مزایده ماندگار تاریخی یا هوکس هیأت دولتی

مزایده ماندگار تاریخی یا هوکس* هیأت دولتی مجتبی قدیری ابلاغ جزییات مصوبه هیأت وزیران در خصوص چگونگی اجرای مسکن اجتماعی به وزارت راه و شهرسازی، وزارت رفاه، سازمان برنامه، بنیاد مسکن، وزارت کشور و بانک مرکزی نکته جالبی دارد. در تبصره ۳ بند ب این ابلاغیه آمده است وزارت راه ‌و شهرسازی مجاز است واحدهای […]

مزایده ماندگار تاریخی یا هوکس* هیأت دولتی

مجتبی قدیری

ابلاغ جزییات مصوبه هیأت وزیران در خصوص چگونگی اجرای مسکن اجتماعی به وزارت راه و شهرسازی، وزارت رفاه، سازمان برنامه، بنیاد مسکن، وزارت کشور و بانک مرکزی نکته جالبی دارد. در تبصره ۳ بند ب این ابلاغیه آمده است وزارت راه ‌و شهرسازی مجاز است واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی را از طریق مزایده به بخش خصوصی که متمایل به تملک این واحد با رعایت نسبت این بند می‌باشند، واگذار نماید.

حال سؤال اینجاست آن دسته از واحدهای مسکن مهر که متقاضی ندارند، چگونه قرار است در یک مزایده با قیمت بالاتر مشتری بیابند و به فروش برسند. مگر این‌که این واحدهای مسکونی را به نصف قیمت به مزایده بگذاریم تا به دو سوم قیمت واقعی به فروش برسند. البته شاید هم منظور اعضای محترم هیأت دولت در جلسه مصوبه «مناقصه» بوده که این امر در پی اشتباه تایپی «مزایده» شده است. چرا که واحدهای مسکن مهری که اصولاً خارج از محدوده شهری ساخته شده است در یک مناقصه با کم‌ترین قیمت از سوی بخش خصوصی حتماً خریداری می‌شود، اما در یک مزایده، فروش این واحد‌‌ها بیش‌تر شبیه شوخی است و یا هوکس خبری که دولت برای روزهای پایانی سال منتشر کرده تا لبخندی بر روی لب‌های شهروندان بنشاند. هوکس‌هایی که از سوی نشریات‌ به مناسبت دروغ ۱۳ یا دروغ آوریل به چاپ می‌رسد.

البته بهتر بود این عزیزان به جای انتشار یک مصوبه هوکسی، واحدهای مسکن مهر بدون مشتری را روغن ریخته در نظر می‌گرفتند و آن‌را نذر امامزاده می‌کردند، مثلاً مصوب می‌کردند پرداخت مالیات‌ها نجومی به موقع یا پرداخت به موقع اقساط تسهیلات بانکی نجومی معوق و مواردی از این دست را جایزه بدهند، تا شاید این عزیزان که سرمایه‌های بانکی را بلوکه کرده‌اند و یا آنهایی که راه‌های فرار مالیاتی را به خوبی بلد هستند و با کمک حسابداران خبره سند‌سازی می‌کنند و مالیات واقعی خود را پرداخت نمی‌کنند، تلنگری بخوردند به طمع این جایزه شاید اقساط معوق و یا مالیات واقعی خود را پرداخت نمایند.

از این مساکن مهر بدون و متقاضی، آمار متفاوتی از سوی مسؤولان مختلف در زمان‌های متفاوت ارایه شده و این تعداد ۲۰۰ هزار واحد هم در سال گذشته اعلام شده است. حال باید دید دولت برای این ۲۰۰ هزار مسکن مهر بدون متقاضی در مزایده چه قیمت پایه‌ای را پیشنهاد می‌دهد تا بخش خصوصی با توجه به آن قیمت بخواهد سر کیسه را شل نماید و در بیابان‌های اطراف شهری مساکن مهری را خریداری کند که مشتری نداشته است.

به راستی وام‌داران مسکن مهر که سنگ آن را به سینه می‌زنند و وزیر راه‌وشهرسازی را متهم به کم کاری در خصوص آن می‌کنند و نمره منفی دولت می‌دانند، حاضر هستند در این مزایده شرکت کنند و این واحدهای بدون متقاضی را خریداری کنند تا به دولت و وزیر راه‌وشهرسازی نشان دهند که آنها راست می‌گفته‌اند. یا این‌که این دوستان قرار است در این مزایده فقط اما و اگر بیاورند.

مزایده‌ای که در این شرایط رکود ساختمانی می‌تواند این بازار را آشفته‌تر کند و رکود بازار مسکن را ادامه‌دار!

در پایان باید یادآور شد این مزایده چه راست باشد و چه هوکس خبری، این‌که واحدهای مسکن مهر متقاضی ندارد و روی دست سازندگان مانده، حقیقتی است که نمی‌توان آن‌را انکار یا کتمان کرد، حقیقتی که بخشی از سرمایه‌های کشور را در خود بلوکه کرده است و تا زمانی که به فروش نرسد آزاد نمی‌شود و هر چه خواب این سرمایه بیش‌تر باشد سود آن کم‌تر می‌شود و این امر سرمایه‌گذاران بخش مسکن را از این بازار فراری می‌دهد. این امر نتیجه همان مصوبات یک‌شبه است که برخی با آن باد به غبغب داده و فریاد سر می‌دادند که در بخش مسکن چه کرده‌اند، البته کار آنها همانند ساز زدن در شب تار بود که صبح صدای آن بلند می‌شد و امروز آن صبح روشن می‌باشد که صدای این ساز بلند شده است. لااقل بپذیریم که مصوبات ما اشتباه بود و کم‌تر به بی‌گناهان بتازیم.

  *هوکس: هوکس دروغی است که آگاهانه و به قصد فریب یا شوخی کردن با کسانی ساخته می‌شود که احتمالاً آن را باور می‌کنند. هر نوع خبر دروغی هوکس نیست بلکه آن خبری هوکس است که سازنده آن به قصد فریفتن یا شوخی کردن با دیگران تعمداً آن را ساخته باشد. هوکس‌ها در قالب اخبار و گزارش‌های جدی ارایه می‌شوند.