیست‌ها پیش برود؛ آنگاه ترامپ مایل است همچنان حامی سرباران استراتژیک خود باشد. همان‌هایی که کارایی خود را سال‌هاست از دست داده‌اند. برای درک این مطلب، کافیست به فتح حلب و دیگر پیروزی‌های قریب‌الوقوع در عراق نگاهی بیندازیم.

از سوی دیگر، هرچقدر رییس‌جمهور جدید آمریکا بخواهد به نام ساختن دوباره آمریکا، این کشور را منزوی کند فضا برای عرض اندام اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی چین در جهان بازتر خواهد شد! این‌گونه است که ترامپ حالا در آستانه دوئل با ایالات متحده قرار گرفته است! دوئلی به رسم همان کابوی‌های قرن ۱۹ در غرب‌وحشی که یا خود او را نابود می‌کند و یا مجموعه ایالتهای به‌هم پیوسته آمریکا را در قرن بیست‌ویکم به نابودی می‌کشاند.