سود مبارزه با کالای قاچاق چند برابر بودجه عمرانی کشور است

سود مبارزه با کالای قاچاق چند برابر بودجه عمرانی کشور است رامین شاهی چندی پیش وزیر اقتصاد در مجلس اعلام کرد که میزان قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. در همین خصوص، روز گذشته، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار داشت در سال جاری […]

سود مبارزه با کالای قاچاق چند برابر بودجه عمرانی کشور است

رامین شاهی

چندی پیش وزیر اقتصاد در مجلس اعلام کرد که میزان قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. در همین خصوص، روز گذشته، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار داشت در سال جاری ۸ هزار میلیارد تومانی کالای قاچاق کشف شده است که نسبت به سال گذشته، ۶۰ درصد رشد داشته است.

باید اذعان کرد جلوگیری از ورود ۱۰ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور، خلق حماسه‌ای بزرگ است. این کار موجب ایجاد انگیزه برای جایگزینی تولید داخلی در بازارهای مصرف است که باعث ایجاد شغل برای دست‌کم یک میلیون نفر می‌شود. اما باید توجه داشت همچنان ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که بنا بر اعلام برخی از مسؤولین، عموماً از مبادی رسمی کشور صورت می‌پذیرد.

در همین رابطه، حبیب‌ا…حقیقی در حاشیه همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران در خصوص میزان کشفیات کالای قاچاق و ارز در سال ۹۵، گفته  بود: در ۱۰ ماهه سال ۹۵، ۸ هزار میلیارد تومان کشفیات داشته‌ایم که این عدد در مقایسه با کل کشفیات سال گذشته قریب به ۶۰ درصد رشد داشته است.

زمانی که نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کند ۹۰ درصد از کالاهای قاچاق از طریق مناطق آزاد تجاری- صنعتی وارد کشور می‌شود و یا جانشین فرمانده ناجا در سخنانی اعلام می‌کند «مجازات‌ها هیچ ضربه‌ای به بنیان قاچاقچیان نمی‌زند.» باید انتظار این را داشته باشیم که انبوه کالاهای قاچاق نه از مبادی غیررسمی و مرز‌ها و کوه‌ها و دشت‌ها آن هم توسط کولبران مظلوم مرزی بلکه کاملاً رسمی و درون هزاران کانتینر از مبادی رسمی گمرکات کشور و یا مناطق آزاد، در پوشش کالاهای مجاز وارد کشور می‌شوند.

در حالی که خود قاچاقچیان در کنار خود ما مشغول تخلفات خود هستند، کافیست دستگاه‌های اجرایی و نظارتی کشور اقدام به ارتقای زیرساخت‌های نظارتی در مبادی رسمی کنند. به گفته رییس گمرکات کشور، صرفاً با هزینه‌ای نزدیک به یکصد میلیون دلار به‌راحتی می‌توان گمرکات کشور را به دستگاه‌های ایکس‌ری مخصوص و پیشرفته مجهز کرد تا امکان شناسایی کالاهای قاچاق و غیرمجاز درون کانتینر‌ها، فراهم شود.

این در حالی است که هزینه ۱۰۰ میلیون دلار در مقابل ضرر سمی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به اقتصاد کشور، اصلاً قابل قیاس نیست.

از سویی با مهار ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق باقی مانده می‌توان برای ۱٫۵ میلیون ایرانی کار ایجاد کرد؛ به صورت عادی با در نظر گرفتن ۵۰ میلیون تومان سرمایه برای ایجاد هر شغل، برای ایجاد این ۱٫۵ میلیون شغل، نیازمند ۷۵هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم که خود به تنهایی ۲٫۵ برابر بودجه عمرانی محقق شده یک سال کشور است. در حالی که ممانعت فنی از ورود انواع این حجم کالای قاچاق می‌تواند تولید واحدهای تولیدی کشور را که قبلاً سرمایه‌گذاری‌های لازم برای آنها انجام شده است، به رقم تولید اسمی آنها نزدیک کند و از ظرفیت‌های خالی آنها بکاهد.

 

باید توجه داشت برای کشوری که چند میلیون بیکار دارد، ورود سالانه میلیارد‌ها دلار کالای غیرمجاز به معنای ورود سم به کالبد جسمی بیمار است. در راه مبارزه و حل این معضلی که به تدریج به بحران تبدیل شده، نباید تعلل کرد و یا خدای ناکرده دست روی دست گذاشت.