دولت مراقب شیر تقلبی باشد

پای شیر به مدارس باز شد دولت مراقب شیر تقلبی باشد مسعود طاهری بعد از گذشت بیش از ۵ ماه از آغاز فعالیت مدارس بالاخره پای شیر به مدارس باز شد. پیش‌تر قرار بود که شیر از مهرماه و با آغاز سال تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان مدارس کشور قرار بگیرد که این امر به دلایلی […]

پای شیر به مدارس باز شد

دولت مراقب شیر تقلبی باشد

مسعود طاهری

بعد از گذشت بیش از ۵ ماه از آغاز فعالیت مدارس بالاخره پای شیر به مدارس باز شد.

پیشتر قرار بود که شیر از مهرماه و با آغاز سال تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان مدارس کشور قرار بگیرد که این امر به دلایلی همچون تأمین اعتبار دیرهنگام بودجه برای این امر و همچنین آماده نبودن ساز و کار اجرایی برای پخش شیر در مدارس به تأخیر افتاده بود.

طرح شیر مدارس حدود ۱۵ سال است که اجرا می‌شود؛ در قالب طرح شیر مدارس، در طول دوره ۶ ماهه پاییز و زمستان برای هر دانش‌آموز مجموعاً ۱۴ لیتر شیر در ۷۰ نوبت توزیع می‌شود. به‌گونه‌ای که هر دانش‌آموز هفته‌ای دو و نیم نوبت و در هر نوبت ۲۰۰ سی‌سی شیر دریافت می‌کند.

براساس این گزارش، بودجه‌ای که امسال دولت برای اجرای طرح شیرمدارس در نظر گرفته ۶۰۰ میلیارد تومان است، درحالی‌که سال گذشته نیز برای شیر مدارس ۴۵۰ میلیارد تومان مصوب و تنها بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد تومان آن تأمین شد. ۵۰۰ میلیاردتومان نیز از محل اعتبار مورد نیاز هدفمندسازی یارانه‌ها برای ارایه این طرح پیش‌بینی شده است.

براساس گزارش‌ها، جمعیت تحت پوشش این طرح، حدود ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شامل دانش‌آموزان کلیه مقاطع تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی است.

همچنین طی سال‌های ۸۵ تا ۹۴، جمعیت تحت پوشش شامل کلیه دانش‌آموزان دوره پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه دوره اول و دبیرستان‌های شبانه‌روزی بوده است و از سال ۹۰ تا ۹۴ به ترتیب ۱۱۷ میلیارد، ۱۰۰ میلیارد، ۱۱۷ میلیارد، ۳۰۵ میلیارد و ۲۳۵ میلیارد تومان به این اقدامات تخصیص اعتبار صورت گرفت.

حال مسأله‌ای که در این بین مهم است، این است که قیمت شیر مناقصه‌ای نسبت به شیر بازار متفاوت است. مثلاً در سال گذشته قیمت مصرف‌کننده شیر۲۰۰ سی‌سی ۲٫۵ تا ۳ درصد چربی بین۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان و قیمت شیر مدارس عرضه شده در مناقصه۶۰۰ تومان بود. بدیهی است شرکت‌ها پس از برنده شدن در مناقصه، به‌دلیل پایین بودن حاشیه سودشان، اقداماتی را انجام می‌دهند تا سود بیش‌تری کسب کنند و این مسأله کیفیت شیری که به‌دست دانش‌آموزان می‌رسد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

در گذشته موردی گزارش شده که «پودر آب پنیر» و «آب» را به جای شیر در این طرح عرضه کرده بودند؛ هر چند که پودر آب پنیر سرشار از پروتئین و ماده‌ای بسیار غنی است اما به‌هرحال شیر نیست و کلسیم و فسفر ندارد، ضمن این‌که این محصول آسیبی به دانش‌آموزان وارد نمی‌کند.

با توجه به این‌که طبق گفته‌های مسؤولان آموزش و پرورش قرار شده تا طرح توزیع شیر مدارس برای سال آینده نیز ادامه یابد، دولت باید دقت کند تا کیفیت شیر توزیعی در مدارس فدای قیمت و کمیت طرح نشود.