ورود راهور به بازی خطرناک اسنپ و تپ۳۰

ورود راهور به بازی خطرناک اسنپ و تپ۳۰ مجتبی قدیری اسنپ و تپ‌۳۰ دغدغه این روزهای بسیاری از مسؤولان شده است، کسب‌وکار نوینی که می‌تواند گسترش یابد و بخشی از ترافیک کلان‌شهر تهران را حل‌و فصل کند، کسب‌وکاری که می‌تواند با تأمین امنیت بالاتر در سطح کلان‌شهری مثل تهران خدمات ارایه دهد. کسب‌وکاری که این […]

ورود راهور به بازی خطرناک اسنپ و تپ۳۰

مجتبی قدیری

اسنپ و تپ‌۳۰ دغدغه این روزهای بسیاری از مسؤولان شده است، کسب‌وکار نوینی که می‌تواند گسترش یابد و بخشی از ترافیک کلان‌شهر تهران را حل‌و فصل کند، کسب‌وکاری که می‌تواند با تأمین امنیت بالاتر در سطح کلان‌شهری مثل تهران خدمات ارایه دهد. کسب‌وکاری که این روز‌ها در شرایط تورم، با قیمت‌شکنی ظاهر شده است به گونه‌ای که هم مسافران و هم رانندگان خدمت‌دهنده در این سرویس‌‌ها راضی هستند و ده‌ها مزیت و ویژگی دیگر که می‌توان برای آن برشمرد.

البته این در کنار مزیت‌ها، معایبی هم وجود دارد و باید برطرف شود. اما گویا برخی به جای رفع معایب ساده و سطحی یک کسب‌وکار به دنبال ریشه‌کن کردن این کسب‌وکار نوپا هستند. کسانی که احساس می‌کنند این کسب‌وکار برای فعالیت آنها خطرناک است و یا از قدرت و شوکت آنها می‌کاهد.

از مسؤولان دولتی که اخیراً در بازی نابودی کسب ‌و کارهای نوین وارد شده است. سردار مؤمنی، رییس پلیس راهور ناجا، گفته است: «تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپ۳۰ فاقد مجوز ۳۰۰ هزار ریال جریمه می‌شوند» البته این مقام انتظامی با بیان این‌که وظیفه ساماندهی و جابه‌جایی بار و مسافر درون‌شهری برعهده شهرداری‌ها و در برون شهر‌ها برعهده وزارت راه‌ و شهرسازی است، به همین دلیل فعالیت تاکسی‌‌ها باید زیر نظر این دو مجموعه باشد.

قطع به یقین کاستی‌های این دو نهاد در ساماندهی و جابه‌جایی بار و مسافر در این سال‌ها باعث شده که خودروهای شخصی زیادی در سطح شهر‌ها و راه‌های کشور اقدام به جابه‌جایی بار و مسافر کنند و اگر قرار است متخلفی تنبیه شود، باید اول این دستگاه‌ها که نتوانسته‌اند در این سال‌ها به وظیفه خود که  همانا ساماندهی جابه‌جایی بار و مسافر است، عمل کنند، تنبیه شوند و سپس دیگران را توبیخ و تنبیه کرد.

مثلاً همین سازمان تاکسیرانی که زیر مجموعه‌ شهرداری می‌باشد، چقدر توانسته است در جابه‌جایی مسافر دورن‌شهری درست عمل کند و نظارت کاملی بر تاکسی‌های تحت امر خود داشته باشد هنگامی که بارش یک باران، کرایه‌ تاکسی‌ها را چند برابر می‌کند!؟ داستانی تکراری که هیچ جوابی برای آن وجود ندارد و در صورت شکایت مسافران نیز به تعزیرات حکومتی و دستگاه‌ها و نهاد‌های دیگر ارجاع داده می‌شود.

حالا چه شده که شهرداری و یا تاکسیرانی تمام قد از حق‌ و حقوق تاکسی‌‌ها در شهر حرف می‌زند؟! جای تعجب است! باید یادآور شد اسنپ و تپ۳۰ به تنهایی، تا‌کنون چند ده‌هزار سواری شخصی را ساماندهی کرده و بر خط کنترل می‌کند و در جذب این خودروهای مسافربر شخصی کلیه موارد امنیتی را رعایت می‌نماید. حالا باید پرسید سازمان تاکسیرانی در این همه سال چند خودروی شخصی مسافر‌کش را توانسته است، ساماندهی نماید و به صورت بر خط کنترل کند؟ (البته به یاد داریم با سهمیه‌بندی بنزین تعداد زیادی خودرو مسافربر شخصی برای کسب سهمیه سوخت به تاکسی تبدیل شد).

برادر عزیز اگر قرار باشد به خاطر حمل‌ونقل غیرمجاز بار و مسافر خودروهای شخصی جریمه شوند، باید گفت هنوز حمل‌و نقل عمومی این شهر تکمیل نشده است و اگر فردا صبحی خودروهای شخصی مسافربر در اعتراض به جریمه دستگاه تحت نظر شما اعتصاب کنند، همین شهرداری و تاکسیرانی شما را متهم می‌کند که در کار جابه‌جایی مسافر درون‌شهری اختلال ایجاد کرده‌اید! آن زمان شما و راهوار قربانی این بازی می‌شوید که بدون چشم‌داشتی در سردترین، گرم‌‌ترین و آلوده‌‌ترین روز‌ها در کلان‌شهر تهران به دنبال گره‌گشایی ترافیک بوده‌اید. شما و همکاران محترمتان که قبل از سپیده صبح بر سرکار حاضرید و تا پاسی از نیمه‌شب مشغول حل ‌و فصل گره‌های ترافیکی شهر هستید.

لذا به شما‌ برادر بزرگوار توصیه می‌شود وارد این بازی نشوید. راهور در این بازی هیچ سودی ندارد، جز آن‌که در صورت خرابی، این دیوار بر سر شما و همکارانتان خواهد ریخت.

باورکنید دعوای بسیاری از مسؤولان که این روز‌ها در خصوص کسب‌وکارهای نوینی مثل اسنپ و تب۳۰ بیش‌تر برای منافع شخصی است. چرا که اگر دلسوز باشند، باید به دنبال رفع مشکلات این کسب‌وکارهای نوین باید باشند نه این‌که چوب لای چرخ آنها بگذارند.

از آنجا که در فرهنگ سنتی هرگونه نوآوری محکوم به مرگ است، کسب‌وکارهای سنتی که احساس خطر می‌کنند به دنبال به زمین زدن کسب‌وکارهای نوین هستند حالا چه اسنپ، تپ۳۰ باشد و یا سایت‌های مثل دیوار، شیپور و… .

لذا به این برادر دلسوز توصیه می‌شود که راهور وارد خیابان یک‌طرفه بازی مرگبار علیه کسب‌وکارهای نوین نشود و خود تابلو ورود ممنوع را بر ابتدای این خیابان نصب کند تا ببیند در آینده چه می‌شود.