کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال الگویی برای نهادهای قضایی

مسعود طاهری ۱- پرونده‌های قضایی یکی از معضلات کشور ما محسوب می‌شود. طبق اعلام پورمحمدی، وزیر دادگستری کشور تنها در سال ۹۴ بیش از ۱۴ میلیون پرونده قضایی در کشور بازگشایی شده است. این بدان معنی است که به صورت آنلاین ۲۸ میلیون نفر از جمعیت کشور درگیر پرونده‌های قضایی هستند. طبق گفته وی تعداد […]

مسعود طاهری

۱- پرونده‌های قضایی یکی از معضلات کشور ما محسوب می‌شود. طبق اعلام پورمحمدی، وزیر دادگستری کشور تنها در سال ۹۴ بیش از ۱۴ میلیون پرونده قضایی در کشور بازگشایی شده است. این بدان معنی است که به صورت آنلاین ۲۸ میلیون نفر از جمعیت کشور درگیر پرونده‌های قضایی هستند.

طبق گفته وی تعداد پرونده‌های وارده به قوه قضاییه به صورت یکتا و یونیک، ۶ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۵۷۹ فقره و تجمیلی در مراحل مختلف رسیدگی در واحدهای قضایی بیش از ۱۱ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۲۰۹ فقره است و در شوراهای حل اختلاف ۳ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۶۹۶ فقره است که جمعاً بالغ بر ۱۴ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۹۴۵ فقره است.

همچنین طبق گفته‌های آیت‌ا…‌صادق‌لاریجانی، رییس قوه قضاییه میانگین رسیدگی به برخی پرونده‌ها دو الی ۳ سال طول کشیده که به اقتضاعات خود پرونده مرتبط است.

۲- یکشنبه‌ای که گذشت بزرگ‌ترین بازی فوتبال کشور بین استقلال و پرسپولیس برگزار شد. در پایان بازی کاپیتان‌های دو تیم یعنی سیدمهدی‌رحمتی و سیدجلال‌حسینی با هم درگیر شدند. مهدی‌رحمتی توسط داور از بازی اخراج و جلال‌حسینی کارت زرد دریافت کرد. دقیقاً ۲۵ ساعت بعد از بازی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با صدور احکامی سیدمهدی‌رحمتی کاپیتان باشگاه استقلال را به دلیل اتفاقات پیش آمده در جریان این بازی از حضور در دو مسابقه محروم کرد، همچنین با توجه به این‌که این بازیکن در پرونده خود یک حکم تعلیق نیز داشت، به خاطر اتفاقات این بازی آن حکم نیز به جریان افتاد تا در نهایت کاپیتان آبی‌ها از حضور در ۳ بازی محروم شود.

از طرف دیگر سیدجلال‌حسینی، بازیکن پرسپولیس نیز به رغم این‌که در جریان بازی تنها با کارت زرد داور مواجه شده بود، با حکم جدید کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال یک جلسه از همراهی سرخ‌پوشان محروم شد تا وی نیز به نوعی از این بازی نقره‌داغ شود.

این احکام باعث شد تا سر و صدای سرخابی‌های پایتخت حسابی بلند شود. علیرضا‌منصوریان، سرمربی استقلال در برنامه‌ای هفته ۹۰ گفت که در دوران بازی خود بار‌ها از این دست اتفاقات رخ داده اما هیچ زمان بعد از بازی این احکام سنگین صادر نشده است.

سیدجلال‌حسینی، بازیکن تیم پرسپولیس نیز که پیشتر اعلام کرده بود از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران به فیفا شکایت خواهد کرد، گفت که معلوم نیست به چه دلیلی این حکم صادر شده است.

روز سه‌شنبه طاهری، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز به فدراسیون فوتبال رفت تا این موضوع را پیگیری کند. جالب آن که علاوه بر اعتراضات سرخابی‌ها مبنی بر صدور احکام سنگین، سرعت عمل کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مورد انتقاد همه قرار گرفت.

حال سؤال این است که چطور در کشوری که میانگین رسیدگی به برخی پرونده‌های قضایی تا سال‌ها طول می‌کشد و احکام قضایی بازیکنان فوتبال معمولاً چند هفته بعد از بازی مورد بررسی قرار می‌گیرد، پرونده دربی تنها ۲۵ ساعت بعد از بازی مورد بررسی قرار گرفته و این احکام سنگین برایش صادر شده است؟

البته ریاست محترم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرده که با توجه به آماده بودن گزارش دربی این کمیته به صدور رأی اقدام کرده است.

می‌توان اینگونه برداشت کرد که سرعت رسیدگی به برخی از پرونده بازی‌های فوتبال در کشور سرعتی چشمگیر پیدا کرده و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تنها یک روز بعد از بازی دربی موفق به صدور رأی شده است، در حالی که در بسیاری از دیدار‌ها اعلام حکم انضباطی بعضاً تا هفته‌ها طول می‌کشد!

 

حال باید به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تبریک گفت که تنها ظرف ۲۵ ساعت از گزارش یک بازی، موفق به صدور رأی شده و امیدوار بود که این سرعت عمل به دیگر دستگاه‌های قضایی کشور نیز تسری یابد.